2023.05.05. 17:23

Nem véletlen, hogy a Cupra elektromos crossoverét, a Tavascant Berlinben mutatták be. Az sem véletlen, hogy sokat kellett inni közben, majd utána is egy keveset, hogy aztán másnap a Formula-E versenyen alaposan meglepődhessünk. Ráadásul abszolút pozitív értelemben.

Berlin egy csodálatos város tele parkokkal és sugárutakkal, a múlt és a jövő egészséges keverékének varázsával, nyitott gondolatokkal, a buli közben megsemmisült sörösüvegek apró szilánkjaival, illetve mostanában hidrogénnel hajtott Toyota taxikkal is. Néha olyan, mintha nem is Németország fővárosa lenne, pedig nagyon is német, csak meglazított, vagy éppen soha fel sem vett nyakkendővel.

420A8911

Hét évvel ezelőtt Berlinben mutatták be a Lynk&Co-t, a Geely a Volvo tudására épített új márkáját is, mely eredetileg a kínai fiatalokat célozta előfizetéses üzleti modelljével, ám mostanra Európában is egyre nagyobb teret hódít magának a függetlenség ígéretével, és a laza imázshoz kapcsolt divatcikkekkel is.

A Lynk&Co-nak konkrétan ruhaboltja van Berlin belvárosában, nem messze pedig a Vinfast üzlete is készül, bár egyelőre kérdéses, mennyire válhat valósággá a vietnámi-szingapúri autós álom. Az viszont biztos, hogy a német piac sok nyugati országgal egyetemben hamarabb találkozhat az ilyen újdonságokkal, mint a magyar vásárlók.

Az új kínai márkák viszont nálunk is megállíthatatlanok lesznek. A Nio, a BYD, az MG, és még ki tudja, hányan fognak fejlett technológiát ajánlani olcsón szerte Európában, miközben a Geely a Lync&Co crossoverével, a 01-gyel kezdett korai előzésbe. Ez az autó a CMA-platformon gyakorlatilag egy Volvo XC40.

2

A Geely-univerzumban más is történt, hiszen a korábbi Volvo verseny- és tuningdivízióból, a Polestarból külön elektromos márkát csináltak, kínai gyártással. A Cupra is hasonló történet a Volkswagenen belül, bár a katalán egyenletben még több az ismeretlen.

Az autómárkák teljesítménye hullámzó, ám a Seat épp az átlagosnál nagyobb pácban találja magát. Volt idő, mikor Giorgetto Giugiaro és Walter de Silva formatervei adták el az autóikat, majd jött az akkor még csak versenycsapat Cupra lendülete, és körrekordokat döntött a Nürburgringen, többek közt Volkswagen Golfok ellen is. A VW Alfa Romeója lehetett volna a Seat, csak aztán mégsem költöttek rá annyit. Jött fel a Škoda, és természetes, hogy az Audi és a Volkswagen is fontosabbnak bizonyult.

3

A Cupra azért indult öt évvel ezelőtt, amiért a Peugeot-Citroën már 2009-ben bevezette a DS-t, hogy a prémium próbálkozás immár a Stellantis részeként termelhessen kérdőjeleket.

Az új, bátrabb vonalvezetésű és lendületesebb karakterű, vagyis alapból fiatalosabb és sportosabb Cupra modellek továbbra is átvariált Volkswagenek, csak éppen Barcelona részben valós, részben vetített üzenetével. A Volkswagen olyan mértékben a Cuprára fókuszál, hogy elektromos Seat nem is készülhet 2026-ig. Hogy mi lesz így az eredetileg Fiat-alapokra épülő, majd némi pereskedés után a Volkswagenhez igazolt katalán márkával, jó kérdés.

5

Félig a járvánnyal, majd az azt követő logisztikai sakkozással töltött öt év után nehéz nagyot villantani az autóiparban. Piacon az átlogózott Seatok, a Németországban gyártott elektromos Cupra Born, a hamarosan Győrből érkező hibrid Cupra Terramar és a teljesen új kínai gyárban készülő első modell, a szintén elektromos Tavascan.

Ez a csomag egy Manchesterben, tehát egy átlagos modern kihívásokkal küszködő iparvárosban született ember fejében maximum tíz mondat lehet. Így hát a Seat és a Cupra feje, Wayne Griffiths érezhetően szenvedett, mikor Berlinben több órásra húzták az élőzést. Szerencséjére nem ma kezdte, hanem még 1989-ben, az Audinál.

4

Igénytelen a kínai TikTok, és hasonlóan nevetséges és értelmetlen a Cupra Metahype univerzuma is. Ebből adódik, hogy én nem értek egyikhez sem, és nyilván bezárkóztam, hiszen közelebb már a negyven, mint a harminc. Az is tény, hogy hajtáslánctól függetlenül a valódi autókat szeretem, a Wayne mögött látható Cupra Dark Rebel pedig nem az.

One of us. Ez hangzott el a Cupra-főnök szájából úgy harminc alkalommal, valamint minden egyéb felszólalótól is átlag háromszor minden megkezdett öt percben.

Tehát egy közülünk. A bátrak közül, akik mernek olyan köntöst szabni a VW MEB-platformra, mint a Cupra tervezői. Egy harcos a spanyol autógyártás lehetséges megmentői közül. Egy kreatív abból a lelkes csapatból, akik a Cupra márkát építik Európán és Törökországon túl Izraelben, Mexikóban, Kolumbiában, Chilében és hamarosan Ausztráliában is.

A Cupra tavaly 150 ezer autót adott el, a Tavascanból pedig 70 ezret szeretne már az első évben is. Ilyen ambíciókra lehetett koccintani, ha már 2022-ben a Formentorból is elment 97,600.

420A8983

Mivel érintett benne, a Cupra a berlini Formula-E futamra időzítette a Tavascan bemutatóját. Ennek örömére építettek egy mediterrán hangulatú, füstgépekkel és lézerekkel felturbózott teret a versenynek is helyet adó Berlin Tempelhof repülőtéren, mely Berlin legmenőbb új közparkja is egyben.

Világító cipőtalpak, sportzakós németek, telefonokat lóbáló influencerek, megfelelő mennyiségű pezsgő és Estrella Damm Barcelonából, meg némi Vichy Catalan a VIP-ben a PH-érték rendezésére, ha valaki egyáltalán megtalálta a színfalak mögött.

Miről lehetett volna még beszélni? A Cupra belterei érdekesek, az elektromos autók orrában pedig azért nincs tárolóhely, mert a Volkswagen ezt elrontotta a nagy kapkodásban. Utóbbiról nem illendő beszélni, mert akkor a nap végére nem lehetnél egy közülük.

420A8867

Szombat délelőtt sütött a nap. A harmadik generációs Formula-E autók pedig rövidebbek, alacsonyabbak és keskenyebbek is a korábbiaknál. 360 kW csúcsteljesítménnyel és 600 kW-s visszatáplálással sokkal potensebb versenyautók, mint az előző két verzió. A végsebességük immár 320 km/h, ami ha nem is Formula-1-es tempó, ennyire visszafogott aerodinamikai csomaggal és az utcaihoz hasonlító Hankook gumikkal becsületes tempó.

Az ebben a szezonban induló ABT Cupra csapat eddig igen szerény teljesítményt mutat, miközben olyan ellenfeleket kerget, mint az Andretti, a Porsche, a DS Penske, a Jagaur és a brit-kínai Envision Racing.

Az új Cuprák közül kettő is elektromos, a cégcsoporton belül az Audi pedig már rég otthagyta a szériát, hogy inkább a Dakarba vigyen több akkumulátort. A Cupra a fiataloknak szól, tehát passzol hozzá a Formula-E.

420A9246

A minden évben megrendezett berlini futam esetében erős csúsztatás, hogy az elektromos széria behozza a versenyzést a városba. Egy volt reptér betonján kialakított pályán körözni megközelítőleg sem olyan, mint egy utcai küzdelem az ideiglenes gumifalak között. Ettől függetlenül a verseny maga egészen kiváló, a Tempelhof pedig valóban közelebb van a belvároshoz, mint egy átlagos FIA-szintű versenypálya.

A hanghatás hiányzik, ám a beton alacsony tapadása és a támadó módban kétszer négy percen át elérhető 250 kW-os teljesítmény garantálja a sűrű előzéseket, mint ahogy a szénszálas elemek forgácsolódását is.

A Formula-E autók nem éppen túragépek, így elég egy apró érintés, és már törik is a szárny, szakad szét a futómű, majd pattog az elszabadult kerék az ismeretlen felé. Ha pedig marad energia a végére, a versenybírók rádobnak két-három extra kört, és jöhet a B-stratégia.

1

A globalizáció jegyében a sör a berlini versenyen is a világ minden pontján konzisztensen ízetlen Heineken, ám az élmény mégis megvan, mert rajongók vesznek körül. A lelátók tele, a gyerekek és tinédzserek pedig mindent tudnak az autókról és a versenyzőkről is, miközben a nyolcadik berlini verseny tényleg az utolsó körökben dőlt el, most éppen a Jaguar javára.

Az ABT Cupra is lesz gyorsabb, a márka pedig idővel tud majd erősebbet állítani magáról, mint hogy egy menőbb közösség része leszel, ha Cupra Bornt veszel Volkswagen ID.3 helyett. Addig pedig lehet emésztgetni a német-katalán-kínai Tavascan gondolatát, illetve azt, hogy így pontosan mitől is más ez az egész.