Lapít a paraszt, ha feltűnik a kakastoll

2016.06.01. 06:09 Módosítva: 2016.06.01. 07:58

Ma van a szélütöttek nemzetközi autós felvonulása, vagy mi a rossebért szüttyög mindenki 50-nel a 60-as táblánál? Három sáv lassult be úgy, mintha a hétvégi sofőrök sebességtartó ralijába csöppentem volna. Mivel már rengeteg kutatásom van a témában, egyből tudom, mi a pálya: rendőrautó a forgalomban.

És ők jellemzően a megengedett sebesség alatt tíz százalékkal szoktak cirkálni, gondolom valami szakmai szempont, nem velük van a gond, hanem mindenki mással. Az egyébként gyorshajtó, érett sárgán még áthajtó, sávok között cikázó – életszerűen közlekedő – tömegek hirtelen kalapos bácsivá változnak. És most nem arról van szó, hogy ott a traffipax, és véletlenül sem szeretne senki belecsúszni, hanem hogy egy rendőrautó megy A-ból B-be, amire mindenki látványos lapításba kezd, mintha minimum halott ember, vagy heroin lenne a csomagtartóban.

Nem hiszem, hogy van Magyarországon nevelkedett felnőtt, akinek ne lenne legalább egy története a direkt kellemetlenkedő, kényszeresen barkochbázó rendőrökről – tudja miért állítottuk meg? Kedves Iván, mit is kezdjek magával? – de olyanról még nem hallottam, hogy a teljesen normális körülmények között megelőzött rendőrautó felcsapná a kéket, hogy utána a külső sávban félreállva megtekintsék az izzókészletet, és tegyen annyit a forgalmiba, amennyit jónak lát. Amúgy gyorshajtást sem járőröző autóból szoktak mérni.

Sarki fényt is csak képen láttam, valószerűtlennek is tűnt, mégis létezik, tehát a teóriát, miszerint a lassan haladó rendőr megelőzéséből nem lesz baj, kísérlettel próbáltam igazolni. Ha felbukkant egy rendőrautó, megelőztem. Nem provokatívan, hanem pontosan úgy, ahogyan lassan menő péket, vagy középiskolai tanárt kerültem volna ki.

Na, mi lett a vége? Megkúrtak harmincezerre? Kivégeztek az árokszélen? Izzasztottak tíz percet az okmányaimat nézegetve? Egyik sem, ők tartották az Üllőin az 55-öt, én meg hazamentem 65-tel. Azóta tucatszor előztem meg rendőrautót, köztük még a rakparton is, ahol ha nagyon érdekelte volna őket a dolog, vitatkozhattunk volna arról, hogy előzésnél tényleg sávon belül voltam-e, vagy NE ADJ ISTEN, hozzáértem a záróvonalhoz. De nem vitatkoztak, egyszerűen hagyták, hogy menjen tovább az élet a maga kerékvágásában, a motoros pedig úgyis elmegy ott, ahol elfér.

Aki szereti az összefoglalt tanulságot, annak legyen meg külön: nem kell megbénítani a forgalmat felesleges szüttyögéssel csak azért, mert láthatáron van egy rendőrautó. Ha valakinek egyébként indokolt a lapítás, például az NKH által nem jóváhagyott ültetőszett, vagy a gyáritól eltérő felni van a bódé alatt, akkor sem a vánszorgás oszlatja el a gyanú ködét, a forgalom akadályozása helyett javasolnám olyankor a feltűnés nélküli jobbra lekanyarodást.