A BMW új szintre emeli a sötétséget

2019.09.18. 06:16 Módosítva: 2019.09.18. 08:42

Kevés autót tudok szívből utálni, de a BMW X6-nál nem kell megerőltetni magam, hogy menjen. A békességért hozzáteszem, egyik lecsapott hátuljú krumpli sem a szívem csücske, a GLE Coupé Merci és az Audi Q8 is a pokol tüzén kéne, hogy elégjen, hiszen olyan üzenetet hordoznak, amivel jó érzésű ember nem tud azonosulni.

Mert például az X5 (Q7, GLE) hunyorogva még indokolható is: kényelmes, tágas, jól kihasználható autó, az ember még az ideológiát is le tudja gyártani, hogy azért kell, mert tulajdonképpen egy hatalmas kombira van szüksége. De amikor kupésított borzadályt vesz, csak annyit üzen, nincs szükségem ekkora pazarló dömperre, de megmutatom a világnak, hogy megtehetem. El tudom költeni a huszonsok milliómat egy felesleges dögre.

És persze a fejemhez vághatnák, hogy egy irigy, huszonéves csíra vagyok, akinek sosem lesz ilyenje, és adja az ég, hogy teljesüljön az állítás második fele. Szálltam már ki a hatvan kilómmal mindenféle drága autóból, perzselte az arcom a járókelők nyers gyűlölete, el tudom viselni. De amikor egy ilyen rettenettel közlekedek, a környezetem mindig azt hiszi, hogy ez tényleg az enyém, amit  nem bír el a lelkem. Nem születtem hozzá elég dominánsnak, a cumimat nem proteinturmixszal töltötték, nem hagyták a babakocsim egyszerre három rokkantparkolóban, nem felkarsúlyok voltak a csörgőim. Porból utoljára a hintőhöz volt közöm, ahhoz sem nazálisan. Az egész annyit sugall, hogy úgyis eltaposlak, ha nem tudod, hol a helyed. Oroszország, Kína, egyes arab országok szeretik az ilyet, és hát nyilván van összefüggés az autoriterbe hajló kormányzatok és az istent játszani akaró sofőrök között. Az autógyártók meg röhögve számolják a pénzt.

És most itt az X6 Vantablack, ami új szintre emeli a sötétséget. Nekem sosem volt meg, hogy a nagyautós kultúrkörben miért a fekete az elfogadott árnyalat, a legtöbb ismerősöm azzal magyarázza a színválasztást, hogy a fekete nem feltűnő. Mert a kéttonnás, ötméteres dög amúgy rejtőzködik. A Vantablack viszont különleges: ebben tudomány van, nem kevés. A Vantablackkel sokan találkozhattak a neten, ez az az anyag, ami annyira fekete, annyira jól nyeli el a fényt, hogy megfelelő körülmények között az agy nem tud mit kezdeni a látottakkal. Olyan, mintha egy hatalmas, mindent radírozó radírral egy foltot eltüntettek volna a világból.

A Vanta kifejezés maga a Vertically Alligned Carbon Nanotube-ra utal, azaz a függőlegesen rendezett nanocsövekre, amely a ráeső fény legnagyobb hányadát képes elnyelni és hővé alakítani. A Vantablack tulajdonképpen a szén egy nanoszerkezetű, allotróp módosulata, az egyik legsötétebb ma ismert anyag, amikor nem X6-okon nyeli a fényt, akkor nagy teljesítményű teleszkópokban, vagy méréstechnikai eszközökben alkalmazzák. Az anyag a Surrey Nano Systems szabadalma, az autóra a Vbx2-es változat került fel, ez a látható fény 99,96-át nyeli el.

Döbbenetes az érdeklődés, ami a Vantablackkel burkolt X6-ot követi: amikor megjelent a sajtóanyag, hogy itt az új X4, nevetséges 481 like-ot kapott Facebookon, míg az egy darabban létező, és gyártásba sosem kerülő VBX6 cikkén több mint 1800 like van. Nem hiszem, hogy a potenciális vásárlók nyomták volna a gombot, hiszen ők nem olvasnak ilyen anyagokat, többnyire látatlanban rendelik elő a következő autójukat. Sokkal inkább arról van szó, hogy a mémoldalaknak köszönhetően a Vantablack az internet népe előtt ismert dolog, ez meg vélhetően az első autó, amit leburkoltak vele.

A BMW frankfurti termében elképesztő fénytechnika futja körbe, a sok fénysugár csak kiemeli, mennyire borzasztóan fekete az autó, de tényleg, a kamu légbeömlők fekete műanyagja kiviláglik a Vanta alól. És világít a vese. Tudom, én se hinném el, ha csak úgy olvasnám, de tényleg, és ez nem csak a Vantablack autóé, ez rendelhető extra lesz a mezei X6-okhoz is, a kínai üzletemberek már valószínűleg egymás torkát bankkártyáikkal felvágva rohamozzák a kasszát.

Bár a lehetséges tulajok lelkével összhangban van az autó színe, sokak bánatára nem lesz kapható a Vantablack fényezés, az autót egyszerűen nem lehet homologizálni, mert nem ver vissza elég fényt. Meg aztán ki tartaná tisztán? A tulajdonosi körnek valószínűleg embere van a célra, de nekik sem menne, a NASA-t meg még szerencsére ők sem tudják kifizetni. Ellenben marketingfogásnak zseniális, azt egy pillanatig sem lehet vitatni.