A legdrágább virsligumi evör: 195/55 R 20

2016.07.11. 17:59
33 hozzászólás

Tényleg őrült jól néz ki, ha nagy kerék van egy autón, és ez a trend nem kíméli az egyterűek vásárlóit sem. Itt van például az új Scénic/Grand Scénic, aminek már a genfi bemutatójakor hüledeztünk, hogy alapból 20 colos felnijei lesznek. Igaz, a Renault a kis gördülési ellenállással indokolja a választást, maga a gumi pedig közös fejlesztés a Goodyearrel. És hát az abroncs csak oldalról nézve nagy, valójában kifejezetten keskeny: 195/55-ös. Ilyesmik a 15-ös, 16-os felnikre szoktak kerülni, nem 20-asokra.

renault-grand-scenic-2

Az alábbi sajtóközleménynek az alaptétele igaz (eddig is tudtuk), hogy annál kisebb egy kerék gördülési ellenállása, minél nagyobb az átmérője és minél keskenyebb. Mindössze pár okot tudok felhozni, hogy mégis miért nem jártunk ilyen kerekeken:

- maga a gördülési ellenállás az egyik legkisebb energiaveszteség az összes közül. Hogy mennyire? Mondjuk az gumik energiacímkéjén az A (legjobb) és az E (legrosszabb) között a fogyasztáskülönbség talán, ha egy deci. Csakhogy a hivatalos fogyasztásméréseken olyan tetű sebességgel közlekednek, hogy ott valóban lehet tényező a gördülési ellenállás egyetlen decije.

- lehet, hogy a nagy átmérő előnyös bizonyos szempontból, de a 20-as kerék biztosan nehezebb egy 16-osnál, nem is beszélve a felniről. Vagyis vagy rohadt drága, könnyebb ötvözetből kell önteni és/vagy irtózatosan felkészíteni a futóművet a nagyobb rugózott tömegre.Van erről egy remek cikkünk, Tömegek, rugózzatok címen, érdemes átolvasni újra.

-  van itt még egy dolog: a kerék forog. Vagyis amikor gyorsítunk, ezekkel a forgó tömegekkel is meg kell küzdenie a motor erejének - az ezt jellemző úgynevezett tehetetlenségi nyomaték azonban nem a tömeggel, hanem a tömeg négyzetével arányosan igényel nagyobb nyomatékot gyorsításkor. Vagyis ha a kerekek 10 százalékkal nehezebbek, akkor saccperkábé 21 százalékkal több forgatónyomaték kell a gyorsításukhoz. Igaz, mivel a NEDC ciklusban gyakorlatilag alapjáraton gyorsítanak, ez a gyári adatokat nem rontja, de a gyakorlatban lehet hátrányos.

Goodyear EfficientGrip Performance 195/55R20 95H XL - első rész
Goodyear EfficientGrip Performance 195/55R20 95H XL - első rész

- ha tetszik, ha nem, a szélesebb gumi jobban is tapad, vagyis a virsliségre  nagyon figyelniük kellett a fejlesztőknek. Igaz, azt állítják, hogy a nagy gumi kevésbé kopik. Logikus, hiszen nagyobb a kerülete, vagyis a mintázat lassabban fogy el. Ám a keskeny gumi viszont hasonló okból gyorsabban kopik, tehát van egy ellentétes hatás is.

Ez már a Goodyear EfficientGrip Performance 195/55R20 95H XL második epizódja, kitartás, nincs sok hátra, maximum 6-7 col
Ez már a Goodyear EfficientGrip Performance 195/55R20 95H XL második epizódja, kitartás, nincs sok hátra, maximum 6-7 col

Gondolom, mindezzel a Goodyear mérnökei tisztában is vannak, de rettenetesen más szempontok alapján kellett optimalizálniuk a gumit, felnit – csakúgy, mint a Renault-soknak a futóművet. Azt hiszem, az év egyik legizgalmasabb új autója lesz ilyen szempontból a Scénic, ehhez nem férhet kétség. Az olyan villany/hibridautókon, mint a BMW i3 és i8 már találkozhattunk hasonló keskeny és nagy átmérőjű abroncsokkal (de még véletlenül sem pont ebben a méretben :), a Scénic/Grand Scénic a hagyományos hajtású autóknál jelenti a hipervirsli gumik premierjét.

Azt még hozzátenném, hogy már csak azért sem jártunk eddig ilyen abroncsokon, mert senki sem gyártott ilyet. Mostantól van egyetlen gumigyár, aki gyárt ebben a méretben, konkurencia nélkül. Vajon olcsó lesz, pláne úgy, hogy egy átlagos gumihoz viszonyítva sokkal több fejlesztést kellett elvégezniük - ami ugye a költségeket sem hagyja érintetlenül?

Ez már a befejező rész, köszönöm a kitartást
Ez már a befejező rész, köszönöm a kitartást

Erre szoktam azt mondani, hogy amikor az ember tintasugaras nyomtatót, betétes borotvát vagy autót vesz, egy pénzevőt enged be a háztartásába. Anyuci boldogan hurcolja a gyerekeket az isibe, aput könnyű volt meggyőzni, hogy Scénic-et kell venni (különben nincs szex), és egy szép napon beköszönt a tél. Elugranak a gumishoz, aki már mondja is az árat: 54 ezer (bár a link egy nyári gumira mutat, de tartok tőle, hogy a téli nem olcsóbb lesz). Vajon a keskeny de magas felni, ami szintén csak a Scénic-re jó, mennyibe fog fájni? Mivel a Scénic viszonylag népszerű műfajban indul, páran most megtanulják, hogy a haladásnak ára van.

Fogadják szeretettel a sajtóközleményt:

Goodyear és Renault:
ultra alacsony gördülési ellenállás

„Tall and Narrow” abroncsok: a gördülési ellenállás új szintje

A Goodyear örömmel jelenti be az új Renault Scenic felszerelését. A jármű összes verziójára egyféle méretű gumiabroncs szerelhető, és a Renault a Goodyear legújabb innovációját, a „Tall and Narrow” („magas és keskeny”) 195/55R20 95H XL gumiabroncsot választotta.

A Renault a 195/55R20 95H XL Goodyear EfficientGrip Performance és a 195/55R20 95H XL Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 gumiabroncsokkal szereli fel az új Scenic modellt. Ezekben a méretekben a gumiabroncsok ez év júliusától lesznek kaphatók. A Goodyear EfficientGrip Performance „Tall and Narrow” gumiabroncsokat nemrégiben mutatták be a Genfi Autószalonon, ahol a Renault standjánál fel is szerelték azokat az új Scenic modellre.

Az ultra alacsony gördülési ellenállás a legtöbb autógyártó számára fontos szempont, hiszen így könnyebben teljesíthetők a CO2-kibocsátási célszámok. A gumiabroncsok nagy szerepet játszanak a gördülési ellenállás minden eddiginél alacsonyabb szinten tartásához szükséges innovatív technológia biztosításában, mely a „Tall and Narrow” koncepcióban is jelen van*.

A keskeny névleges szélesség révén a Scenic érintkezési felülete hosszabb és keskenyebb lesz, ami számos előnnyel jár, például kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságok, ebből adódóan kisebb üzemanyag-fogyasztás és zajszint, valamint a vízen felúszással szembeni nagyobb ellenállás*.

A „Tall” (magas) szó a felni megnövelt átmérőjére vonatkozik, mellyel a gumiabroncs kevésbé deformálódik, így kevesebb hő keletkezik az abroncs belsejében, és csökken a gördülési ellenállás. Ezenkívül a magasabb gumiabroncs magasabb komfortfokozatot biztosít ugyanakkora nyomás mellett, mivel a nagyobb átmérőjű kerék jobban elnyeli az út egyenetlenségeiből adódó rezgéseket*.

A Goodyear lesz a 195/55R20 95H XL négy évszakos gumiabroncsok kizárólagos beszállítója, továbbá 2016 szeptemberétől téli abroncsot is kínál az alkatrészpiacon, 195/55R20 95H XL Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 néven.

Roland Close, a Goodyear EMEA régió OE fogyasztói gumiabroncs-technológiákért felelős igazgatója a következőképpen nyilatkozott: „Annak érdekében, hogy meggyőzzük a Renault-t, képesek vagyunk a legmodernebb gumiabroncsok előállítására, betekintést engedtünk számukra kutatócsoportunk munkájába. Így már a korai tárgyalási szakaszban tudtunk próbaabroncsokat biztosítani a Renault számára, így segítve fejlesztési tevékenységüket.”

Majd így folytatta: „A Tall and Narrow gumiabroncsok már a legelső tesztek után meggyőzték a Renault mérnökeit és tervezőit arról, hogy segítségükkel elérhetik az ultra alacsony gördülési ellenállásra vonatkozó nagyratörő céljaikat anélkül, hogy ez bármely egyéb tesztelési szempont esetében a minőség rovására menne.” „Elképesztően nagy dolog, hogy mi szállíthatjuk a Renault-nak ezeket a gumiabroncsokat új Scenic modelljükhöz” – tette hozzá.