Megelőlegezett, vidám nekrológ

2006.09.13. 07:55

Mozaik utca, Közlekedési Felügyelet - generációk nőttek fel, éltek és hagyták el árnyékvilágunkat úgy, hogy akárhányszor hallották ezeket szavakat, kellemetlen borzongás futott végig rajtuk. Most pedig azt olvasom egy napilap online kiadásában, hogy leépítések kezdődtek a nagy múltú hatóságnál, összevonják a 20 (!) önálló megyei és fővárosi felügyeletet, ráadásul a privatizálják gépjármű-vizsgáztatást.

A cikk szerzőjével ellentétben (akit béklyóz pártállása, nekem meg nincs olyan) azt kérdezem emelt hangon, miért csak most? Hogyan lehetséges, hogy egy hatósági jogkörökkel rendelkező szervezet az egyik felügyelt tevékenységében szolgáltat is? Mi indokolja, hogy ennek ürügyén huszonvalahány irodaházat, abban ezernyi aktatologatót alkalmazzanak? Miért van szükség önállóan Központi Főfelügyeletre , Központi Felügyeletre , Fővárosi Főfelügyeletre és 19 megyei társukra?

Rajta, hamar privatizálni az egészet. Tudom, tisztelt illetékes, ez a legnehezebb: kiválasztani a feleslegessé vált, de sokat tudó, ennek okán türelmetlenül követelődző elv- vagy érdektársat, aki nem érzi majd úgy, hogy ezzel a vacak, alig másfél év alatt busásan megtérülő aprósággal szúrták ki a szemét. Kedves döntéshozó, úgyis elégedetlen lesz. Átmegy a másik táborba, áskálódik, és leleplezi önt. Tudja mit? Adja el szakmai befektetőnek. Súlyos milliárdokat ér a piac (19-20 milliárd éves forgalomról van szó), nagyon jól jön ez most, a kínosan és tartósan annak ígérkezően üres államkassza időszakában.

Passzolja el külön a hatalmas épületkomplexumokat. Az időszaki ellenőrzés jogát megvásárló nem irodaházakat, csak vizsgasorokat akar, egy ügyfélváróval, irodával a maximum öt emberének. Lenne jelöltje ingatlanmogul barátai között, aki a privatizáció zavarosában halászva ma milliárdok fölött diszponál? 10 százalékot visszaadna, jól tudom. De mi az ahhoz képest, amilyen ünneplés éri a közvélemény részéről, ahogy a nyílt versenyben felfelé licitálnak a befektetők.

úgyis életpályájuk megtörőjének, családjuk tönkretevőjének fogják látni

Nem kell elküldenie minden dolgozót. Persze kapkodhat is, elverheti a bevételt végkielégítésekre, csakhogy kicsit befogja a száját az érintetteknek. Kár lenne, úgyis életpályájuk megtörőjének, családjuk tönkretevőjének fogják látni, és egész életükben átkozzák. Tehát inkább tartsa meg a szakmailag alkalmasakat. De csak akikre soha a megvesztegethetőség gyanújának árnyéka sem vetült. Szükség van a szigorú felügyelőkre, akik majd alaposan megszorongatják a készpénzes adományokkal alkalmi süketté-vakká tehető maszekokat.

Legyen a Közlekedési Főfelügyelet a jövőben kizárólag hatóság. Azt mondják erre egyesek, kár lenne a szép bevételt átadni másoknak. Igen ám, de az a tapasztalat (a világ egyes részein úgy 300 éve), hogy a magánzó jobban működtet versenyszférába illő dolgokat, mint az állam. Nincs kétségem, hogy így lesz ez a gépjármű-vizsgáztatással is. Sokkal kevesebben fogják szívni a vérét annak a végfelhasználónak, aki most fizet, mert fizetnie kell. Azt sem bánom, ha lesz a tarifának hatósági része. Amit lead a szolgáltató. A KFF akkora szervezet építsen, tartson meg belőle, ami múlhatatlanul szükséges.

Vártam, vártam, noha megbeszélt időpontra érkeztem, és senki sem volt előttem.

A szolgáltató viszont kénytelen lesz a hatósági dölyfből engedni. Vizsgáztattam pár járművet a Mozaik utcában. Már a portánál kezdődik a packázás, morcos kapus szórakozik tájékozatlanságunkon. Motorral voltam, mellettem egy járó motorú dömper állt, így előrébb merészkedtem a vonalnál. Azonnal jött egy feldúlt alak, "hogy merészelem?". Vártam, vártam, noha megbeszélt időpontra érkeztem, és senki sem volt előttem. Gondoltam én, de egyszer csak megjelent egy kereskedő, teherautónyi mennyiségű új motorral.

Akkor aztán életre kelt a bázis. Mint a mesében, az álmos ténfergést mintha elsöpörték volna. Engem is besuvasztottak közéjük (szerintem tévedésből). Utána még egy kis forgalmikozmetikázás, matricaragasztgatás. Közben hallgatni a pult mögött ülő Mancika-Lacika trafikálását a pertuban lévő, enyhén fukszos férfi, diszkréten barnára szoláriumozott hölgy kuncsaftokkal. Ők persze később jöttek, és korábban távoztak.

Ha ezt tapasztalom az új helyzetben, megyek máshová. Miért kéne külön fizetnem ezeknek, rajtuk keresztül meg azoknak, akiknek a kiszolgálásomra létesítettek főállást? Indexes kollégánk szerint spéci ügyekben - valami Z-rendszám van a kocsiján - csak a Visegrádi utcai okmányiroda járhat el. Az interneten leköthető időpontok 6 hétre előre foglaltak, de nem a civileknek. Azok reggelente két órával a nyitás előtt megverekednek a pár aznapi helyért, hogy bent további 3 órácskán lássák, ahogy a fent jellemzett cimborák fél órával a felkelés után üdén-frissen eléjük sétálnak.

Itt ezrek kényelmes élete forog kockán.

Elgondolkodtató a pályaalkalmassági vizsgálat jelenlegi menete is. Jómagam évekig illegálisan, "A" korlátozott jogosítvánnyal jártam a 75 lóerős motorommal, mivel úgy két hónapot kellett volna ráhúzni a teljes értékű jogosítvány megszerzésére. Ha balesetbe keveredtem volna, engem büntetnek, bárki a hibás, és a biztosító sem fizet ilyenkor. Vagy maradjon tőlem így, csak költözzenek a hamarosan felszabaduló helyekre, és adjanak kevésbé kafkai neveket az alszervezeteknek.

Tudom, hogy lelketlen vagyok. Itt ezrek kényelmes élete forog kockán. Csak milliók sínylik a rossz (drága, pazarló, lassú, ügyfélellenes) struktúrát. Számos más helyen kell párhuzamosan változtatni; annak is vannak szószólói, a TotalCarnak a közúti közlekedés jutott. És ha tanácstalanul vakarnák a fejüket, kit is lehet a szakmai befektetőként meghívni, segítek: tessék közzétenni a közbeszerzési értesítőben, hogy "20 milliárd garantált éves forgalmú üzletág eladó". Tülekedni fognak.