A magyar államnak nem kell a csereprogram

2009.03.16. 17:45


A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) nemrég dobta be a köztudatba saját megmentési tervét, melyhez a német példa szolgált volna mintául. Németországban 2500 euró állami támogatást adtak azoknak az újautó-vásárlóknak, akik bontásra adták le nyolc évnél idősebb gépkocsijukat. A német eladások ettől úgy bepörögtek, hogy két hónap alatt el is fogyott a pénz, amit erre szántak, viszont a január-februári forgalom nagyobb volt, mint a tavalyi, válság előtti évkezdeté.

Hogy a GME nincs tisztában az elemi sajtóműfajokkal, nem tartozik szorosan a gazdaság témájához, az viszont már igen, hogy a gépjárműimport élénkítése nem hozta lázba sem a Gazdasági, sem pedig a Pénzügyminisztériumot.

Van népszerű szappanopera, mely szerint a férfi fán terem, de pénzügyi szakértők egyetértenek abban, hogy a pénz viszont nem. A márkakereskedői csődhullám közvetlenül vagy áttételesen mindnyájunknak fájni fog, de ahhoz képest, amennyi pénz a magyar államkasszában ma található, nyilvánvalóan túl sok a megmenteni való.

Újautó csereprogram 2009-03-16 15:01 | MGE Március 12-én több félreértelmezhető riport és cikk jelent meg írott és elektronikus sajtóorgánumban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által készített „Autó Csereprogram”-ról.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által készített és a gépjárműpiac élénkítését elősegíteni hivatott „Autó Csereprogram”-ról szóló múlt heti hírekben sajnos szerepel valótlan, az olvasót félretájékoztató információ, ugyanakkor kimaradtak belőlük lényeges, a költségvetési bevétel növelésére vonatkozó összefüggések. Így nem felel meg a valóságnak, hogy „A szakmai szervezetek és a kormány tárgyalnak a konkrét lehetőségről”. Az MGE már több fórumon felvetette javaslatát, melyre a Gazdasági tárca részéről elutasító választ kapott, de az ebben a témában legilletékesebb Pénzügyminisztériumtól ez ideig még választ sem kaptunk tárgyalási kezdeményezésünkre. Ismereteink szerint más – az újautó értékesítésben érdekelt - szakmai szervezet sem jutott el a tárgyalási pozícióig, ami természetes is, hiszen a javaslatot kidolgozó és azt részletes számítással alátámasztani tudó MGE nélkül ez nem is vezethetne eredményre,, nem beszélve arról a körülményről, hogy az Egyesület tagvállalatai, illetve a gyártók amelyeket képviselnek, a költségvetéssel azonos összegű támogatást adnának.

Kimaradt a hírből az a nem elhanyagolható tényező, hogy a költségvetési támogatás nemhogy növelné annak hiányát, hanem a többleteladások az ÁFA és regisztrációs adó olyan mértékű bevételi többletét jelentené, ami a hiány csökkenését eredményezné. Akciónk időszerűségét az a tény alátámasztja, hogy a költségvetés által, az év első két hónapjára tervezett regisztrációs adó bevétel alig éri el a tavalyi szint 50 %-át.

Fentieken túlmenően nem ártana, ha a döntéshozók, akik a nyilatkozatok szintjén, a munkahelyek megtartása mellett érvelnek, feltennék maguknak a kérdést, hogy az eladások visszaesése milyen mértékű márkakereskedői csődhullámot okoz és mennyivel növeli a munkanélküliek számát. Ezeket a riasztó kilátásokat csökkenthetné a „Csereprogram” elfogadása!