Az emissziócsökkentést nem okoskodással, hanem fejlesztéssel kéne megoldani

2020.08.05. 15:44

Sok mindenre jó a szerkesztőségi lista. Közérdekű közleményektől kezdve témától független mémekig minden utat tör magának, de általában azért cikkekkel, posztokkal, hírekkel, és képekkel teli e-mailek záporoznak. Anti villanyautós véleményvideója is befutott a listára megjelenés előtt, aminek önmagán túli hozadéka is lett: Karotta véleménye. Ugyanaz a téma, csak másik szemszögből.

Íme a válasz:

Én nem értek egyet azzal a felütéssel, hogy a gyártók a teljesíthetetlen normák miatt szopnak. A gyártók azért szopnak, mert miközben minimum egy évtizede pontosan tudják, hogy megdöglünk a szaraiktól, közben emissziócsökkentés helyett ezerszeresen dokumentált módon konkrét köztörvényes bűncselekményekkel, csalószoftverrel, lobbizással, korrupcióval szabotálták el, hogy ténylegesen olyan autókat kelljen gyártaniuk, amikkel kacagva beférnének a kvótába. Börtönben ülnek emberek ezek miatt - nagyon helyesen.

Ha bármikor elbizonytalanodnál ebben, elég csak arra gondolnod, hogy a Tesla létezik. Nem az a kérdés, hogy jó-e az Autopilot, meg mennyi a részvény és hány milliméter az illesztési hézag. Az a lényeg, hogy pár év alatt a semmiből el lehetett jutni oda, hogy évi félmillió villanyautót tudnak legyártani és eladni, negyedik negyedéve folyamatosan profittal működnek, miközben három gyáruk épül három kontinensen, és mellette, ezzel egyidőben, egyedül felhúzták a világ legnagyobb töltőhálózatát.

Vesd ezt össze azzal, hogy a VW 30 milliárd euró felett költött csak a dízelbotrányos kártalanításra (az majdnem annyi, mint a BMW teljes cégértéke momentán), és hogy mi mindent csinálhattak volna már ennyi pénzből, ha akartak volna. Hasonlítsd össze a dölyfös, szánakozó nyilatkozatokat akár csak 3-5 évvel ezelőttről azzal, hogy sorra nevezik ki azokat az embereket, akik azzal kezdik, hogy 5-10 év alatt van esély _befogni_ a Teslát.

Nem azért nincs kész az európai villanyautó, mert készületlenül érte a szegény gyárakat Brüsszel, hanem mert arra építettek, hogy a hazudozás + kvótatekergetés + lobbizás kombóval simán elhúzzák az átállást addig, ameddig csak jólesik. És el is húzták volna, ha nem lenne ez a kellemetlen pojáca Amerikában, akinek mostanra bő milliónyi autója szaladgál a világban, és jelzi mindenkinek, hogy nem igaz, hogy *nem lehet*, csak annyi van, hogy *nem akartok*. És aki ezzel összefüggésben mostanra gazdagabb, mint az európai kollégái együttvéve, és, *ez* végre átvitte az ingerküszöböt.

Tekintetbe véve azt a tényt, hogy mostanra nem vita tárgya, hanem egyhangú tudományos konszenzus, hogy a kurva nagy gázt jelentő klímakatasztrófát mi csináljuk, és abban az egyik legnagyobb szereplő a közúti közlekedés, hozzátéve azt is, hogy a Covid a mi saját budapesti valóságunkban is megmutatta mindenkinek, hogy milyen orbitális különbséget jelent a közlekedés kibocsátása az életminőségben, szerintem nem helyes az az elkenős attitűd, hogy egy kicsit mindenkinek igaza van, és egy kicsit mindenki hibás.

33116720 80cfcca59488b82fe6367431fa54917a wm

Mindenkinek vannak méltányolható szempontjai, mint a történelem összes vitájában. De csak az egyik típusú tényleges lépések következtében van esély kevésbé nyomorúságos világot gyártani a gyerekeinknek és öreg önmagunknak. Ezért én azt gondolom, hogy a napnál világosabb, hogy kik a hunyók és mit kellene csinálniuk, és kevéssé érdekelnek a szomorú profitkilátásaik. Ahol vannak tízmilliárdok büntetésre és lobbimunkára, ott lehettek volna fejlesztésre és tesztelésre is. Oldják meg, vagy menjenek csődbe a kapitalizmus gonosz logikája szerint.

Végül: mindezt azért írtam csak le neked, mert szerintem rohadt fontos, és én így látom. De tökre jogod van máshogy látni, és jogod van mást is mondani, és teljesen rendben van az is. Nem akarom megfúrni ezt a videót, mert a tartalmának egy jelentős részével teljesen egyetértek én is, csak pont a következtetéssel nem. Viszont továbbra is azt gondolom, hogy akkor vagyunk jó újság, ha nem kell ugyanazt gondolnunk mindenről.

Karotta