Otthoni autószerelés: mindent vagy semmit?

2019.11.11. 11:50 Módosítva: 2019.11.11. 14:25

Jó harminc-negyven évvel ezelőtt gyakori látvány volt a lakótelepi parkolókban, hogy nagy társaságok gyűltek az autók köré. Minden tudásukat összegyűjtve akarták megoldani az éppen aktuális hibákat. Ezt az akkori, egyszerű autókban könnyen meg lehetett tenni, és túl sok szerszámot nem is igényeltek.

75210297 406924713311116 8265713154411986944 n

A korszak elmúlt, a szokás megmaradt. A probléma ezzel csak az, hogy az autóipar azóta óriásit fejlődött. A motorok hihetetlenül összetetté váltak, akárcsak egy mai modern autó más elemei, például a soklengőkaros futóművek, szabályzó elektronikák, vagy a ma már nagyon érzékeny motorvezérlők. A túlzott önbizalom viszont felülírhat minden észérvet, ami miatt nagyon sokan fognak olyan munkába otthon az autójuk körül, amivel valójában illene szakemberhez fordulni.

Az egyik legnagyobb gond, hogy nincs teljesen tisztázva, hogy legális-e az otthoni autószerelés. Hiszen – mint minden szakember – az autószerelők is iskolában sajátítják el a munkájukhoz szükséges tudást. De ma már nem elég az iskolában megtanult alap, a mai autók bonyolultsága miatt egyre több plusz képességet kell elsajátítani. Gondolunk itt például a különböző diagnosztikai szoftverek, spéci szerszámok vagy akár klímagépek kezelésére és használatára.

Best-Car-Repair-Fails-25

Az már csak hab a tortán, hogy emelőt hivatalosan csak az kezelhet, akinek erről emelőgépkezelő bizonyítványa van, és az ehhez szükséges oktatást megkapta. Tehát hogy is van ez? Kell iskolai végzettség és egy külön bizonyítvány, hogy hivatalosan autóhoz nyúlhasson az ember? A gond itt az, hogy ezen feltételeket nem szabályozza semmi. Nincs olyan törvény vagy rendelet, ami tisztán kimondaná, hogy magánember ezen képességek és papírok nélkül ne szerelhetne hétvégén a kertben. Azt viszont már szabályozza, hogy amint valaki ebből a hétvégi szerelésből akár egy forint hasznot is szerez, rögtön jó pár törvényt szeg meg. Így tehát csak olyan barátoknak segítsünk, akik nem nyomnak fel a NAV-nál.

Nincs pontos szabályozás, viszont vannak egyre bonyolultabb autók. És mit tesz az egyszeri, modern hobbiszerelő? Felmegy az internetre, és megpróbálja megkeresni, hogyan is csinálják a nagyok. Ma már a különböző videómegosztók ontják magukból az ilyen tartalmakat. Rengeteg csatorna foglalkozik például karambolos autók rendbetételével, vagy nagyon népszerű, tizenéves autók hibáinak javításával. Ezekkel a videókkal egy gond van: inkább a szórakoztatás a céljuk, mint az informálás. Ezekből a videókból senki nem fogja megtudni,  hogyan tisztítsa ki az EGR-szelepet, sem azt, hogy a csavarokat milyen nyomatékkal kell lehúzni.

Viszont, ha valaki keres, találhat olyan tartalmat, ami számára megfelelő. Rengeteg hobbi- vagy profi autószerelő tölt fel a különböző munkafolyamatokról szóló, részletes videókat. Ezekben általában nemcsak azt mutatják meg, hogyan kell elvégezni egy-egy feladatot, de felhívják a figyelmet arra is, milyen veszélyekkel járhat az adott folyamat. Elmondják a hibalehetőségeket, és azt is, végső soron milyen szerszámokra lesz szükségünk, ha mégis bele akarunk vágni.

Oké, megnéztél pár videót, megvetted a szükséges szerszámokat, és úgy érzed, nincs előtted lehetetlen. Elkezded a munkát egy szép, hétvégi napon, csavarozol, káromkodsz, majd pár óra befektetéssel befejezed a munkát. Beindítod az autót, elmész a szokásos hétvégi bevásárlásra, majd hazafelé lerobban az autó. Megnézed, mi lehet a gond, és lám-lám, meghibásodott az alkatrész, amit pár órája raktál be a téglákon álló autódba.

Semmi gond – gondolod –hiszen úgyis van rá garancia! Hétfőn bemész az alkatrészboltba, és megpróbálod érvényesíteni a garanciát. Akkor szembesülsz vele, hogy ez nem így működik. Az autóalkatrész-áruházak csak abban az esetben vállalnak bármilyen alkatrészre garanciát, ha szakember építette be. Ehhez általában elkérik a javítás számláját sőt egyes esetekben OBD csatlakozón keresztül kiolvasott, motordiagnosztikai lapot. A garanciális ügyintézés pedig csak akkor indul, ha mindezt be tudtad mutatni. Ez talán nem annyira fájdalmas abban az esetben, ha csak egy pár ezer forintos alkatrészről volt szó, hiszen tanulópénzként el lehet könyvelni. Viszont egy több tízezer, akár százezer forintos alkatrésznél talán kevésbé helyes döntésnek gondolod, hogy nem bíztad a munkát szerelőre.

75265005 469682587228206 5746455561017229312 n

Persze nem szeretnék álszent lenni. Én is rengeteg mindent csinálok meg az autón. Magabiztosan cserélem az olajat, és egy-egy nagyobb hiba sem tántorít el. Azonban mindezt teszem úgy, hogy tisztában vagyok a felelősségemmel, és a szükséges erőforrásokkal. Vannak szerelési munkák, amiket szakképzett szerelők sem vállalnak el, hiszen az adott szakterületnek is megvan a specialistája. Turbót például egy szerelő sem fog nekiállni javítani, inkább elküldik egy olyan felújító műhelybe, ahol értenek hozzá. Ugyanez igaz akár egy féltengelyre vagy kormányműre is.

Ebből látszik tehát, hogy vannak olyan területei az autószerelésnek, amit otthoni keretek között meg sem tudnánk oldani. Ehhez pedig hozzájön még az is, hogy sok a művelet után spéci gépek kellenek a munka befejezéséhez. Bármilyen futóművet érintő munkánál például kötelező futóműbeállítást végezni, és nem hiszem, hogy bárkinek lenne otthon a garázsában egy több millió forintba kerülő, ehhez szükséges gépe. Ez csak egy a sokból, és minél modernebb egy autó, annál több szerelési fázis végéhez fog kelleni olyan gép, amivel be lehet fejezni az adott munkát.

Mégis azt kell mondanom, az otthoni autószerelés nem bűn. Ahhoz azonban, hogy ne is váljon azzá, be kell tartani néhány nagyon fontos szabályt. A legfontosabb talán, hogy tudjuk a határainkat. Ha még nem volt a kezedben villáskulcs, vagy az IKEA-s szekrényhez is kihívod az asztalost, semmiképpen ne állj neki szerelni.

73180100 481908072455567 7486798857934733312 n

Nagyon fontosak a műszaki alapismeretek is. Legyél tisztában azzal, hogyan épül fel a motor, és nagyjából tudd, hová nyúlsz. Ehhez jók lehetnek a fentebb említett videók, például az amerikai Chris Fix csatornája, vagy az internetről pénzért letölthető szerelési útmutatók az adott típusú autóhoz. Az sem árt, ha megtervezzed, hogy a kikerülő veszélyes hulladékot (például a motorolajat vagy légszűrőt) hova fogod leadni, hiszen mint sok miden mást, ezt is szigorú törvények szabályozzák nálad, illetve a szakszervizekben is.

Ha pedig nekiállsz a munkának, próbáld olyan ember jelenlétében tenni, akinek van szerelési rutinja. Biztos van a rokonok közt egy mostani vagy volt autószerelő, aki segíteni tud, bármilyen kérdés is merüljön fel. Én is így teszek, hiszen nehéz lenne úgy kiszerelni, majd visszatenni egy bonyolultabb alkatrészt, hogy nincs benne sem gyakorlatom, sem megfelelő felszerelésem. Azonban, ha ezek adottak, akkor nem riadok vissza sem egy turbó ki- és beszereléstől, sem egy szelepfedél-tömítés cserétől. Ehhez azonban kellett az, hogy mindazt, amit eddig elmondtam azt be is tartsam. Mindig autószerelők jelenlétében szerelek, és bármikor szólnak, ha úgy látják valamit rosszul csinálok. Emellett rendelkezem alapvető műszaki ismeretekkel, és nagyjából tudom, hogy mit hol keressek egy motorban vagy a futóműben. Emellé pedig minden szerszám rendelkezésemre áll, ami egy autószerelő műhelyben megtalálható, hiszen vagy kölcsönkérem a szerszámokat, vagy bemegyek a barátaim műhelyébe, ahol megoldom a feladatot.

A legfontosabb azonban az, hogy ismerem a határaimat. Egy motorgenerálnak vagy egy vezérléscserének például semmilyen körülmények között nem állnék neki otthon. Ezek olyan összetett és komoly feladatok, hogy szakemberre bízom, hiszen sem magamban, sem másban nem szeretnék hatalmas károkat tenni. Pont emiatt ne kezdj otthon semmilyen bonyolult munkába egyedül. Hamar rá fogsz jönni, hogy célszerszámok és szaktudás is kelleni fog a meló befejezéséhez, a két extra kézről nem is beszélve.

Az otthoni szerelés tehát nem ördögtől való, de nagyon oda kell figyelni. Habár konkrét törvény nem tiltja , azt azért érezzük, hogy rengeteg papír megléte szükséges ahhoz, hogy ezt hivatalos keretek közt csinálja az ember, az pedig nem adott egy hétvégi szerelőnek. Emellett a speciális szerszámok árai is árulkodók lehetnek, hogy nem feltétlen hobbi ezermesterek számára készültek.

DuctTapeFix1

Azt azonban semmiképp nem állítanám, hogy tiltani kéne az otthoni autószerelést. Egyrészt valamennyi pénzt spórol az ember, és összehozza az embereket, pont mint rég. Hiszen mennyivel jobb valakivel csinálni valamit, miközben megbeszélik a sztorikat, arról nem is beszélve, hogy sok művelethez jól jön két segítő kéz. Az pedig szinte biztos, hogy a jelenlegi használtautó-piacot elnézve a legnépszerűbb tizenéves autók esetében a technika sem olyan bonyolult még. Ha valaki tényleg szeret szerszámokkal dolgozni és szeretné megismerni az egyes alkatrészek működését, akkor tökéletes hobbi lehet az autó hibáinak ház körüli javítása. Nyugodtan csináld meg az olaj- és szűrőcserét, cseréld ki a kiégett izzót , de a komplex és összetett feladatokat hagyd meg inkább azoknak, akik nem kevés időt és pénzt fektettek bele abba, hogy most autószerelőként dolgozhassanak.

Az otthoni autószerelés