Az olcsó töltikézés vége

Mi lesz veled villanyautó?

2022.07.14. 13:27

A Karmelita kolostorban 2022.07.13-án megtartott energia-veszélyhelyzet tematikájú rendkívüli tanácskozáson hozott döntések értelmében a rezsicsökkentés ugyan nem szűnik meg, de komoly változáson megy át idén augusztustól. A hét pontból álló intézkedés csomag utolsó eleme szerint az átlagon felül fogyasztók már a piaci áron vehetik majd meg a támogatott mennyiséget meghaladó extra áramot és gázt. A villanyautósokat ez utóbbi érinti majd komolyabban, mert egy átlagos villanyautó 40-60 kWh kapacitású akkumulátorral rendelkezik és ezt kell majd naponta töltögetni otthon.

dragaaram.png

Vegyünk egy példát. A hazánkban közkedvelt alap Tesla Model 3 RWD tulajdonosa a nettó 57,5 kWh kapacitású autó akkumulátorát eddig 2185 Ft-ból (38 Ft/kWh-val számolva) töltötte fel nulláról száz százalékra. A jövőben, amennyiben azt feltételezzük, hogy az átlagosnak kikiáltott havi 210 kWh fogyasztást (7750 ft/hó) már töltés nélkül is eleve túllépi egy-egy renitens, dőzsölő túlfogyasztó, minden egyes autóba töltött kilowattóra energiáért kb. 250 forintot kell majd fizetni. A pontos árat még ugyan nem tudni előre, de már a tippelt szám alapján is 14 ezer forint fölé rúg majd ugyanazon akkumulátor feltöltése.

A példában említett Tesla átlagfogyasztása 15 kWh/100 km. Forintra átszámolva ez azt jelenti, hogy most még cirka 600 forintból úszunk meg egy 100 kilométeres utazást. A jövőben, amennyiben otthoni hálózatról töltünk a jósolt 250 forintos mannával, ez közel 4000 forintot jelent majd. A jelenleg még hatósági áras üzemanyagokkal számolva ebből az összegből 8,3 liter üzemanyagot vásárolhatunk, ami a 240 lóerős dízel Passat 8 literes átlagfogyasztásával megegyező értéket jelent. Az ársapka eltörlésével persze majd újra változhat a helyzet, de azt még senki sem tudja, hogy ez mikorra várható. Lehet, hogy már holnap?

tesla-model-s-supercharger

A Tesla tulajdonosok még örülhetnek, hiszen a Supercharger használat hazánkban jelenleg ingyenes, de azt, hogy ez meddig tart, még senki sem tudja. Igazi előnyt azok élveznek majd, akik az örökre ingyenes Supercharger használattal megáldott autót vettek, mert ha kibírják majd a várható hosszú sorbanállást, ők a jövőben is ingyen töltenek majd.

A nemzetközi szinten is emelkedő árakról szóló hírek össztüzében egyre inkább halványodni látszik minden eddigi környezetvédelmi törekvés, hiszen az általános energiahiány, vagyis a téli fűtés, az üzemanyag mennyiség, vagy akár az áram lehetséges, még komolyabb korlátozása nagyobb tömegeket érint meg lelkileg, mint a föld kipusztulása.

A fent részletezettek ellenére még mindig megéri elektromos autóval közlekedni. Jelenleg a karbantartási költségeket is figyelembe véve még mindig alacsonyabb fenntartási költségekre számíthatnak az EV tulajdonosok, annak ellenére, hogy a piaci áron vásárolt árammal töltögetés már nem akkora móka, mint eddig. Akinek volt lehetősége és még időben napelemre vagy egyéb megújuló energiára ruházott be az elmúlt években, az most egyelőre jobban jár, mint a többiek. Persze, ehhez elengedhetetlen az a feltételezés, hogy őket sosem éri majd utol a háborús infláció szele.

Kövesd Marcit a Facebookon!