A kis magyar roncsprémium

2009.07.23. 17:13 Módosítva: 2009.07.23. 17:20

Modernizál az NKH. A szisztéma lényege: ha öreg autód van, vizsgáztasd évente és fizess. Már szinte elhittük, hogy végre egy épkézláb változtatás születik, de az állam és az ő hatóságai hozzák a megszokott formájukat: lehúzunk, Magyarország!

Három héttel ezelőtt az üzemanyagok jövedéki adójának és áfájának emelése vitte 300 forint fölé a benzinárat, ami mára − sejthetően csak átmeneti időre −, a világpiaci olajár csökkenésének köszönhetően a lélektani határ alá csúszott. Jelenleg 290 forint körül mozog kutaktól függően, aminek mindenki nagyon örül, és sokan már el is felejtik, hogy az adóemelések nélkül ez az ár most lejjebb, 275 forint körül járna.

Emellett örülhettünk még a teljesítményadó emelésének és a gépjármű-luxusadó bevezetésének, ami a szinte nevetséges 125 kilowattos teljesítményhatártól sújtja a gépjárművek tulajdonosait, évjárattól függetlenül. Akinek tehát van egy leamortizált, öreg BMW-je, közepesen erős motorral, a kocsi értékét minden évben újra meg újra kifizetheti az államnak. Úgy látszik, az értékalapú megközelítés, és az Európa-szerte elismert Eurotax értékelő rendszer használata a jogalkotókban fel sem merült.

olyan intézkedést nem nagyon hoztak, ami a közlekedők helyzetét javította volna

Alighogy kimérgeskedtük magunkat, máris érkezett az újabb információ − ezúttal az NHK, a Nemzeti Közlekedési Hatóság háza tájáról −, miszerint a zöldkártyáztatást, azaz a gépjárművek környezetvédelmi vizsgáját összevonják a műszaki vizsgával. Nyomban kitört a lelkesedés, hogy végre egy épeszű gondolat, egy füst alatt túl lehet az ember az időt és pénzt rabló kellemetlenségeken. A hurráoptimizmust csak az univerzálisnak nevezhető tapasztalat fékezte, hogy azért valami csúnya, fekete szőrös kutya biztosan el van bújtatva a napfényes jövő szépen zöldellő kertjében. Az elmúlt húsz évben itt még olyan intézkedést nem nagyon hoztak, ami a közlekedők helyzetét javította volna.

És tényleg, ez esetben is felugatott az a fekete kutya a kert mélyéről: a műszaki és a környezetvédelmi vizsga összevonása nem azt jelenti, hogy ritkábban kell zöldkártyát csináltatni, hanem ellenkezőleg: gyakrabban kell műszaki vizsgára vinni az autót − legalábbis a 10 vagy 12 (még nem döntötték el) évnél idősebb járműveket. Mivel ezek teszik ki a hazai állomány több mint 50 százalékát, az autósoknak legalább a fele rosszabbul jár az új szisztémában, mint a korábbiban.

Részletesebben: az új és a fiatal gépjárművek tulajdonosai annyiban járnak jobban a jelenlegi állapothoz képest, hogy a kocsi forgalomba helyezését követően négy év után, majd utána még párszor kétévente csak egy, nem pedig két helyre kell vinniük vagy vitetniük az autójukat. Pénzt valószínűleg nem spórolnak, mert az illetékesek siettek leszögezni, hogy amennyivel olcsóbb lehetne az összevont eljárás, annyit emelni kell a díjon, mert hát ugye az infláció.

ezentúl évente vihetik/küldhetik műszaki vizsgára

Akiknek az autója 10 vagy 12 évnél idősebb, azok viszont rendesen ráfaragnak, mert ezentúl évente vihetik/küldhetik műszaki vizsgára szeretett járművüket. Legyünk nagyon naivak és nagyvonalúak, és mondjuk azt, hogy egy műszaki-környezetvédelmi összevont vizsga költsége, beleértve az autó előzetes átnézését, felkészítését, javítását is, negyvenezer forint. Tíz év alatt az öt pluszvizsga autónként 200 ezer forintot vesz el az állampolgártól, és ennek az összegnek a tekintélyes része az állam zsebébe kerül. És akkor nem forintosítottuk még a vizsga körüli jövés-menéssel eltöltött időt és idegeskedést.

Ez a mi kis roncsprémiumunk. Nálunk − ellentétben például Németországgal − nem az állam támogatja az autósokat, hogy új kocsit vásárolva pörgessék a válságba került gazdaságot, hanem az autósok fizetnek az államnak, mert öreg autóik vannak. Hungarikum.

És hogy a nyerő, pontosabban a nem vesztes csoport se örülhessen felhőtlenül, tegyük hozzá, hogy a tervek szerint az ő fiatal autóiknak is részt kell venniük egy zöldkártyázáson, ha a most meglevő kártyájuk érvényessége lejár a műszaki vizsgájuk érvényességének lejárta előtt. Lehet, hogy az időkülönbség csak egy-két hónap lesz, de fogadjunk, hogy teljes árat kell majd fizetniük a környezetvédelmi vizsgálatért.

Eddig az autótulajdonosok felől közelítettük meg a kérdést, de érdemes megnézni a szolgáltatók helyzetét is: azokét a műhelyekét, amelyek az elmúlt években komoly összegeket fektettek be a környezetvédelmi vizsgálathoz szükséges eszközök beszerzésébe, az előírt tanfolyamok elvégzésébe. Hát, sorry, per pillanat úgy néz ki, aki már kitermelte a beruházásra fordított pénzét, sőt, már keresett is a szolgáltatással, örülhet, hogy nyereséggel, vagy legalább nullszaldóval száll ki. Aki meg nem, az szomorkodhat, hogy áldozatául esett a Magyarországon követhetetlen módon és sok országban szokatlan gyorsasággal változó jogszabályi környezetnek. Végül is a hivatal hozta létre ezt a szolgáltatói réteget, a hivatal is hagyja magára.

nem más, mint állami pénzbegyűjtő rendszer

Szögezzük le, hogy maga az alapötlet, a műszaki vizsgával együtt elvégezni a környezetvédelmi vizsgálatot is, abszolúte ésszerű és kézenfekvő. Most tehát egy alapvetően logikus lépés történik, persze úgy, hogy autósokból újabb pénzt facsarjanak ki. Az volt a nem logikus, hogy tizenhét évvel ezelőtt külön rendszert alkottak a zöldkártyázásra, ami lényegét tekintve nem más, mint állami pénzbegyűjtő rendszer, amivel azért nagy valószínűséggel az államon kívül is jól jártak páran, akik körülötte bábáskodtak. Még hogy komolyan vesszük a CO-szintet, meg aggódunk a természetért, muhaha! Mindenki tudja, és úgy is könyvelte el, hogy ez csak egy újabb adó, amit az álszent, rossz dumával igyekeztek eladni.

Egy-egy intézkedés − jelen esetben az évenkénti vizsgáztatás − megítélésében előbbre juthatunk, ha megnézzük, kiknek, milyen érdekcsoportoknak jön jól a bevezetése.

Így megy ez - Izlandon

Nemrég Csikós kolléga megtekintett egy németországi műszaki vizsgáztatást (http://totalcar.hu/magazin/kozelet/nemetvizsga/). Ezt a rövid leírást pedig az icelandgo.blog.hu internetes naplóban találtuk. Így is le lehet bonyolítani az évenkénti műszaki vizsgát.

Autó műszaki vizsgáztatása Izlandon - általában nem gond. Ha jó az autó (műszakilag-esztétikailag) akkor gyerekjáték. Eddig bármilyen autót vittem vizsgára, 1 dolgot tutira ki kellett cserélnem előtte: a hátsó lámpát. Hála a nedves időjárásnak, 4-6 év alatt gyakorlatilag szétrohad a lámpa (főleg a jeepeken). Nem világít, izzó berohadva, hol világít - hol nem - na ilyen hibákkal kár vizsgára menni. Egy komplett hátsó lámpa kb. 15000 - 16000 korona (az izzók benne vannak gyárilag). Ha a korrózió komoly, akkor általában már nem lehet a régi lámpát üzemszerűen (kicsavarozással) kivenni, flex, szerviz, rozsdaoldó és ezek keverékei a megoldás. Maga a vizsga kb. 10 perc. Reykjavíkban általában kell várni előtte (sorszámosztó gép), és nekem úgy tűnt, hogy jobban megnézik az autót. Vidéken, (pl. Selfoss) amolyan családi hangulatú, beugrom-egy-kávéra-és-mellesleg-levizsgáztatom-az-autót színezetű a dolog. A vizsgadíj kb. 7600-8000 ISK (12000 Ft körül a mai árfolyamon). Ami kellemetlen: évente van műszaki vizsga. Ha új az autód, akkor a garancia végéig nem kell vizsgáztatni, utána azonnal évente esedékes. Olvastam a totalcar.hu-n, hogy elvittek egy Mercit Németországba vizsgára, és a fényszórót ott helyben beállították (a vizsga közben). Na ez itt is így van, nem szórakoznak, amit lehet, azt megcsinálnak vizsga közben.

Érdekében áll mindenek előtt az államnak, amely sorozatos gazdaságpolitikai és kormányzási hibák, valamint a világválság hatására vészes pénzszűkébe került, és mindenütt bevételi források után kutat. Marx is megmondta, hogy az állam a polgáraitól elidegenedett erőszakszervezet, ami a jónéptől elveszi, amije van, miközben szép szavakat sugdos a fülébe, és fenntart néhány, ilyen-olyan színvonalú közszolgáltatást, hogy csak néha lázadozzanak, ne egyfolytában. Nahát, és tényleg!

Azután érdekében állhat az új autókkal kereskedő vállalkozásoknak is, hiszen az idős autóknál fokozódó kellemetlenségek és költségnövekedések elvileg az új gépek felé nyomnák az autósok érdeklődését. Hát, ez az effektus a mai gazdasági helyzetben nem biztos, hogy működni fog, de meglátjuk.

És hát, ha kedveljük az összeesküvés-elméleteket: érdekében állhat leginkább azoknak, akiknek felelőssége és hatásköre az ilyen rendszerek kidolgozása, kiépítése és működtetése. Ma Magyarországon sikerült a politika és az állam, illetve intézményei presztízsét a politikusoknak és a köz alkalmazottainak olyan mélyre süllyeszteniük, hogy a bizalmatlan állampolgárok szemében ezek egytől egyik az öncélú bürokrácia és a szinte már alig leplezett korrupció színterei. Ha én szabom a feltételeket, és ügyes vagyok, nagyon jó lehet nekem.

Tenderek és az ő nyerteseik az én döntésemtől függnek, nekem is tejelnek, és ha valami újat találok ki, új tenderek lesznek, még ha a régi nyertesekkel is. Az NKH-ról sem gondolnak mást, tessenek csak végigböngészni a témában július 17-én született cikkünk nyolcszázötven hozzászólását. Ennek a hatóságnak sok kellemetlen intézkedést és szabályozást köszönhetnek már az autósok, a közlekedők különféle csoportjai. Ezek egy része biztosan szükséges és helyes, más része meg biztosan nem.

Íme, egy hozzászólás, ami jól illusztrálja, miként is tekint az ő adóforintjaiból bűvészkedő közszolgákra a polgár:

Triznyak 2009.07.19. 14:31:37

"Ez annak idején úgy indult, hogy a minisztérium megbízta az akkori "NKH"-t, hogy dolgozza ki a zk rendszert. Erre a felügyelet (önmagából) létrehozta a Közlekedéstudományi KHT-t, amely vagy 4 év és Ft milliárdok elköltése után "tudományosan" lefordította a német rendszer szövegét 1:1-ben. Ez olyan jól sikerült, hogy gyakorlatilag még a német szórendet sem változtatták meg. A KHT vezetői létrehozták a 3szs Kft-t, (szintén saját környezetükből), amelyet megbíztak a szükséges szoftver elkészítésével, beüzemelésével, karbantartásával. A szoftverben, mindenki által tudott, "önromboló" bugok vannak beépítve, így a Kft. (is) az újratelepítésekből igen jól megél, évi ~30milliós bevétellel. Bizonyítani nem lehet a turpisságot, mert a szoftver állami védettséget élvez, így a visszafejtése bűncselekmény, bűncselekménnyel szerzett bizonyítékot pedig nem fogad el egyetlen bíróság sem. Ügyes! A személyi összefonódások és érdekek ismertek vagy 10 éve, de holló a hollónak nem vájja a szemét. Ezek után több szoftverfejlesztő cég megtámadta a felügyelet eljárását, mivel "elfelejtettek" közbeszerzési pályázatot kiírni. A kiírt pályázatot természetesen megint a 3szs nyerte, miután a többiek a beadási határidő előtti napon kapták meg a központi szoftverhez kapcsolódás feltételeit/adatait. A 3szs meg ugye mindig is ismerte azokat. Megint per, új pályázat, most már a többiekét is elbírálták, de egy sem felelt meg, a 3szs-t kivéve. Olyan alapvető hibákat találtak a szoftverekben, mint pl. a gombok felirata nem nagybetűvel kezdődik. Hogy az elfogatott program a hibáin kívül nem teljesíti a rendeletben leírtakat, az mai napig nem zavarja a hatóságot, mint ahogy az sem, hogy a saját maguknak előírtakat sem hajtják végre. (A fordításkor elfejtették kihúzni a német szövegből a hatóság részére előírt kötelezettségeket és így fogadták el a rendeletet.) Úgy tűnik, a mostani módosítások is néhány ember anyagi haszonszerzésének következményei csupán. Közismert az egész vizsgáztatási rendszer korruptsága, a változtatások egyértelműen ezt fogják tovább erősíteni."

Hát, így állunk mi a hatóságainkkal, azok meg velünk. A tíz (tizenkét) éves autók tulajainak szipolyozását megindokolni biztosan előkerül majd az az érv, hogy az utak rémei, mozgó hulladékok, amiket szoros felügyelet alatt kell tartani a köz érdekében, hiszen különben baleset következne baleset után, vér öntözné a drága magyar aszfaltot.

ez valóban nem helyes

Sok füstölgő-támolygó fostalicska járja az utakat, és ez valóban nem helyes. Ám nagyon sok a gondosan ápolt, szeretett idősödő autó is. Hogy ez ügyben pro vagy kontra érvelni lehessen, kellene egy olyan hiteles statisztika, hogy amióta kétévenkénti műszaki vizsgáztatás van, emelkedett-e az öreg autók által műszaki hiba miatt okozott balesetek aránya. Ha egy ilyen statisztika észrevehető, netán aggasztó mértékű emelkedést mutatna, elfogadnám az évenkénti vizsga melletti érvelést. Én azonban ilyen statisztikát nem találtam, úgyhogy csak a saját tapasztalataimon alapuló véleményemet tudom hangoztatni: egy tisztességgel karbantartott tizenéves személygépkocsi gond nélkül hozza azt a szintet, amelynek birtokában biztonságosan lehet vele közlekedni a közutakon.

nexias 2009.07.17. 15:23:38

Egy elképzelt párbeszéd:
-Uram!
-Igen?
-A kasszából túl sokat loptunk és most kéne egy kis plusz bevétel!
-Hmm. Kik azok a hülyék, akiket arra kényszeríthetünk, hogy többet fizessenek?!
-Hát, az autósok! Tudja, üzemanyag, meeeeeeg... VIZSGÁK!!
-Persze, hogy ez eddig nem jutott eszembe?! Na, de úgy kell kidolgozni, hogy csak a csórók szívjanak, mert ők mindent elviselnek szó nélkül!
-Akkor csináljuk azt, hogy a műszakit meg a zöldkártyát vonjuk össze! Legyen egy picit olcsóbb, erre minden birka ráharap, és aki csóró, és öreg gépe van, az évente vizsgáztassa a kocsiját! De erről csak később beszéljünk! Így mindenki jól jár!
-Főleg mi! :D
-Ez így igazságos!

Ezt látszik igazolni az a tény is, hogy jóval több baleset vezethető vissza emberi tényezőkre, mint műszaki okokra. Úgyhogy ezen az alapon az évenkénti műszaki vizsgáztatás helyett nagyobb szükség lenne az évenkénti embervizsgára, az autósok azon körére vonatkozóan legalábbis, akik élő bombaként közlekednek az utakon, vagy azért, mert agresszív állatok, vagy azért, mert béna nyuszik.

a politikusi-hivatali kreativitás lendülete nem fulladt még ki ezzel

Gyanítom, hogy a politikusi-hivatali kreativitás lendülete nem fulladt még ki ezzel a vizsgarend-átalakító akcióval. Több ismerőstől is hallottam már, akik az ismerőseiktől hallották, hogy a következő nagy ötlet a hitelkártya-formátumú forgalmi engedély bevezetése, amit minden egyes műszaki vizsga alkalmával újra kell cserélni, természetesen annak minden költségével és okmányirodai szappanoperájával együtt.

Még egy aprócska kérdés jutott az eszembe ide a végére: hol vannak ilyenkor az autós érdekvédelmi szervezetek ? Mit tesznek, amikor nyilvánvaló lehúzási kísérleteket tapasztalnak? Tiltakoznak, vagy kifejtik legalább a véleményüket? Vagy szerintük jól van ez így, ahogy van? Apropó: léteznek egyáltalán az autósoknak hatékonyan tárgyalni tudó, az általuk képviseltek súlyának megfelelő tekintéllyel rendelkező, elkötelezett érdekvédelmi szervezetei?

Motorhome 2009.07.17. 18:24:58

Nos engem ez eléggé mélyen érint. Ugyanis én zöldkártyákat készítek. Ebből élek. Bemegyek a felügyeletre és megveszek előre 80-100 darab zöldkártyát plakettel együtt. Ez 1180 Ft/db Na most bejön egy ügyfél megcsinálom a zk-ját kifizettetek vele mondjuk 7600 Ft-ot. Tehát nyertem zöldkártyánként 6420 Ft-ot. Hát nem! Mert fizetnem kell áfát a 6420-ról majd az összes bevételből lejön a 20 % nyereségadó, a tb-t ilyesmit nem is számolom. Persze a féléves kalibrálás és az éves hitelesítés összesen belekerül 96000-be. Akkor már nem is olyan menő zöldkártyásnak lenni. Akkor kiszámolhatjátok, hogy milyen "sok" marad a zöldkártyán nekem. Ja persze a tanfolyam is pénzbe kerül 136000 Ft. A zk gép 2,2 M Ft volt. Persze a szoftvereket külön meg kell venni. Megmérem az autót, kiállítok egy tanúsítványt, beírom az elszámoló programba még egyszer, amit egyszer már beírtam, elküldöm interneten az NKH-nak a méréseket. Persze ki kell nyomtatnom 3 példányban, meg kell őriznem 5 évig, és ha jönnek ellenőrizni, akkor vegyem elő a régi dolgokat. Holott megvan nekik a szerverükön. Ennek van értelme? Szerintem nincs. Bejön egy kintről behozott autó, ami gombóc volt. Ha szerencsém van, akkor loptak hozzá egy másik autót és csak az alvázszámot rakták át és akkor nem veszem észre a turpisságot. Viszont ha megmérem olyan magas lesz a K értéke, hogy sötét lesz a műhelyben, persze ezek új autók. Sajnos sok autót látok, ami 2-3 darabból van összetákolva, görbén beragasztva a szélvédő és azt mondja a nepper, hogy sérmentes! Vicces de ő komolyan gondolja! Ezeknek miért lenne jobb a műszaki állapotuk, mint egy idősebb autónak? A bejövő autók 30 %-a át sem menne a zk vizsgálaton. Persze nálam átmegy. :))) Megforgattam egy frissen behozott 2008-as Mitsubishi Pajero 3.2 sokd-s terepjárót, Mondjuk tudta is az értékeket, de csak a kilencedikre sikerült megmérni. Amikor a tulaj már bejött izzadva és vörös fejjel az idegességtől és mondta, hogy fejezzem be, mert ez bunkóság. De ha ez a szabály? Mivel a szellőztetés során tudok megfeleltet is adni, ezért nem kell továbbmérni. Persze ha a 3 mérésből az egyik nem jó vagy nagy a K- és Tgy-szórás akkor újra 3 mérés következik és így tovább. Ki tud jönni 15x teljes töltésen való motorszétforgatás 5 másodpercig. Az olyan mintha 1 percig folyamatosan szabályzáson forgatnám terheletlenül. Így akár 10-20 ezer kilométert is be lehet tenni a motorba kopásilag. Legalább kevesebb lesz az autó az utakon, mert hogy ezer autóból 300 elvérzik, az biztos. És ez nem kevés szám. És már most is kevés lehetőség van az okosításra. Be se fog jutni vizsgára, mert már a zk mérésnél megbukik. De jó lesz!!! Na mindegy is.

Ön mit gondol? Mondja el blogposztunkban!