Környezetkímélet és élményautózás

2009.04.26. 12:00
0 hozzászólás

A Peugeot régóta dolgozik a hibridtechnika fejlesztésén, tartottak erről itthon egy sajtótájékoztatót, ahová egy 308 HybrideHDi tanulmányautót is elhoztak. Íme minden, amit érdemes róla tudni. Azonban aki a normál dízelnél is takarékosabb dízel hibridre vár, az nem árt, ha türelmes.

Először ugyanis nem a 308-as lesz kapható hibrid hajtáslánccal, hanem a 3008. Ez a crossover jármű más rendszert kap, erről a sajtóközlemény vége felé található egy videó is: a lényeg, hogy itt elöl egy normál dízel hajtáslánc található, míg a villanymotor a hátsó tengelyt hajtja. Vagyis a jármű összkerékhajtásos, s bár az ötlet hasonló, de nem teljesen azonos például a Lexus RX 400h-éval - ennél ugyanis az első kerekeit benzin-elektromos hibrid hajtáslánc forgatja, és a hátsókat villanymotor. A 3008 hibrid megjelenését 2011-re prognosztizálják, a 308-asét pedig egy évvel későbbre. Persze az ilyen határidők erősen függenek a kőolajártól: ha alacsony lesz, a kis kereslet miatt akár késhetnek is. A képgalériában található néhány kép a Peugeot korábbi tanulmányautóiról, illetve a 106 elektromos változatáról, továbbá a 908Hybride2 versenyautóról is.

 

A 308 HybrideHDi a környezet szolgálatában

 

A tisztaságot és a környezetvédelmet jelképező, zöld színnel kiemelt fehér gyöngyház ruhát kapott a 308 HybrideHDi tanulmány, a 2007-es Frankfurti Autószalon Peugeot standjának környezetvédelmi emblémája.
A környezet megóvása évek óta szerves része a PSA Peugeot Citroën csoport fejlesztési politikájának. A határozott meggyőződésre alapozott, jövőre irányuló gondolat kézzel fogható eredményekben ölt testet. Így például 2006-ban Európában a PSA Peugeot Citroën csoport egy millió olyan járművet forgalmazott, amelyek kilométerenként kevesebb, mint 140 g szén-dioxidot bocsátanak ki. Ezzel a francia konstruktőr a világelsők között van az alacsony emissziójú járművek tekintetében.
A Peugeot a fogyasztás és a kibocsátás megfékezésére az egyes piacok sajátosságainak megfelelő csúcstechnikai megoldásokat alkalmazza, hogy azok valóban kíméljék a környezetet.
Így az európai piacon, ahol jelentős arányban elterjedtek a technikai újítások és a részecskeszűrő alkalmazása jóvoltából kis fogyasztású és tiszta dízelek, a fogyasztás csökkentéséhez új jelentős lépés lesz a dízelmotorral párosított hibridtechnika. A klasszikus dízelhez képest ez nagyjából 35 százalékkal kisebb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást eredményez, azonos teljesítményszint mellett.
A kutatások tovább folytatódnak, hogy a közeljövőben az európai fogyasztók számára elérhető legyen a dízel-hibrid technika. A frankfurti autószalonon bemutatott HybrideHDi kísérleti autó egy lépéssel közelebb visz a 2010-re tervezett bevezetéshez.

A 2006-ban bemutatott első kísérleti jármű, a 307 HybrideHDi óta végrehajtott fejlesztések megerősítették a kezdeti stratégiai és műszaki választások helyességét. Egyrészt a dízelmotor alkalmazását a párhuzamos hibrid hajtásláncban, a fogyasztási adatok jelentős csökkenése céljából, másrészt az innovatív technikák megvalósítását az európai piac legfontosabb részét alkotó családi autókban.


A kiállított tanulmány egy Prémium Pack felszereltségi szintű, ötajtós 308, amelyben a jelenleg legkiforrottabb párhuzamos hibrid felépítést helyezték el, hatfokozatú robotváltóval. A 80 kW (≈110 LE) teljesítményű 1,6 l HDi FAP belsőégésű motor, amelyhez 16 kW-os (≈22 LE) villanymotor kapcsolódik, 96 kW-os teljesítményt nyújt, ami a 100 kW (≈136 LE) teljesítményű 2.0 l HDi FAP motorral felszerelt 308-éhoz hasonlítható.
A fogyasztás vegyes ciklusban 3,4 l /100 km, a CO2-kibocsátás 90g/km, ami 38 százalékkal kisebb, mint az ugyanolyan 308 HDi esetén.
Ráadásul a motort úgy alakították ki, hogy már most teljesítse a 2009-ben hatályba lépő Euro V direktíva követelményszintjét, és lehetővé tegye, hogy az autó kizárólag elektromos, «ZEV» (Zéro Emission Véhicle – nulla kibocsátású jármű) üzemmódban működjön a belvárosi részeken, ahol erősen szabályozzák a forgalmat. A 308 limuzin aerodinamikai tulajdonságai (a légellenállási jellemző 0,67 és a légellenállási együttható 0,29) és a csökkentett gördülési ellenállású Michelin Energy Saver gumiabroncsok alkalmazása szintén hozzájárulnak a kísérleti autó eredményeihez.
 

Újabb lépés a forgalmazás megkezdése felé

A 2006-ban bemutatott 307 HybrideHDi tanulmányt követően szinte magától adódott a mostani kutatási irány: a technikai elképzelések megvalósítása az új 308 struktúrájában, illetve a majdani Euro V direktíva teljesítése. A HDi hibridtechnika sajátos elemeinek elhelyezése során figyelembe vették a sorozatgyártású modellek gyártására vonatkozó korlátozó előírásokat, például a 308 esetében elért magas szintű biztonság megőrzése érdekében. Az előző kísérleti járműhöz képest úgy sikerült a szériamodellekhez közeli konfigurációban megvalósítani a műszaki fejlődést, illetve növelni a teljesítményt, hogy közben továbbra is rendkívül csekély maradt a fogyasztás.
A gazdaságossági törekvés jegyében a prioritások között szerepelt a széria-alkatrészek és fődarabok felhasználása. A speciális darabok számát körülbelül 30 százalékkal csökkentették a korábbi, 307 HDi hibrid tanulmányhoz képest. A gondosan kiválasztott alkatrész-beszállítók a márka igazi partnerei a dízel hibrid projekt sikerre vitelében.

Egyszerű és automatikus
Ha a járművet feszültség alá helyezzük a szokásos indítókulccsal, nem hallatszik semmi zaj, hiszen nem indul be a dízelmotor. Amikor a sebességváltót előremenetbe helyezve a gázpedálra lépünk, kizárólag az elektromos motor mozgatja az autót, tökéletes csendben és vibrációk nélkül. A dízelmotor elindulásáról és leállításáról «stop és start» rendszer gondoskodik. Ezt a PTMU (Power Train Management Unit) felügyeli, a vezető igényeinek megfelelően.
A vezető az autó többfunkciós (7‘’-os, 16/9 méretű) kijelzőjén megjeleníthető működési ábra segítségével tájékozódhat az energiaáramlásokról.
Más információk is megjelennek, például az akkumulátorok feltöltési állapota, vagy a különböző motorokhoz igénybe venni kívánt teljesítmények.
Jól felszerelt jármű, megalkuvás nélküli szolgáltatás
A Peugeot nem hozott áldozatot a márka nevétől elválaszthatatlan vezetési kényelem és gazdag felszereltségi szint tekintetében. A kísérleti járművet a 308 Prémium csomagjával szerelték fel, amely magába foglalja többek között a panoráma üvegtetőt és az elrejthető kijelzővel ellátott RT4 rendszert.
A szolgáltatási és különösen a kényelmi szint – tágas, világos utastér –, valamint a dinamikai tulajdonságok és a használat kényelme nem változott a 308-hoz képest.
Az általános dinamikai tulajdonságok a 308 alap HDi változatáéhoz foghatók, ugyanakkor a visszaváltások városban és országúton is intenzívebbek a HDi hibrid esetén. Visszaváltáskor ugyanis az elektromos motor rásegít a termikus motorra, ez a «ráadás» teljesítmény elérheti a 23 kW-ot (és a 130 Nm-t).
 

A HDi hibridtechnika tökéletesítése
A párhuzamos hibrid típusú hajtáslánc magába foglalja a 1.6 l HDi FAP 80 kW (≈110 LE) dízelmotort, valamint egy elektromos motort, amelynek tartós teljesítménye 16 kW, nyomatéka 80 Nm. A PTMU (Power Train Management Unit) meghatározza a termikus és az elektromos energia helyes megoszlását, válaszul a vezető igényeire és szem előtt tartva a fogyasztást.
Leegyszerűsítve, a villanymotor feladata a jármű elindítása és kis sebességű mozgatása. A dízelmotorra csupán akkor van szükség, ha az autó országúton vagy autópályán halad. Intenzív gyorsításkor pedig mindkettő egyszerre működésbe lép.
A motorokhoz hatfokozatú, robotváltó kapcsolódik, amely automatikus vagy manuális üzemmódban is működhet, a sebességek szekvenciálisan kapcsolhatók.
A jármű lassítási és fékezési fázisaiban visszanyert mozgásenergia újra feltölti az akkumulátorokat a rekuperáló villanymotoron keresztül.
Külön gombbal kapcsolható be a teljesen elektromos «ZEV» (Zéro Emission Véhicle) üzemmód. Ebben az esetben a dízelmotor csak intenzívebb gyorsításkor, illetve nagyobb sebességnél lép működésbe. A "ZEV" üzemmódnak köszönhető nulla zaj- és károsanyag-kibocsátás jóvoltából a jármű vezetője valóban felelős autós magatartásról tehet tanúbizonyságot.
 

Műszaki leírás
Az állandó-mágneses szinkron motor folyamatosan 16 kW teljesítményt ad le, nyomatéka 80 Nm, ezek az értékek azonban átmenetileg megnövelhetők és elérhetik a 23 kW-ot és a 130 Nm-t. Az akkumulátortelep feszültsége 150 és 260 volt között ingadozik, a PTMU által meghatározott nyomatékigénynek megfelelően.
Az akkumulátortelep a pótkerék mélyedésében kapott helyet, így semmit nem vesz el a csomagtérből. Az akkumulátorok Ni-MH (nikkel-fémhidrid) típusúak.
Az áramátalakító alakítja át az akkumulátortelepből érkező 200 V-ot 12 V-á, ami az autó felszereléseinek elektromos ellátásához szükséges.
Az elektronikus vezérlésű fékrendszer lassításkor és fékezéskor újra tölti az akkumulátorokat. A fékezés intelligens vezérlése felügyeli az arányt az energia-visszanyerő elektromos fékezés és az energiát visszafordíthatatlanul hővé alakító súrlódó fékezés között. A fékrendszer vezérlésének logikája szerint a fékezés hatásossága elsőbbséget élvez az energia-visszanyerés rovására.

 
 

A PEUGEOT elkötelezte magát a jövő generációiért!

Évtizedek óta jelentős erőfeszítéseket tesz a környezetvédelem érdekében. Munkája eredményeként mára világelső a kis CO2 kibocsátású (120 g/km alatti CO2-emissziójú) járművek gyártásában.

Termékpolitikájának kulcsfontosságú eleme a CO2-emisszió leszorítása és a fogyasztás csökkentése mellett, hogy biztonságos, versenyképes, globális közlekedési lehetőséget kínáljon két-, három-, vagy négy keréken.

E stratégiájának megfelelően technikai kutatásai több jelentős környezetvédő műszaki megoldást eredményeztek az évek során:

• Dízel motorok
o HDI motor
o FAPTM (részecskeszűrő)
o Ipari együttműködés a Ford Motor Company-val
• Benzin motorok
o EP motorok
o THP (Turbo Haute Pression – Magas nyomású turbó twin scroll turbófeltöltővel)
o VTi – Kétoldali változó szelepvezérlésű és változó szelepemelésű motorok
o Közvetlen befecskendezés
o BMW-el közösen kifejlesztett benzinmotorok (1.6 150 LE, illetve 175 LE benzinmotorok – az év motorja cím)
• Második generációs üzemanyagok és üzemanyagú motorok előállításában való aktív részvétel:
o Biodízellel működő motorok
o Bioetanol üzemű benzinmotorok (E85): Skandinávia, Brazília, BioFlex – 2009 áprilisától rendelhető, 308 1,6 benzin, 80 kW/110 LE változatban
• Robotizált manuális váltó (BMP6)
• Elektromos autó


o Az 1995 óta a Peugeot 3500 elektromos 106-ot értékesített, mely máig a világ legnépszerűbb villanyautója (106 Electric)
o 2009. március: Együttműködési megállapodás a Mitsubishi-vel elektromos autók gyártására
• GNV: Sűrített földgázzal működő motorok. A benzinnél nagyobb tartalékaink vannak belőle, így bőséges energiaforrás áll a rendelkezésre. A benzines változathoz képes 20%-al alacsonyabb a CO2 kibocsátása, ezen kívül se ként, se ólmot nem bocsát a légtérbe. (TU5J4G motorok – Peugeot Partner már ilyen motorral is kapható)
• Micro-hibrid technika - STOP & START rendszer: csökkenti a CO2 emissziót és a fogyasztást. A rendszer leállítja a motort, ha áll a jármű (piros lámpánál, dugóban…stb), vagy ha elektromos módban halad. Majd amint tovább lehet menni, újraindítja azt.
• Full-hibrid technika: Villanymotorral, azaz elektromos hajtással kombinál többféle belsőégésű motort. Tisztán, elektromos módban is hajtható járművek. Igazi áttörés a CO2 emissziót és a fogyasztás leszorításában. A Peugeot a világelső lesz a dízel-hibrid-technika bevezetésében!
• Üzemanyag cella: Ígéretes technológia, mely még kísérleti fázisban van. Gyakorlati megvalósulása 2020-ra várható (2006 óta 6 db üzemanyagcellás gépjármű koncepció született – H2O, H2Origin…stb.)
• Egyéb környezetvédelmi kezdeményezések az O2 dúsabb világért: Erdei karbonkutak program Amazóniában.
 

BLUE LION PROGRAM


Környezetvédelmi elkötelezettsége jelképeként 2007 szeptemberében a Márka megalkotta a Blue Lion Programot. Felállította a Blue Lion követelményrendszert, a Blue Lion termékbesorolást, melyet csak a Márka leginkább környezetbarát modelljei kaphatnak meg.

A Blue Lion besorolás feltételei
• Hétköznapi üzemanyaggal (fosszilis üzemanyaggal, kőolajszármazék) működő járművek esetén: a CO2 kibocsátás nem több mint 130 g/km
• B30 üzemanyaggal (30% biodízelt tartalmazó gázolaj) működő és FAP-os, részecskeszűrővel felszerelt járművek esetén: CO2 kibocsátás nem több mint 158 g/km
• E85 Superéthanol-al (növényekből kivont alkohol) működő benzines járművek esetén: a CO2 kibocsátás nem több mint 200 g/km
• GNV-vel (sűrített földgázzal) működő gépkocsik (a CO2 kibocsátás 20%-al kevesebb a benzinesekhez képest)
• ISO14001 minősítésű gyárban készüljenek
• Életciklusuk végén 95%-ban újrahasznosíthatók legyenek
• Értékesítésük Blue Box Márkakereskedői hálózatban történjen

Blue Lion Program konkrét eredményei (2008 elején)
• 2007-ben, Európában a Peugeot személyautók 40%-a kevesebb, mint 130 g/km CO2-t bocsát ki
• 2001 óta a Peugeot közel 1 100 000 db 120 g/km CO2-t kibocsátó gépkocsit értékesített Európa 14 országában (1,3 millió – 2009 január)
• 2000 óta a Peugeot több mint 1 600 000 db FAP rendszerrel ellátott HDi dízel autót értékesített
• A Márka összes modellje az ISO 14001 szabványnak megfelelő gyárban készül, és 95%-ban újrahasznosítható

A Blue Lion Program további eredményei (2009 március)
• Napjainkban a Peugeot vetélytárs nélkül az első a kis fogyasztású és csekély CO2 kibocsátású járművek gyártásában. Európában minden hatodik 120 g/km CO2 alatti emissziójú autó Peugeot gyártmány (19%)!
• A 130 g/km CO2 kibocsátásnak jelenleg széles modellválasztékban 33 Peugeot modell felel meg. Legjelentősebb „Blue Lion” motorok:
o Új 107 1 literes benzines és az 1.4 HDi motor CO2-emissziója: 106 g/km
o 207 1.6 HDi FAP 66 kW/90 LE: CO2-emissziója 99 g/km
o 308 1.6 HDi FAP 80 kW/110 LE: CO2-emissziója 120 g/km
o 407 1.6 HDi FAP 80 kW/110 LE: CO2-emissziója 129 g/km


MICRO-HIBRID TECHNIKA
STOP & START RENDSZER

A STOP & START rendszer fékezéskor energiát nyer, így városi használatban akár 15%-al csökkenti a CO2 kibocsátást. Ez az új megoldás a Márka 308-as modelljén mutatkozott be először, hogy 2011-től más Peugeot modellekbe is bekerüljön majd. Mivel tömeggyártásra alkalmas rendszerről van szó, melynek beszerelése a különböző modellekbe mérsékelt költségekkel, viszonylag könnyen, nagyobb módosítások nélkül megoldható, nagyarányú alkalmazását tervezik a közeljövő teljes Peugeot modellválasztékban. A tervek alapján 2011-ig a csoportnak egymillió micro-hibrid technikát alkalmazó járműve lesz.

Működés
• A STOP & START rendszer készenléti állapotba helyezi a motort, ha meg kell állni az autóval (stoptáblánál, piros lámpánál, dugóban stb.). Fékezéskor, tehát amint 6 km/óra alá csökken az autó sebessége, és megállására lehet számítani, leáll a motor. A motor „készenléti” állapotát az „eco” jelzőlámpa mutatja a műszerfalon. A motor addig marad készenlétben, amíg nyomják a fékpedált. (A vezető bármikor kikapcsolhatja a rendszert a műszerfali „eco off” gomb megnyomásával.)
• A fék felengedésekor, induláskor, automatikusan újraindítja a motort. A rendszer folyamatosan ellenőrzi, hogy készenlétbe helyezhető-e a motor (figyeli a hűtőfolyadék hőmérsékletét, az akkumulátor feltöltöttségét, a külső hőmérsékletet, illetve azt, hogy nem kapcsoltak-e hátramenetbe stb.)

 

Önindító generátor
A rendszer lelke az önindító-generátor. Teljesítménye 4 kW, a hagyományos generátor helyére építik be. Előnye, hogy csendesen működik, és gyorsabb a hagyományos önindítónál. Elektronikus vezérlése, amely kapcsolatban áll a motorirányító számítógéppel, magában a generátorban található.

Energia-visszanyerő rendszer
A beépített energia-visszanyerő rendszer lassítás és fékezés közben közvetlenül tölti az akkumulátort. A fogyasztás ezáltal csökken.

A Peugeot, a STOP & START rendszerét legelőször 2008. októberében, a Párizsi Autószalonon mutatta be a Márka, egy 308 modellen. A kiállított autó 1.6 HDi FAP 82 kW/112 LE-s motorral és hatfokozatú robotváltóval (BMP6) felszerelt. Kombinált ciklusban mért CO2 emissziója 109 g/km, fogyasztása 4,1 liter.


FULL-HIBRID TECHNIKA


A full-hibrid technikájú Peugeot koncepcióautók jelzik a Márka környezettudatos gondolkodását, technikai környezetvédelmi kezdeményezéseit, mellyel számos stilisztikai, műszaki és technológiai ötletet készítenek elő a jövőre, de fejlesztésükkel elsősorban az emisszió és a fogyasztás csökkentésére irányuló technikai megoldások nagysorozatú gyártását készítik elő.

A full-hibrid technika lényege
A belső égésű motor villanymotorral kiegészített, így a jármű háromféle módon hajtható:
• tisztán elektromosan (elinduláskor, városban, kis sebességnél és lassításkor, villanymotorral nulla az emisszió)
• tisztán belső égésű motorral (állandó sebesség országúton és autópályán, amikor optimális a motor hatékonysága),
• és a kettő kombinálásával

Kétkerékmeghajtású, HYbrid2 hibrid rendszerrel ellátott járművek
308 HYbridHDi (2007. szeptember, Frankfurt): Koncepcióautó. 1.6 HDi FAP motorja az első kerekeket hajtja. Teljesítménye 80 kW/110 LE. A motorját kiegészítő villanymotor a jármű elejében helyezkedik el. Teljesítménye 16 kW/22 LE. A rendszer összteljesítménye 96 kW/132 LE. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása 90 g/km, fogyasztása 3,4 liter.
908 HYbrid2 (2008. október, Párizs): Hibrid versenyautó

 

4x4-es, összkerékmeghajtású, HYbrid4 hibrid rendszerrel ellátott járművek
Az öszkerékmeghajtás még inkább növeli a járművek teljesítményét.
Prologue HYbrid4 (2008. október, Párizs): Koncepcióautó, amely egy olyan, hamarosan bevezetésre kerülő új járműjellegre mutat rá a Peugeot jövőbeni kínálatán belül, amely egyesíti magában a szabadidő-terepjárók, a többcélú autók és a szedánok jegyeit. 2.0 HDi FAP motorja az első kerekeket hajtja, teljesítménye 120 kW/163 LE. A beépített villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, teljesítménye 27 kW/37 LE. A rendszer összteljesítménye 147 kW/200 LE. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása 109 g/km, fogyasztása 4,1 liter.

C HYbrid4 (2008. október, Párizs): Elegáns, erős, sportos, négyajtós, négyüléses GT, túra-kupé. Gondos áramvonalazásával és csökkentett súlyával tökéletesen illik a korszellemhez, de emellett nagyszerűen egyesíti magában az élvezetes autózás és a környezetkímélet szempontjait is. Mind a stílus, mint a vezetési élmény tekintetében megőrzi a Peugeot márkára jellemző értékeket, és valódi örömautózást kínál. A hátsó tengely előtt elhelyezett 1,6 THP benzinmotorjának teljesítménye 160 kW/218 LE. A villanymotor az első kerekeket hajtja, teljesítménye 70 kW/95 LE. A rendszer összteljesítménye 230 kW/313 LE, amely az öszkerékhajtással és az ultramodern futóművel a legjobb sportkocsikéhoz fogható dinamikát nyújtja. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása csak 109 g/km, fogyasztása 4,5 liter.
 

Hibrid rendszerrel ellátott koncepciórobogó
HYbrid3 compressor (2008. október, Párizs): Az autó és a robogó között helyet foglaló háromkerekű városi közlekedési eszköz. Elegáns, futurisztikus, biztonságos, könnyen vezethető, gazdaságos és ráadásul környezetbarát. 0.125 benzinmotorja a hátsó kerekeket hajtja. Teljesítménye 15 kW/20 LE. Egy-egy villanymotor került az első kerekekbe. Ezek teljesítménye 2 x 3 kW/4 LE. A rendszer összteljesítménye 21 kW/29 LE. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása 47 g/km, fogyasztása 2 liter.

Fokozza a hibrid technika rendszer hatékonyságát:
• PTMU (Power Train Management Unit) Ez a rendszer „agya”, a fogyasztás csökkentésére törekedve önműködően felügyeli a dízel és a villanymotor működését.
• By wire technika - mindent önműködően, vezetékek útján felügyel az elektronika, ekkor nincs mechanikus kapcsolat az első és a hátsó hajtómű között
• STOP & START rendszer: A jármű megállásakor (piros lámpánál, stoptáblánál, dugóban stb), vagy elektromos haladáskor, leállítja a belső motort. Ez különösen városban csökkenti a fogyasztást és az emissziót. Szükség esetén azonnal, a vezető számára megnyugtatóan újraindul a motor.
• Hatfokozatú robotváltó (BMP6): Elektronikus felügyelete kényelmessé teszi a használatát (lágyabbak a kapcsolások), és mérsékli a fogyasztást.
• Összkerékmeghajtás


DÍZEL-HIBRID TECHNIKA RÉSZLETESEN


A Peugeot a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás megfékezésére az egyes piacok sajátosságainak megfelelő csúcstechnikai megoldásokat alkalmazza, hogy azok valóban kíméljék a környezetet. Az európai piacon így jelentős arányban elterjedtek a technikai újítások és a részecskeszűrő alkalmazása jóvoltából a kis fogyasztású és tiszta dízelek.

A korszerű HDi dízel technikának szigorú és folyamatosan fejlődő normáknak kell megfelelni. A fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez vezető úton újabb jelentős lépés a dízelmotorral párosított hibridtechnika, a dízel-hibrid technika, amely a HDi dízelhez képest, azonos teljesítményszint mellett, nagyjából 35 százalékkal kisebb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást eredményez. A kutatások tovább folytatódnak, hogy az európai fogyasztók számára már a közeljövőben, 2010-re, versenyképes ár mellett elérhető legyen a dízel-hibrid technika. Ha ez megvalósul, a Peugeot lesz a világon az első a dízel-hibrid-technika piaci bevezetésében!

 

A Peugeot dízel-hibridtechnika történelme
 

- 2006 januárjában leplezték le az első 307 Hybrid HDi-t. Motorja 1.6 HDi FAP 66 kW/90 LE, villanymotorjának teljesítménye 23 kW/31 LE. A rendszer összteljesítménye egyenértékű az 1.6 literes HDi 80 kW/110 LE teljesítménnyel. Kombinált ciklusban mért CO2-emissziója 90 g/km, fogyasztása 3.4 liter.


- 2006 márciusában, olyan autóként, amely nemcsak attraktív és környezetbarát, hanem teljes mértékben kötetlen autózást is lehetővé tesz, bemutatták a 307 CC Hybrid HDi típust. Motorja 1.6 HDi FAP, teljesítménye 80 kW/110 LE. Villanymotorja 31 kW/42 LE. A rendszer összteljesítménye egyenértékű a 2.0 HDi FAP 100 kW/136 LE teljesítményszintjével. Kombinált ciklusban mért CO2 emissziója 109 g/km, fogyasztása 4.1 liter.

- 2007 szeptemberére további növelték a rendszer teljesítőképességét, és tökéletesítették a részegységeket, már a későbbi sorozatgyártás lehetőségére gondolva. A 308 Hybrid HDi motorja 1.6 HDi FAP. Teljesítménye 80 kW/110 LE. Villanymotorjának teljesítménye 16 kW/22 LE. A rendszer összteljesítménye 96 kW/132 LE. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása 90 g/km, fogyasztása 3.4 liter.

- 2008 októberében a Prologue HYbrid4 koncepcióautó, új, döntő előrelépést jelentett a dízel-hibrid innováció kereskedelmi hasznosításának irányában. Felhasználták benne a korábbi kísérleti járművekkel nyert tapasztalatokat, miközben megőrizték a magas szintű környezeti hatékonyságot (35 százalékos javulás a duplaturbós 2.2 literes HDi FAP motorhoz képest). Motorja 2.0 HDi FAP. Teljesítménye 120 kW/163 LE. A beépített villanymotor teljesítménye 27 kW/37 LE. A rendszer összteljesítménye 147 kW/200 LE. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása 109 g/km, fogyasztása 4,1 liter.

- És végül… 2009 márciusában bemutatkozott a 3008 Crossover, melyet a Prologue HYbrid4 koncepcióautó ihletett. 2011-re a Peugeot 3008 lesz a környezetet tiszteletben tartó, HYbrid4 technikával felszerelt első sorozatgyártású hibridautó a Peugeot-nál!

 

FAPTM RÉSZECSKESZŰRŐ


Úttörő munka, melyben a márkának három generációs tapasztalata van:
• 2000-ben a Peugeot 607-be építette be először
• Eddig már 2 millió Peugeot gépkocsit szereltek fel részecskeszűrővel
• 10 modellcsaládban található részecskeszűrő
• A káros anyagok tömegének 99.99 % szűri ki
• A korom kibocsátása < 0.005 g/km
• Korát megelőző műszaki megoldás: a 2009-es (EURO5) előírásoknak megfelelő normák teljesítése már 2000-ben


KARBONKUTAK AMAZÓNIÁBAN


Esőerdő Amazóniában (Matto Grosso állam – Brazília)

Példaértékű, non-profit kezdeményezés, nemes cél érdekében!
A Nemzetközi Tudományos Bizottság együttműködésével zajló, hosszú távú (40 évre szóló), széles körű, nagy lélegzetű tudományos és ökológiai projekt, amely 1998-ban indult.

A projekt elsődleges célja annak felmutatása, hogy lehetséges Amazóniában helyi fajtákkal visszaerdősíteni, és hogy ez a visszaerdősítés, a felcseperedő növények fotoszintézisének eredményeképp, akadályozza az üvegház-hatást. Tíz évvel a kezdetek után a projekt elérte célját: 21 ezer hektárnyi korábbi legelőt erdősítettek vissza, legnagyobbrészt amazóniai fajtákkal, közben pedig nemzetközileg elismert módszerrel (GIEC/IPCC ) segítségével évente ellenőrizték a növényzet által elnyelt CO2 mennyiségét.
A projekt második célja az erdőirtás területén folytatott újraerdősítés körülményeinek vizsgálata volt: melyik amazóniai fajták a legalkalmasabbak a célra? Amelyek a legtöbb szén-dioxidot kötik le? Milyen a szénmegkötés talajszinten? Hogyan viselkednek állatfajok az újonnan telepített erdőben? Milyen élősködők támadják az új fákat, hogyan kell védekezni ellenük? Mindez érdekli a tudományos világot, és a válaszok segíthetnek a trópusi újraerdősítési programokban.

A Fazenda São Nicolau ma valóságos „szabadtéri laboratórium”, ahol erdészeti, ökológiai, entomológiai , talajtudományi és persze karbon-ciklussal kapcsolatos témákkal foglalkoznak. Mindegyikben számos tanulmány született, brazil és nemzetközi tudományos partnerek részvételével, akik nagyra értékelik a projekt hosszú távú jellegét, hiszen 40 évről van szó.

Ennek megfelelően óriási a felhalmozódott tudáskincs, amely máris a brazil és a nemzetközi tudományos élet rendelkezésére áll.

Élő prototípus szeretne lenni a biológiai sokszínűség helyreállításában, az újraerdősítésben, az őserdők klímaszerepének kutatásában, és nem utolsó sorban a CO2 megkötésében tett erőfeszítésekben, tehát a globális légkör minőségének javításában.