Egy segg után sok adó?

2007.03.14. 10:26

Tegyük fel, van egy autóm. Fizetek érte súly, pardon, teljesítményadót, kötelező felelősségbiztosítást, autópályadíjat, a zöldkártyáért, a műszaki vizsgáért, az átírásért, az eredetvizsgálatért. Ha több autóm van, mindezt többször fizetem ki. Pedig egy részét - legalábbis természetes igazságérzetem szerint - elég lenne egyszer.

Alvófaluból Pestre ingázgató kétgyermekes családapa vagyok (múlt hétfő óta, akkor szaporodtunk meg újra). Van egy potom pénzen vett, de szeretett, imádott 25 éves saját autóm, ezzel járok úgy általában. Nem szeretnék megválni tőle, mert megbízható, szép és lehet mutogatni: autós újságíró nem cifra műanyagcsodával jár, hanem olyannal, amiben még volt anyag.

Van aztán még egy motorom, amivel tavasztól őszig, ha csúcsforgalomban kell közlekednem, részint időt spórolok a magam számára, részint tehermentesítem egy plusz négykerekűtől a dugóban araszolókat. És jó érzéssel tölt el, hogy nem hurcolok magammal feleslegesen egy-két tonna vasat, ha csak az én szűk mázsámat kell eljuttatni ábólbébe.

Emellett hamarosan beruházunk egy középkorú, nagy dízelkombiba (alighanem Passat lesz belőle), mert nejem kisautójába már nem fér be rendesen két gyerekülés, no meg ha nyaralni, rokonokhoz, hipermarketbe kell menni, nem árt a nagy puttony. Megtartanánk a Twingót is; kicsi, fürge, praktikus, elfér a portán, feleségem könnyebben hurcolhatná ezzel a gyerekeket oviba-zenés foglalkozásokra, enni alig kér. Mégis mennie kell, mert - és most jön az, ami miatt ezt a cikket írom - négy jármű után feleslegesen nem akarok adót, kötelezőt fizetni.

Tegyük fel, marad a Twingo: az egész géppark piaci értéke még így sem érné el egy új, közepesen motorizált, közepesen felszerelt alsó-középkategóriás autó árát. No de mennyivel is kéne többet fizetni utána?

Könyörgöm, miért? Hol logikus ez a rendszer?

Tekintsük most el a kiügyeskedhető bónuszoktól, kedvezményektől, nézzünk mindent A0-ban, 30 éves, Fejér megyei falujában élő férfira. A már majdnem, de még öt évig nem veterán BMW legkedvezőbb kötelezője a biztositas.hu szerint 53 724 forint egy évre. A 400-as robogó biztosítása 18 132 forint. Egy tízéves 1,9-es TDI Passat után 53 784, a Twingo után 25 284 forint a kötelező. Ez így együtt 151 ezer forint.

A teljesítményadó rendre 9240, 6500, 16200, 8800 forint, összesen mintegy 41 ezer forint lenne, a végösszeg tehát 192 ezer forint. Ha feltesszük, hogy minden jármű jár időnként fizetős úton, még négyszer 37 ezer forint terheli a családi kasszát (ami szintén horror, de majd máskor kelek ki magamból miatta).

Most dobjuk ki az összes ócskavasat, és vegyünk egy új, 1,6 literes, benzines, 4,5 milliós Astra kombit. Ez ugye az én teljes gépparkomnak másfélszeresébe kerül, és átlagban nagyjából annyit fogyaszthat, mint 8 liter alatt elbóklászó antik BMW-m. Tehát többet, mint a Twingo, és sokkal többet, mint a robogóm. Ha mindenhova ezzel megyek, az asszony pedig otthon ül, ha én elvittem az autót, 23 100 forint adót, és 50 724 forint biztosítást jelent egy évben, meg egy 37 ezres matricát.

A kötelező nem autóra, hanem személyre szólna

Könyörgöm, miért? Hol logikus ez a rendszer?

Ha én lennék a király, mindenki vehetne egy rendszámtáblát, amit a nevére írt autókon szabadon cserélgethetne (úgy tudjuk, Svájcban, Ausztriában van ilyen lehetőség), csak ezután fizetne valami adót. Ha időnként több autót is mozgat egyszerre a család, több rendszámot vesz, és kész. A kötelező nem autóra, hanem személyre szólna, és semmi köze nem lenne a kocsihoz (úgy tudjuk, az Egyesült Államokban így is van). A balesetet nem a piros Ferrari okozza, hanem aki vezeti.

Hogy az autó, motor, amit alattvalóim vezetnek, erős, gyenge, új, régi, nem érdekelne. Az iszákos, nagyteljesítményű gépek luxusának árát a benzin jövedéki adójában kapnám meg tőlük, a francnak volna kedve az írnokokkal olyan, hasraütésen alapuló hülye számításokat végeztetni, mint "Az adó mértéke a 6. § (1) bekezdése szerinti adóalap után a gépjármű

  • gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 300 Ft/kilowatt,
  • gyártási évet követő 4-7. naptári évben 260 Ft/kilowatt,
  • gyártási évet követő 8-11. naptári évben 200 Ft/kilowatt,
  • gyártási évet követő 12-15. naptári évben 160 Ft/kilowatt,
  • gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 120 Ft/kilowatt."

Ön szerint a szerző:

Ha meg mondjuk olyanom lenne, és még az emisszió is érdekelné kegyúri valómat, a névre írásoknál több illetéket fizettetnék az Euro-2-es gépek gazdacseréjekor, mint az Euro-IV-eseknél. Ja, és még az autópályamatricát sem rendszámra, hanem jogsira adnák a benzinkutakon. Aki kifizette, mehet sztrádán bármikor, bármivel, aki nem, nem; nagyokat röhögnék azokon az országokon, ahol autójukra, motorukra külön kell matricát váltania a polgároknak, akik egy seggel úgyis csak egy lovat/autót/motort/kerti traktort tudnak megülni. (A kamionok persze más tészta, most csak az úrvezetőkről beszélek.)

Aztán hogy ki hány járművet tart otthon, emel-e tízállásos garázst veteránjainak, mert szereti a Vasat, vagy inkább egy nagy egyterűvel oldja meg minden szállítási gondját, mert nem szeret sok kocsit karbantartására fizetni, nem érdekelne. Ahogy lehet egy háztartásban tíz tévé akár, lehetne tíz autó is. Ha le is csapatnám hébe-hóba valaki fejét, nem azért tenném, amiért próbál észszerűen közlekedni, és más-más járművet használni más-más célra.