Lejár a műszaki, az úristenit!

2007.04.25. 08:16
0 hozzászólás

Aki autót vizsgáztatna a közeljövőben, jobban teszi, ha már most feladja. Bejáratott segítőemberem június 6-ára tudott volna időpontot szerezni, amikor tegnapelőtt rátelefonáltam. Ez, ha jól számolom, másfél hónap várakozás. Hátszéllel.

Öt autónk van, közülük négy forgalomban. Rendszámos motorból még négy. Nem felvágásból írom, java részüket a tipikus magyar polgár ócskavasnak tartaná. Talán csak a nejem 190 D Mercije üti meg úgy, ahogy a mércét. Azért alapvetően öröm a sok öreg rom, jobb pillanatokban még az is előfordul, hogy a géppark fele hadra fogható. Egészen jó arány, tekintve, hogy az összéletkoruk 285 év, átlagban tehát 31,66 esztendősek.

Ennyi vén jármű folyamatos hatóságtraumában tartja az embert. Legrosszabb, amikor összetorlódnak a vizsgaidőpontok. Most például úgy jött ki a lépés, hogy április végétől május közepéig két autóról és három motorról jár le a műszaki. Nincs menekvés, gondolatban lemondtam bő százezer forintról, majd felhívtam a vizsgáztatós emberemet, és időpontokat kértem.

"Muhaha!" - recsegett az Ericssonból a négybites sátáni kacaj. Biztos rosszat kérdeztem, gondoltam. Megpróbáltam higgadtan vázolni a helyzetet - két autóról és három motorról van szó. Mellesleg az egyik autó meg az egyik motor extra fontos lenne, mert előbbivel az anyjuk oviba, bölcsibe viszi a gyerekeket reggelente, utóbbival pedig hosszan szervezett, szállásfoglalásos motoros túrára mennénk barátokkal két hét múlva. Méghozzá Ausztriába.
"Hát ez nem megy, most egészen biztosan nem. Pláne ennyi idő alatt. A feleséged majd egy hónapig vizsgalappal jár, a motoros túráddal meg nem tudom mi lesz, előre kellett volna gondolkodni" - mondta. Pedig ügyes a srác, a borúlátás általában távol áll tőle.

évente-kétévente esedékes, kedélyes, vérnyomásnövelő rendszertákolgatásokat, már hiányoznának, ha elmaradnának

Tényleg, mi a fene történt? Felhívtam még néhány vizsgáztatót, utána megpróbáltam átrágni magamat a www.kff.hu (a Közlekedési Főfelügyelet honlapja) idevágó passzusain. Megszoktuk a vizsgáztatási rendszerben az eddigi, évente-kétévente esedékes, kedélyes, vérnyomásnövelő rendszertákolgatásokat, már hiányoznának, ha elmaradnának. De ez az idei most valami igazi, grandiózus, többlépcsős szívatáshullám.

Május elsejétől kezdve például minden olyan jármű, amelyiknek még nincs törzskönyve, vagy van ugyan neki, de 1999 óta ugyanaz a tulajdonosa, a műszaki vizsgán egyúttal eredetiségvizsgán is átesik. Ennek már egy ideje híre ment, ezért azok, akiknek papír-vázszám-motorszám vonalon zűrös az autójuk, vagy meg akarták spórolni azt a pár ezer forintot (úgy hírlik, 7200 lesz az összeg), fejvesztve vitték műszakira az autójukat (motorjukat, rendszámköteles fűnyírójukat, stb.).

Mostantól - egyelőre még csak a nagyobb vizsgaállomásokon, de rövidesen már az összes helyen - mellesleg minden műszaki vizsgán hosszú adatlapot kell kitöltenie a vizsgabiztosoknak. Hány ajtaja, hány kereke, hány tengelye van a kocsinak, mennyi kilométert futott, milyen fajtájú rendszám fityeg rajta elöl és hátul, hol van a vázszáma, meg ilyesfajta egyéb huncutságokat. A kékköpenyeseknek pedig minden egyes autónál meg kell ismételniük a lista kitöltését. Ha két, szögazonos, oldalán Szerencsejáték Zrt. feliratot hordó, GFR rendszámú fehér Astra 1,7D kombi jön egymás után a soron, akkor is.

Van, hogy tíz percig áll a sor, mert a kiváló informatikai lánc torkán akad valami túlméretes bájt

A legjobb, hogy végre a Főfelügyelet is elővette az "integrált" varázsszót. Ennek hallatán minden Kárpát-medencében felcseperedett lakos reflexei azt súgják: balhé lesz. Most nem is kicsi. Ez esetben az integrálás a következőképpen lassítja az ügymenetet: a vizsgaállomás megméri a fékerőt, a CO-kibocsátást, a lengéscsillapítók hatásosságát, majd a műszerek eredményét a szisztéma ezentúl egyenesen beküldi a BM-központba.

Nem lennénk Magyarországon, ha e szívatós rendszer bevezetésével egy időben a számítógépes kapacitást is megnövelték volna. E minimális előrelátást igénylő intézkedés híján a helyi gépek lefagynak, a BM szervere belefullad az iszonyatos mennyiségű adat fogadásába. Amikor a szervernek végre sikerül visszaküldenie az igazoló kódot, az vagy átér a vonalon, vagy nem, de mindig sok-sok időbe telik. Van, hogy tíz percig áll a sor, mert a kiváló informatikai lánc torkán akad valami túlméretes bájt.

Az eredmény elképesztő. Amikor a próbaüzem beindult, akadt vizsgaállomás, ahol a szokásos, napi negyven helyett tíz autót sikerült végigpörgetni a soron. Mostanra belejöttek a szakik, lényegében fullgázon megy a rendszer, de így is 20-25 százalékkal kisebb lett a próbaüzembe bevont nagy állomások átengedőképessége. Az eredetiségvizsgás cifrázás pedig még csak most jön, azzal valószínűleg teljesen bedugul majd az egész.

Az osztrák rendőr ennyire azért nem hülye. Csak a magyar hatóság.

A magyar jog szerencsére minden kellemetlen mellékkörülményt orvosolni képes. Álljon itt egy passzus a Közlekedési Főfelügyelet oldaláról, ami arra az esetre ad útmutatást, ha a még érvényes műszakis autót a hatóság hibájából nem lehet időben áttolni a vizsgán:
"Amennyiben a kérelmet a forgalmi engedély érvényességi idejének lejárta előtt benyújtották, de a hatóság a járművet csak az érvényességi idő lejárta után tudja fogadni, a vizsgálati napról kiadott értesítő, az értesítésben közölt időpontig, a forgalmi engedély érvényességi idejét meghosszabbítja."

Értik ugye? Azzal az A4-es papírral, amit az ember akkor kap, amikor bejelenti vizsgára a kocsiját (motorját), a vizsgáztatásig tovább lehet közlekedni azután is, hogy lejár a műszaki. Feltéve, hogy a benyújtás pillanatában volt rajta érvényes vizsga.

De Kufstein tömlöcében sínylődik majd élete végéig a magyar portyázó, aki ilyen fecnivel megkockáztat egy túrát a Wachauban, és elkapja az osztrák Gendarmerie. Sankt Pölten mellett aztán magyarázhatja, hogy a papír hivatalos, hiába vannak más dátumok a forgalmiban. Az osztrák rendőr ennyire azért nem hülye. Csak a magyar hatóság.

Ezek után - régi jó hagyományt megszakítva - az egy szem Ausztriába induló motorom vizsgáztatásához eggyel erősebb spant kerestem. Találtam is, ezért egy hét múlva a harmincegy éves Kawasaki (ami egy karbantartott öreg jószág, és mindene jól működik) átcsusszant a vizsgán. Délután egyre lettem odarendelve, kicsivel fél hat után már távozhattam is. Egy szál adatlappal.

de plecsnim sem a rendszámon, sem a forgalmiban nincsen

Történt ugyanis, hogy a motor eredetileg piros volt, aztán valaki átfestette feketére, méghozzá egész jól. A tavalyi imolai veteránbörzén megvettem hozzá az eredeti csíkozású, metálpiros garnitúrát, ami áll a tankból, két oldaldekliből meg a farokidomból. Leheletnyit fel kellene csiszolni, rászórni egy vékony réteg színtelen lakkot, júniusra vettem tervbe. Erre most a vizsgán beírták, hogy a motor fekete. Ezért vizsgázott csak adatlapra.

Egyfajta A4-es helyett most másik fajtám lett, de plecsnim sem a rendszámon, sem a forgalmiban nincsen. A színváltoztatáshoz új forgalmi engedély kell, (6 ezer forint), meg lehet, hogy új törzskönyv is (további 6 ezer). Csak hogy beírják azt a színt, amiről épp a hetekben készültem visszaalakítani. És ki kell perkálnom, máskülönben nem kapom meg az érvényes matricákat. Változtatni már nem lehet, ez a helyzet, punktum.

A továbbiakat másik kedvenc intézményemben, az önkormányzaton kell elintéznem. Mondanom sem kell, eddig akármennyire korán mentem, mindig lemaradtam a sorszámosztásról, és nem panaszkodhatok. Sokan egy hete várnak, hogy bejussanak. Szombaton pedig indul a csapat Ausztriába. Hogy én mivel megyek?...

A cikkre érkezett egy olvasó megnyugtató válasza az ausztriai úttal kapcsolatban, csatolom:

"Hali!

A lejárt vizsgás ausztriai túrára annyit tudnék mondani, hogy kint 3 hónap a türelmi idő, vagyis Addig nem büntet a rendőr. Mivel ők nincsenek tisztában az itteni szabályokkal, nem kell retorziótól tartani. Én pont a fordítottjával szívok, osztrák rendszámos motorral járok, és itthon nem tudják a kinti három hónapos szabályt. Márciusban lejárt a vizsgám, és már várom az első zsaru kioktatását. Érdekes lehetne amúgy egy összehasonlítás a nyugati vizsgáztatási rendszerekkel, talán nem árulok el titkot, hogy nagyságrendekkel logikusabb és egyszerűbb.

Üdv Csaba"

Köszönöm utólag, ezzel végképp elillantak a túra miatti aggodalmaim. Persze azóta a plecsni is megvan: ügyintézési díjjal, új forgalmival, törzskönyvvel, illetékkel együtt potom 17 900 forintom bánta. Hurrá!

Egy kis információ pedig a profi oldaláról:

"Üdv!

Mint gyakorló vizsgabiztos a cikkben szereplőkhöz lenne egy-két hozzászólásom. A GJM nevezetű rendszerrel már egész jól boldogulunk, de tény, hogy minimum dupla idő egy autó mint előtte. Persze nem mindegy, hogy sima vizsga-e pl. szgk-ra, vagy tgk-ra, és hogy az adr-es, nemzetközi stb.... Az ugyanolyan autóra van megoldás, van egy szűkítési lehetőség, ezzel azért gyorsabb, csak van, hogy nem működik :(

A május 2-től induló KIV programot még nem is láttuk. A GJM-et nov. vagy dec. óta élesben tesztelték, használták egy vizsgahelyen, majd februártól 5 helyen. A február-március katasztrófa volt! Mi lesz akkor a KIV-vel?????? A felszerelést megkaptuk, minőségi cuccok. De hogy mi lesz másodikától? Összeomlás! Talán ez a cél?!!!!

András"