Kinyírják a ralit

2006.08.16. 08:16

Nagyjából tíz éve akarják tönkretenni a ralit mint sportágat. A nemzetközi vezérürübrigád – FIA – összevissza csavargatja a szabályokat, a gyártók azt sem tudják, milyen formában faroljanak ki a sportból, mert gőzük sincs, milyen autókat készítsenek. Ennek a harcnak itthon eddig nem nagyon volt érezhető hatása, mert bár minden évben felröppen valami hír – például, hogy nem lesz WRC kategória –, de aztán kacsának bizonyul, és minden megy tovább.

Eddig úgy gondoltam, az autósport egy nagy család, de most hétvégén történt valami. Minek az embernek ellenség, ha olyan barátai vannak, mint akik a 20. Budapesti Szlalomversenyt rendezték? Persze nem ez volt a futam hivatalos neve, de ez jobban illene rá. A híres csoport, akik már több verseny megrendezésén is túl vannak, és kaptak pár belterjes díjat is értük, most valamit nagyon benéztek.

a szót ugyan nem érti, de legalább a betűk sem stimmelnek

A rendezőbizottságban több doktor van, mint egy ügyeletes kórházban, mégis sikerült a nemzetközi futam itinerében a műjégpálya szót két ly-nal leírni. Többször is. A külföldi versenyző meg csodálkozik, hogy nem találja, hova kell mennie, mert a szót ugyan nem érti, de legalább a betűk sem stimmelnek. Bár mivel külföldi úgyse jön ide versenyezni, végül is mindegy.

Mivel az Európa-kupa rendezvényén bizonyos kategóriák nem vehetnek részt – a szabály csűrés-csavarás, ugye –, a hazai versenyzők egy része, még ha akarna sem versenyezhetne az Ek-futamon. A többiek, akik autójuk kategóriájánál fogva mehetnének, egyénileg eldönthetik, szeretnének-e az Ek-ban értékelődni, vagy sem. Ha nem, marad az országos bajnokság. Ezzel még nem is lenne baj, ha ezek a versenyzők előre megmondanák, mit akarnak.

De nem így van. A magyar bajnoki futam – az év többi versenyével ellentétben – csak egynapos, és elég az első nap végén eldönteni, ki akar menni másnap is. Idén sem sokan akartak. Miért is akartak volna, mikor a második napra a raliverseny amatőr szlalomversennyé változott. Bójakerülgetés és szalagból kirakott nyomvonal egy parkolóban? Ez produkció? Ez kell? Nem kell, de ez az olcsó. Mármint lebonyolítani olcsó, főleg, ha még a pályatakarítást is megspórolják. Márpedig mindent megspórolnak, amit csak lehet. És ez még nem minden, a második napi futam már a Parc Fermében elkezdődött.

Az előző este kifüggesztett rajtidők, hogy, hogy nem, éjfél körül – amikor a versenyző már valószínűleg pihen – megváltoztak, előrébb jött minden. Így aztán a komoly, közel 14 autót számláló mezőnyben szinte mindenki egyszerre rohant az autójához. A szabály szerint aki késében van, megelőzheti az időellenőrző állomáson azt, aki az ideális idejében menne be. Na de mi van, ha mindenki késében van? Akkor megy harc. A nemzetközi felügyelők meg a fejüket fogják, mert ilyet még nem láttak. Aztán a versenyzők is fogják a fejüket, mert a reggeli szervizidőt is lekésték, így se gumicsere, se semmi, irány a pálya.

a második napra a raliverseny amatőr szlalomversennyé változott

Persze biztosan mindenre megvan a magyarázat, de az legalább annyira érdekli a vaskos pénzeket eljátszó versenyzőket, mint amennyire a rendezőséget, hogy mit kap azért a pénzért a versenyző. Mindenkinek megvan a feladata, a rendező rendezzen, a versenyző versenyezzen. Nem baj, ha nem is találkoznak egymással, a lényeg, hogy mindkettőnek jó legyen.

Jelenleg úgy néz ki, hogy csak a rendezőknek jó, mert a versenyzők mindenhol, ahol csak lehet, szívnak. Az összes rendező sír, mekkora ráfizetés ez neki, gondolom, azért csinálják évről évre, és azért fúrják egymást folyamatosan, mert szeretnek rendszeresen sokat bukni. Akiknek tényleg ráfizetéses volt, már rég eltűntek, pedig ők szervezték a jó versenyeket. Bizony ám.

A külföldinek esélye sincs, így tuti nem jön ide elveretni magát.

Évek óta erőltetik ezt az Ek-, meg Eb-dolgot, régebben nagyobb szorzókat ígérgetve, hátha arra majd jönnek a nagynevű versenyzők. De határon túli érdeklődés még mindig nem nagyon van. Na persze, nagy szorzó se lett soha, pedig már vb-rendezésről is beszélnek. Hol? Mikor? Kinek? Azt javaslom, gondolják át még egyszer. Előbb lesz itt olimpia, mint rali-vb.

Ha magyar versenyző külföldiekkel szeretné összemérni tudását, neki kell odamennie, mert ide nem jön a kutya se. Egyrészt az itthoni pályák évről évre ugyanazok, így a hazai versenyzők már hátrakötött kézzel is végigmennek rajtuk úgy, hogy csak a fogukkal tartják a kormányt. A külföldinek esélye sincs, így tuti nem jön ide elveretni magát. Aztán meg ott a pályák minősége. Olcsóbb teljesíteni egy háromszor hosszabb nem hazai versenyt, mint egy hazai után gatyába rázni a darabjaira hullott autót.

Szóval nekünk kell kimenni. A magyar ralista fogadtatása változó. Kelet és dél felé szívesen látott vendég; néhol még ingyenes nevezés, sőt üzemanyag is jár ajándékba, csak menjen, és rázza fel a nézőket. Kicsit nyugatabbra már más a helyzet. Úgy tűnik, arrafelé annyira fakezűek vannak, hogy a magyar még gyengébb autóval is elveri őket, így aztán nem vagyunk szívesen látott vendég... Nem is járnak már annyian, mint rég.

hogyan kaphattak ki a közel negyvenéves technikától.

Most télen az egyik Ladával versenyző páros összevissza verte a helyi nagymenő, turbós, összkerekes srácokat, ki is zárták őket a versenyből. Ezt ugyanis egyszerűbb volt kilobbizni, mint a szponzornak megmagyarázni, hogyan kaphattak ki a közel negyvenéves technikától. Az északi oldalt meg hagyjuk. Voltak próbálkozások, de még a köszönést sem fogadják.

Fáj a szívem, és azt hiszem, nem vagyok egyedül. Nagyon érik már a nagy változás, de egyelőre még előszele sincs. Fogalmam sincs, mit kellene tenni. Öreg rókák ülnek a vezetői székekben, ők biztos tudják, persze az is lehet, hogy szerintük így van rendjén. És akkor még ott vannak az élmezőny versenyzői, akik már a pályák átvételénél jelen vannak, és megmondják, hogyan akarnak rajtuk versenyezni. Gondolom, szerintük is szép a világ. Mutyizás és korrupció.

Nagyon kellenének a precízen rendezett futamok, rendes ralipályákon, mert van ám rengeteg, csak vagy drága, vagy meg sem kapható, vagy nem tudom. De nem is kell tudnom, oldják meg, ez a dolguk. Ne kelljen már százméterenként visszafordítókban farolgatni, meg az M3-ason gumikból kirakott lassítókat kerülgetve versenyezni. Mert lassan ez jön.

Igazi ralipályák kellenek, tempósak, kanyargósak, dobálósak. Ahol leszakad ing-gatya, és nem (csak) a lóerők döntenek. Aztán a beírókban pontosan vezetik a menetlevelet, ne kelljen a navigátornak harcolnia az igazáért egy elírásnál. A körök végére kaphassanak a versenyzők listát az addigi állásról, ne a hazudós versenyzőtárs kényszerítse őket ámokfutásra. És jusson ebből a listából a szervizbe is, hogy a szerelők is képben legyenek. De ez is csak olyan álom, mint a magyar vb-futam.