A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Citroën » Xm (1989-2000)

Xm 2,1 TD aut. 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Szerethető

Szöveges ítélet

Asszem, az egész a Csikós Zsolti miatt lett. Kezdtem unni a három éve hajtott pöpec kisautómat, amiből már kibogarásztam a hibákat. Tankolás, olajcsere, szűrőcsere, semmi szerelés... élet ez? Vágytam valami másra. Jó drágán meghirdettem a kisautót... hát nem elvitte egy rendes ember, szinte alku nélkül? Addig már bújtam a netet, és másnap este a garázsban állt a fekete szörny.

Miért XM? Mert a Citroen a szívem csücske. Mert karakteres, komplikált, idióta autót akartam. Mert még nem volt olyan kocsim, ami egyszerre hidropneumatikus futóműves, turbós, klímás és automata. Mert tudom, hogy a 2,1 TD teherautós jellegű motor, öreg előkamrás mohikán. 500e km-ig békében elketyeg, és 8 litert csak nagyon rosszul beállítva, városban eszik. Országúton, kézi váltóval literekkel kevesebbet. Nomeg, mert ez volt olcsón, szépnek tűnő állapotban.

A képeken csillogott a nyári égbolt a fényezésen. Mind az egyen. Az első találkozáskor vastagon varacskos volt a téli sártól, latyaktól, és bűzlött a cigifüsttől. A színe nem látszott. Csak annyi, minden tartó ép, minden matrica és szőnyeg a helyén, a kárpitok épek, az utastér egyben, az üvegek jók. A próbaúton borzalmas nagynak és kissé elhanyagoltnak tűnt. Egy olcsóbb és egy drágább rom megtekintése után nem gondolkodtam tovább.

Éjjel, hóban hoztam haza a Mátra aljából, szentjánosbogár fényű fényszórókkal. Hallgattam a kiszáradt csapágyú plafonventi sikítását, a hidraulika túlfolyó szörcsögését a 16 fokos utastérben, és gondolkodtam, kellett-e ez nekem. Aztán 10 perc alatt benavigáltam a garázsba. Szűk a lejáró, a garázs is épp passzentos. De befért, előre kimértem centivel. Aztán csak nézte a család, ahogy lapult, nagy ótvarosan, mocskosan, gonoszan a helyén. Meg is lett a neve: Maffia.

A színét napok múlva láttam meg, amikor először lemosattam. Tényleg szépen csillog.

Azóta használom és szerelem, változó intenzitással. Minden van hozzá, vagy bontott, vagy gyári. Számítottam rá, hogy költeni fog kelleni alkatrészre... csak az árak nagyságrendjére nem.

Szerencsére minden elektromos kütyü működik. A hőfokszabályzós klíma is. A turbó jó, tölt. Az automata váltó mint az álom. A kaszni tényleg sosem volt komolyan törve. A futásteljesítmény valószínűleg 50-100e km-rel több, de még így is meglepően jó állapotú a kocsi.

A vezetési élmény meg... Nem tudom, mit ócsárolják a bp.-i közlekedést. Ha indexelek, beengednek. Ha betartom a sebességhatárt (50-70 km/h), nem akarnak letolni. Lámpánál nem akarnak gyorsulóst játszani. Nagy, gonosz fekete autó. Klíma, automata váltó. Országúton, négy személlyel 6 literes fogyasztás 130-nál. Városban, klímával 7,5-8 liter. Ekkora kocsinál (4,7 méter, 1,7 tonna)... Zen.

Nade amit reparálni kellett, kell, kelleni fog. Levegő be, benn tart, lassan kifúj...

Fényszórót újat szereztem, mert zavart, hogy éjjel nem látok a kocsi elejénél messzebb. Ezt tessék szó szerint érteni.

Éjjel szinte a teljes műszerfal fekete volt, csak egy két random izzó pislákolt. Az előző tulaj panaszkodott, hogy nincs visszajelzője az automata váltónak. Pár szervízkönyv vonatkozó részének elolvasása, internetes konzultáció, pár nap sikertelen próbálkozás és csendes köldöknézés után bevillant, hogyan lehet kiszedni a műszerfal burkolatot. Utána jött a műszerfal. Tucatnyi apró izzó volt benne, majdnem mind gondosan kiégve. Aztán még pár csavar és fedél múlva újabb kisebb kupac égő került elő. És csodák csodája, a váltó folyadékkristályos fokozatkijelzője :-) Kellett boncolni erősen, aztán újra összerakni a sok kis csavart. Azóta ég minden visszajelző, tiszta fényorgia. Mellékesen kiderült, a km-spirál azért zörög, mert nemes egyszerűséggel eltörték a házát. A zöldsárga szigszalagból ítélve nem szakember végezte a visszapörgetést :-)

Jött olajcsere, légszűrő csere.
Utána a legromosabb féltengely következett. A második rendelt lett a jó, természetesen. Nem kellemes érzés a 15 kilós amorf döggel visszasétálni az autósboltba.

A következő az egyik toronyszilent volt, ami jó drága alkatrész, de másfél óra cserélni. Döglött gömböknél, rossz úton villámgyorsan meghal. Peches esetben kiüti a gólyaláb a motorháztetőt.

Aztán a termosztát, mert nem akart a víz 70 fok fölé melegedni. Még a 15 éves gyári volt benne.
Aztán az izzító gyertyák.
Aztán az alsó motortartó bak. Józan életű tervezők úgy alakítják ki, hogy egy-két csavar oldása után ki lehet forgatni a helyéről. Ezt nem. Gumikezűek előnyben... Ki kellett hozzá venni a jobb féltengelyt. De megcsináltam. Könnyen ment, mert előzőleg zsírban tettem mindent össze. No meg a gyakorlat, ugye.

Aztán a gömböket vettem le, mert nem rugózott. Azt hittem, szakadt a gázmembrán, de mind jó volt a tesztpadon. Ezután hümmögve visszaszereltem a gömböket, és elkezdett rugózni a rendszer. Ki érti ezt... :-)

Feltettem rázópadra, mert kóválygott az eleje. Diagnózis: elhalálozott lengőkar szilentek. A lengőkar kibontása 10 perc és 4 csavar, még akna sem kell hozzá. A szilentek kiműtéséhez a karból ellenben nagykalapács, hidegvágó, fűrész és kisflex kellett. A beszereléshez meg nagysatu, csavaros prés híján. Most álom a rugózás, jó az iránytartás.

Az alsó (talpas) gömbfejek nemes egyszerűséggel bele vannak csavarva a tengelycsonk állványba. Nagy átmérő, sűrű menet. Internetről szedett okosság alapján készíttettem hozzá leszerelő körmös szerszámot. Aztán nem tudtam használni, bezavart a lengőkar. Pár óra töprengés a szerelési technológián, és egy méretes svédfogóval, kis segítséggel megejtettük a kicsavarást, meg az újak becsavarását.

Cseréltem első fékcsöveket, mert még azok is az eredetiek voltak. Természetesen abból is volt több fajta, és a második rendelés lett a jó. Hiába az alvázszám, a gyári online adatbázis nem 100%-ig jól van feltöltve.

A hátsó dobot ki kellett cserélni, mert szétnyílt. Hogy miért? Az utángyártotton ott a pici kondenzvíz leeresztő furat. A fenn levőn nem volt. Sőt, nem is volt rá való. A perem-kétkúpos tömítés-perem kapcsolat helyett az egyszeri mekk kipufogós beletolt egy csonkot a másik végbe. Arra ráhúzott egy kétkúpos gyűrűt koppig, a szabad felét ráhegesztette. A kétkúposra rátette az összefogó bilincset, és kotyogás ellen jól ráhegesztette. Kicsit flexelni kellett, hogy szétjöjjön a kötés. A betolt csőcsonk miatt szétrepedt a csatlakozó dob csonkja. Egyelőre bandázzsal javítottam, majd még egy dobcsere lészen. Az új dob olyan jól áll, ahogy az előző sose állt életében.

A legutóbbi alkotás a kormánymű tömítés generál lett. Mindkét gumiharmonika le volt szakadva, a szervószelep szivárgott a kormányoszlop csatlakozásánál, és a szervó munkahenger rúdja is taknyos volt. Megint elolvastam a szervízkönyveket. Próbáltam kiszerelés nélkül megoldani a dolgokat, de nem ment. Pár óra tetrisz gyakorlás után (hővédő burkolat ki, kipufogó szét) kijött a kormánygép, és nekiestünk. A balos harmonika lejött, az új felment, felbilincseltük. A jobboshoz le kellett szedni a munkahengert. Leszedtük. Az ám, de 90 fokban kiálló hosszas csavar maradt utána a fogasléc végén. Újabb törpölési fázis után kiderült le kell szedni a kormányösszekötő kart, és közelebb kerültünk a célhoz. Újabb internetes segítség kiderítette, hogy a jobb harmonikát bizony át kell küzdeni a kiálló csavaron, és derékszögben elforgatva, nyomorgatva megy a helyére. Rendben. Jobb harmonika felbilincselve, végállás teszt. Bal oké, jobbot leköpi. Más bilinccsel feltesszük. Eredmény nem változik. Miután a hatodik bilincset is leköpte, elkezdtem újfent gondolkodni. Elővettem a mérőszalagot, nyújtogattam a harmonikát, mértem a löketet. Hát persze. A harmonika nem nyúlik ki olyan hosszra, mint kellene. Vittem vissza a boltba. Nem tudtak másfajtát adni. Elmentem alkatrész nagyon-nagykerbe. Ott sem tudtak. Végül kitaláltam, teszek fel jobbost. Ott helyben megmértem, úgy tűnt, ki fogja adni a löketet. Kis igazítással sikerült felszerelni, felbilincselni. És igen! :-) Ez bírta.
Kicserélődött még a munkahenger visszafolyó tömítése, mert ott folyt. A házi műanyag patkolás nem tette tömörebbé a régi, elfáradt gumit. A szervószelep tömítés trükkjére is rájöttem, némi gondolkodás után. Azért folyt, mert az előző szerelők nem úgy rakták össze, hogy feszüljön a forgó csonkon. Végül ez is kész lett, jó lett. Forgatás, tetrisz vissza az alvázba, miközben helyükre kerülnek a hidraulika csövek, de csak egyféle sorrendben... visszabontás 1, 2 és 3. És lőn, működik, a léc zsírban cuppan, a hidraulika tömör.

A hidraulika szivattyú nyomócsöve kezdte kikezdeni a motorház kárpitját. A szivattyú végálláson volt az állító pályán, talán kinyúlt a szíj. Rendeltem adatbázis alapján újat. Régi ki, új be, feszítés. Nahát... pont ugyanolyan hülyén áll :-D Megint netes segítség. És igen, szivattyú ékszíjból is van kétfajta :-D Rendeltem rövidebbet, és beszereltem. A szivattyú az állító pálya közepére került - ez a szíj való bele.

Az első ablakmosó rapszódikusan dolgozott. Hol jó volt, hol csak bénán pisilt. Másik kocsin volt ilyen gond. Nosza, szivattyúcsere. Nem nyert. Levegővel megfújattam a csöveket, hátha dugulás. Nem nyert. Pár hét gondolkodás és szervízkönyv böngészés után kiderült, hol kell kibontani a fúvókákat. Nekiláttam. Egy ágas-bogas műanyag panel takar mindent, molyolós volt kiszedni. Szétszedtem az összeszáradt műanyag csöveket, és meglett a megoldás: egy félig döglött golyós visszacsapó szelep, jól eldugva. Autósboltba elmentem: filléres tétel. Csere, és lőn minden tökéletes. Ezek után már először bontok, és csak aztán szerzek be alkatrészt. Lett egy bónusz ablakmosó motorom.

A szerelésnek nincs vége, alkalomadtán folyt köv.

Tanulság, eddig?
1. Ha valaki ilyenbe vág, csak karbantartott autót vegyen. Magánembertől, sok szervízszámlával, inkább drágábban. Az ilyen kategóriájú autót a tulajdonos hanyagsága tudja megölni, más nem. Még félholtan is úriember, de kissé drága visszahozni az élők sorába.

2. Francia autó esetén létfontosságú a gyári szerviz technológia, műveleti sorrend ismerete. Nem kockaagyú, derékszögben görbülő agytekervényű teutonok, sem katanával vágott barázdás japánok tervezték. Azokra könnyebb ösztönösen ráhangolódni, erre picit több idő kell. Aztán kiderül, a maga módján ez is zseniális. Szerethető.

Hibalista

- Fényszóró 40e, új.
- 15 db apró égő a műszerfalban.
- Féltengely gumiharangok itt-ott, nyomokban. Ennek ellenére nem nyiszog, nem kattog. Féltengely 40e+cseredarab, felújított.
- Toronyszilent 115e/db, gyári új.
- Motortartó bak 8e.
- Izzítógyertyák 10e/4db.
- Rugózás. Gömbök le-és felszerelése után magától meggyógyult.
- Első lengőkar szilentgarnitúra 21e Ft/2 oldal.
- Kipufogó rendszer már gányolt. Hátsó dob 27e, még egy fog kelleni.
- Első fékcsövek 1500/db.
- Talpas gömbfejek 3500/db.
- Kormányszervó szelep tömítés 8e, csak készletben.
- Kormány gumiharmonikák 5e/2db.
- Kormányösszekötő gömbfejek 10e/2db.
- Ablakmosó visszacsapó szelep 300 Ft.

Ide hordtam szervizbe

Sk. Másban nem bízom.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (3) Évjárat 1994
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 158000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 5000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Saxo Következő autója?
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Citroën Xm 1989

További ítéletek (54 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)