Szerkezetileg legyen ép - a félmillió forintos autók buktatói

2022.02.09. 06:05

"Most komolyan, ennyi pénzért mit akarsz? Át lehet sétálni a szalonba, ott vannak az új autók! Ezt akarod átvizsgáltatni? Ezen festékréteget mérsz? Mit nézel? Ez mind ilyen!" Ilyen és ehhez hasonló mondatokat fogsz hallani, ha 5-800 ezer forintot tudsz autóvásárlásra költeni.

Aki erre azt mondaná, hogy ha csak ennyi van, akkor inkább vegyél bérletet, annak üzenem, hidd el nekem barátom, van az a szitu amikor kell a verda. Mert hajnalban kezdesz a munkahelyeden, meg oda kell érni az oviba a gyerekért, péntekenként pedig a mamát kell elvinni a nyugdíjasklubba (vagy orvoshoz), és sorolhatnám még. Néhány élettörténet hallatán az ember gyomra szinte görcsbe rándul. Elbőgnéd magad, látva milyen élethelyzetbe kerülnek emberek nap mint nap. És akkor olyan autót akarsz nekik találni, ami tényleg soha nem romlik el. De ti tudjátok a legjobban, hogy ilyen nincs. Főleg nem ennyiért. Viszont azért nem sci-fibe illő, hogy találjunk egy valamelyest karbantartott, nem szétrohadt járgányt, úgy félmilla körül.

Azt azért szeretném elmondani, hogy nem szabad elvárni tizenéves autóktól a patika állapotot. Fújva van pár elem? És akkor mi van? Szerkezetileg legyen ép, erről írtunk már sokat. Igaz, más árkategória a törött Skoda Octavia esete, de tanulságos. Van rajta némi felületi rozsda? Alvázvédelem a megoldás. Cserélni kell néhány gyertyát, vagy hibás egy trafó? Nem nagy kaland. Könnyen javítható, és a vásárláskor detektálható hibák nem kell, hogy elriasszanak egy olcsóbb autónál.

Ebben az árkategóriában már izzik a Márketplész, jönnek a Fórdok, a koppanásmentes futóművek, a jó mótor és akumlátór. Nem vagyok egy nyelvtannáci, de sírni tudnék néha a hirdetéseken. Van, akinél beragad a Caps Lock, ez mondjuk inkább a hahus hirdetéseknél fordul elő.

Volswagen PÓLÓ (igen, így)

No, mai első esetünk a közösségi oldalról ugrik elém, 700 az ár. Fixen. Az eladót az utca nevelte, az élet iskolájába járt, és isten volt a tanára. Ennek megfelelően a saját terepén találkozunk, helyszín a hétker egyik szűk, kutyaszaros utcácskája. Előbb érkezem, az autó már ott parkol a megadott címen, és jár a motorja. Addig le sem állítják, amíg meg nem érkezik a vevőjelölt. Hibalista: ömlik az olaj mindenhonnan, küszöbök, sárvédőív kirohadva, kipufogó kifúj. Lökösök lógnak, ajtók alján is ott a csipa. Beülni nem merek, már régen kaptam tetanuszt, most sem hiányzik. Gumik szinte egyidősek a huszonéves eladóval- aki persze nem azonos a tulajdonossal. Büszkén mutatják a forgalmit, friss a műszaki! Hát ezt hogyan intéztétek el? Nem kapok választ a kérdésemre. Kis gondolkodás után gyorsan enged egy százast az árból, majd százötvenet. Egész jól alkudozik magával. Még mindig jóval az autó értéke felett járunk, így tanácsomra ügyfelem elengedi a vásárlást. Távozáskor az eladó pillantásai éles késként hasítanak felém.

Honda Jazz

Gyanúsan olcsón hirdeti a kereskedő. Egy parkolóban rohad szegény, szó szerint. Megérkezem, ránézek és legszívesebben hazamennék. Természetesen azért átvizsgálom. Két hátsó sárvédőív és a jobb küszöb kuka. Ajtók alja szétrohadva, kipufogó szintén. Autó nem indul, sebaj nálam a zsebbika. Sikerül életet lehelni bele, meglehetősen egyenetlen az alapjárat. Csomagtérajtónál még nem csinálták meg a szigetelést, be is ázik szegény. Pótkeréknél áll a víz. Ez rossz hír, viszont az jó, hogy annyira azért nincsen szétrohadva, hogy lefelé távozzon. De már nem kell sok neki. Ez a kocsi is büdös. Talán a víz miatt, talán más miatt. A diagnosztika szerint hibakódunk nincs, az autót elnézve ez múló állapot. Sajnos - mivel a karosszériát ennyire elhanyagolták - erről is lemondunk.

BMW – E46

Városszéli roncstelep kereskedés a helyszín. Emberünk szerint igazi csajozós autó, legalábbis ezzel próbálja meg eladni az ügyfelemnek a 318i-t. Szerintem sose volt, de biztos van, aki erre bukik. Amúgy az a tipikus hülyegyerek autó német módra. Karbon matricák biztosítanak plusz 5 lóerőt, a lefingott 8 éves kínai abroncsok pedig a menetbiztonságért felelnek. A gumiknál csak a felni van szarabb állapotban. Egy szezont még elmegy, jelzi a még nagyon készséges nepper. Az autó? Kérdezek vissza. Nem érti a viccet. Mondjuk szerintem nincs benne annyi. A motortér vastagon olajjal borítva, ránézésre már évek óta. A légzsákhiba a műszerfalon nem lep meg, láttam már ilyet. Mondjuk olyan gyakorisággal, mintha szériafelszereltség lenne. Üléseken sárga-fekete BVB feliratú üléshuzat (dortmundi volt az autó), alatta kosz és szakadások minden mennyiségben. Központizár nem működik, ha a modul cserés, az drága lesz. Diagnosztika szerint van vagy 10-12 aktív hibakódunk, a katalizátortól a lambdaszondán át minden érték szar. Óra szerinti futás 170 ezer környéke, kinézetre kb. 400.

Chevrolet Lacetti

Ismét egy gazos, elhanyagolt telepen vagyunk. Az őrkutya által elaknásított, földdel kevert murván tipegünk. Jól láthatóan bélproblémái vannak szegény ebnek. Én megfontolnék egy tápváltást, már ha táppal etetik. De elkalandoztam, bocsánat. Az autó olyan, mint a kutya végterméke. Ügyfeleim - egy aranyos fiatal pár - első autót vennének, mert jön a baba. Pénz kevés, albérlet drága, így a félmilliós ár környékén kéne találni valamit. Mivel előttem érkeztek fél órával, a járgány már félig rájuk melegítve. Rosszkor toppanok be a buliba, nem az első alkalom, van hozzá érzékem. De nézzük a verdát, először is szét van rohadva, de nagyon. Itt el is dőlt, de megdolgozom a pénzemért. 12 éves repedezett gumik, első fék kuka. A kormány recseg-ropog, nepperünk már nem vigyorog. Hopp, ez rímel. A gátlástalan kufár érzi a vesztét, egyre morcosabb. Az autó közben csendben zakatol mellettünk, jól hallhatóan három henger jár csak. Pillanatokon belül meg is jön a Check Engine lámpa. Leállítom az autót, csak úgy kíváncsiságból körbemérem. A teljes jobb oldala 1500 és a végtelen között, mikronban természetesen. Nézek egy olajszintet, na az nincsen. Legalábbis a nívópálcát nem éri el. Nem kell diagot rádugni az autóra, ez vállalhatatlan. Ügyfeleim csalódottak, a nepper szintúgy. Ennyi pénzért mit akartok, jön a szokásos frázis.

A BMW-s ügyféllel nem találkoztunk újra, de a többieknek sikerült bőven 1 millió alatt autót találni. Kinek másodszorra, kinek harmadjára. Volt itt Dunakesziről 2005-ös rozsdamentes Yaris, hagyatékból származó 1.6 szívó benzines Golf (kockás füzet teleírva a szervizekkel, de még a tankolások is vezetve voltak), garázsban tartott, egygazdás Lacetti és patika állapotú G Astra. Tehát a konklúzió, hogy igenis van vállalható használt autó ebben az ársávban, csak nehéz megtalálni. Nehezítő körülmény, hogy nagyon gyakran családon belül, baráti körben cserélnek gazdát. Kompromisszumot szinte minden esetben kell kötni, hisz itt 15 évnél idősebb kocsikról beszélünk. Nem szabad hibátlan autót keresni ennyiért, de azért az életveszélyes hulladékokat sem kell bevállalni.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.