Már a Formula 3-as versenyautók is újrahasznosíthatók

2009.06.17. 17:14
0 hozzászólás

Van ilyen? Zöld versenyautó robbanómotorral? Egyáltalán, definiáljuk a zöldet! A BASF-nél kőkemény profik dolgoznak rajta. Ezek szerint sikerrel.

A BASF PremAir(r) katalizátorával pedig a földfelszíni ózont is elnyelik

A katalizátort az USA-ban már 3 millió személyautóba beszerelték

A szmog kialakulásáért elsősorban a földfelszíni ózon a felelős

Budapest, 2009. június 16. - A BASF Katalizátor divíziója is támogatja az első olyan versenyautót, amely újrahasznosítható anyagokból készül. A WorldFirst Formula 3-as autó, amelyet az angliai Warwick Egyetemhez tartozó innovációs központ (Warwick Innovative Manufacturing Research Centre - WIMRC) kutatói fejlesztettek ki, sikeresen teljesített a tesztpályán.

A BASF olyan termékekkel és technológiákkal segítette a WIMRC-t abban, hogy megépítsék a "zöld" versenyautót, mint például a PremAir(r) katalizátor, amelyet ha az autó hűtőjéhez szerelnek, elnyeli a földfelszíni ózont, amely egyébként a szmog kialakulásáért leginkább felelős.

A BASF PremAir katalizátora az első olyan kereskedelmi forgalomban lévő termék, amely elbontja a káros földfelszíni ózont. A sztratoszférikus ózontól eltérően, amely a nap káros ultraviola sugárzásától óv bennünket, a földfelszíni ózon a szmog egyik fő összetevője, amely a súlyos levegőminőségi problémák egyik legfőbb okozója.

A PremAir a hőcserélő felületekhez - autó, busz hűtőkhöz - szerelve hatásos "szmog elnyelővé" alakítja át azokat. A katalizátor csökkenti a levegőben lévő ózon mennyiségét azáltal, hogy az ózon molekulákat oxigén molekulákká alakítja. A hűtő kivitelezésétől függően a PremAir katalizátor a földfelszíni ózon akár 80%-át is elnyelheti, amikor az áthatol rajta.

A PremAir katalizátor, amely a Kaliforniai Levegő Testület (California Air Resources Board - CARB) szerint is elismert, hatásos ózon-csökkentő technológia, az Egyesült Államokban már több mint 3 millió autóban működik. Eddig hét autóvállalat és számos konstruktőr használta a PremAir katalizátort, azzal a céllal, hogy elnyerjék a "részben nulla emissziójú jármű" (PZEV) bizonyítványt a CARB-tól.

A WorldFirst Formula 3-as autó technikai kísérlet arra, hogy bebizonyítsák: a versenyautó sportokban is lehet alkalmazni újrahasznosítható anyagokat. Ez az első olyan versenyautó, ami a természet megóvása érdekében újra feldolgozható anyagokból készült. A WorldFirst autót a WIMRC szponzorálja a Warwick Egyetemmel, Warwick Manufacturing Group-pal és olyan együttműködő partnerekkel együtt, mint például a BASF.

2001-ben a BASF katalizátora elnyerte a J. Dean Sensenbaugh Díjat a Lég és Hulladékgazdálkodási Szervezettől (Air & Waste Management Association - AWMA), a PremAir kifejlesztéséért és üzleti alapokra helyezéséért. Az AWMA azért hozta létre ezt a díjat, hogy kitüntesse azokat a cégeket vagy személyeket, akik kiemelkedő teljesítményt értek el a légszennyezés szabályozása és a hulladék hasznosítás területén.