Az egykor millió kilométert simán lefutó márka autói körül pár éve botrányos történetek keringenek pár nap alatt széthulló motorokról, alulméretezett váltókról, siralmas, használhatatlan terepjáróiról. Nagy örömmel értesülünk/értesítünk arról, hogy a töretlen innováció még erősebb, még gyorsabb, még felszereltebb gépjárműveket alkot. Arról viszont ritkán esik szó, vajon ez hogyan változtatja az élettartamot.
Miért került ki a marketingesek kelléktárából ez a kifejezés? Mikor győzött a divatmajmolás az ésszerűség felett? Egykor egy pompás veterán, egy szép youngtimer, de csak egy jó karban lévő 10-15 éves autópéldány dagasztotta a büszkeségtől a gyártó/forgalmazó mellét. Most nyűg ez az egész. Nem illenek a fogyasztói társadalomba az olyan különcök, akik haló poraiból támasztanak fel szinte nem létező autókat. Irritálók egy piackutató számára azt az elavult nézetet hangoztatók, akik "miért vegyek újat, töredéke összegből ez a tízéves is ugyanolyan jó".
Beszélgettem egy ismerősömmel - történetesen egy nagy múltú autógyártó magyarországi képviseletén dolgozik értékesítési igazgatóként -, azt firtatva, hogy az erősen összetartó márkaklubot miképpen támogatják. Akaratlanul enyhe fintor költözött az arcára. - Azok csupa tízéves vacakkal járnak. Mit kezdjünk velük?
Szárnyas szavakkal minősítettem hozzáállását. - Te balga, mindent
megtesznek annak érdekében, hogy bizonyítsák, milyen strapabíró
járműveket gyártotok! Megrántotta vállát. - És? Újat nem vesznek.
- Ó, dehogynem. Megszeretik a márkát, és ahogy gyarapodnak
anyagilag, máris a frissebb termékpalettára kacsingatnak - győzködtem.
- Hát persze - legyintett -, és vesznek 5 év múlva olyat, ami
most új. Azt is valami szürkeimportőrön keresztül. Csak rontják a
piacot...
Igen, ez a lényeg. Minél tovább marad egy termék használatban,
annál hosszabb ideig foglalja a helyet egy új elől.
Ez ellen küzd a marketingesek sűrű hadoszlopa.
11 éves Saabom
vélhetően bő 300 ezer kilométert futott. Még legalább 100-150.000
előtte van, ha valami végzetes baleset nem történik vele. Kell rá
költeni, persze. Ahová szervizbe hordom - nagyrészt Saabok közé -
általában sokkal fiatalabb autókat visznek. És sokkal súlyosabb
problémákkal. Tervezett avulás? Biztosan nehéz lenne ragaszkodnom
ahhoz, amit százezrenként félmillióért ráznak gatyába. Én is
lecserélném. Beállnék a sorba, követném a csorda élén a kolompot.
Soha nem kaptam annyi olvasói levelet, mint a vásárlás előtt alkudozásra buzdító cikkemre. Egyik oldalról a vásárlók forrón gratuláltak, bátornak és szókimondónak nevezve. A másik részről, vagyis a kereskedőktől pedig a fejemet követelték. Hatékony az agymosás, kétségtelen. Tán maguk is elhiszik, hogy jót tesznek a néppel, amikor erején felül vásároltatnak vele. Tavaly 40 ezer autót érintett a hitelbedőlési hullám. Azóta bő 10 százalékkal gyengült a forint, és a felvett kölcsönök nagy része svájci frankban vagy euróban van nyilvántartva. Nincs kétségem, hogy másfélszeresére, duplájára növekszik a kényszerűen visszavett autók száma.
Támogatja a vásárlási vágyat a váratlanul felgyorsult technológiai fejlődés. Főképp a dízelmotoroknál ugrásszerű a javulás. A felszereltség szintén követhetetlenül növekedik. Klíma nélkül új autó? Szinte nincs is. De akadnak ennél sokkal hasznavehetetlenebb holmik , amiket árelőnyös csomagokban értékesítenek. És vesszük, hogyne, presztízskérdés az egész. Hogy csodálkoztam valamelyik nap, amikor kollégám megmutatta frissen vásárolt, 5 éves Avensisét. A drabális újra számítottam, erre a régi csapott elejűt találtam. Szégyen, már én is a divatot követem?
Azt mondják, hogy a tényleg remek, épp ezért számos márka jó pár autójában használt olasz 1,9 JTD motorban 50 ezer kilométerenként kell olajat és miegymást cserélni. De másoknál hasonlóképpen csodálkoztam, pl. az egymást követő Astra-szériák szinte tök ugyanazzal a motorral a korábbi tízről ma már harmincezerre emelt szervizciklussal kerülnek a piacra. Tetszett már látni lecserélt motorolajat? Az egykoron szép, aranysárga nedűt koromfeketén kifelé csorogni? Nem javult annyit a kenéstechnika, amennyivel tovább marad bennük ugyanaz az anyag. Mit is mond erre a Fiat és a motorját használó többiek? A 150 lóerős kis dízel élettartama 150 ezer kilométer. Az összefüggés nyilvánvaló: ez a tervezett avulás.