Sínen megy, mégse vonat

2017.09.15. 14:50
2 hozzászólás

Komoly fejlesztés történt a nemzeti vasúttársaság pálya- és felsővezeték-karbantartási gépparkjában: a frissen beszerzett 9 darab Unimog típusú univerzális eszközhordozó tehergépjármű és cserélhető adapterei – a tervezett műszaki karbantartásokon felül – fontos eszközei lesznek a váratlan események bekövetkezésekor szükséges szakszerű helyreállításnak. Ilyen esetekben ugyanis a gyors hibaelhárításnak komoly szerepe van a menetrendszerű közlekedés mihamarabbi visszaállításában és így a szolgáltatási színvonal javításában is.

A járművekkel a vágányzárak alatt, a karbantartási, helyreállítási munkák során jelentős időmegtakarítás és hatékonyságnövelés érhető el. A karbantartási – esetleg felújítási – munkák során, illetve a baleseteknél, időjárási, vagy egyéb károk helyreállításánál nagy előnyt jelent, hogy a járművek közúton is meg tudják közelítetni a helyszínt, ami vasúton adott esetben hosszabb időt venne igénybe. A Mercedes-Benz Unimog U423-ashoz több cserefelépítmény is kapcsolódik, ezekkel kiegészülve a jármű teljesen egyedivé és multifunkcionálissá válik. Az egyes felépítmények átszerelése rövid időt vesz igénybe, így a munkagépek folyamatosan kihasználtak és gazdaságosan üzemeltethetőek. Az adapterek lehetővé teszik többek között a sínek csiszolását, a vágányok melletti zöldterületek karbantartását, a gyomirtást, a felsővezetékek ellenőrzését, javítását, illetve télen a hóakadályok leküzdését. Az újonnan beszerzett eszközök a jelenleg elérhető legmagasabb műszaki színvonalat képviselik, a MÁV kétéltű pályakarbantartó járműveinek köszönhetően várhatóan jelentősen javul a vágányhálózat minősége, a környezet állapota és csökkenhetnek az üzemeltetési költségek.

A beszerzés műszaki összetettsége komoly feladat elé állította a pályázókat. Neves európai gyártóknak is nagy kihívást jelentő feladat az egyedi, kétéltű járművek és a hozzájuk kapcsolódó, többcélú felépítmények gyártása és szállítása. A közúti és vasúti közlekedésre is alkalmas járművek készítése speciális terület, Európában sem sok gyártó képes az ilyen jellegű járművek kivitelezésére, így különös figyelmet kellett fordítani a résztvevők közti megfelelő műszaki egyeztetésekre. A nyílt közbeszerzési eljárást követően az Unikomtech Gép Kft. szállította le a járműveket. A beruházás összértéke 3,2 milliárd forint, amelyet a MÁV saját forrásból valósított meg.

Az alapjárművek Németországban, a Daimler AG. Mercedes-Benz Unimog gyárában készültek. Teljesítményük 170 kW (231 LE), 900 Nm, hengerűrtartalmuk 5132 cm3, környezetvédelmi besorolásuk EURO6-os, és a vasúti vágányon akár 50 km/órás sebességgel is tudnak közlekedni. Rendelkeznek üzemóra-számlálóval, vezetőfülkéjük légkondicionált, állóhelyzeti fűtéssel ellátott.

A vasúti sínvezetés (ZAGRO Bahn- und Baumaschinen GmbH), a plató és daru felépítmény (Hiab), a rézsűkasza és űrszelvényvágó felépítmény (MULAG Fahrzeugwerk Heinz Wössner GmbH u. Co. KG), a gyomirtó felépítmény (Herbert Dammann GmbH), valamint a hideg áramszedő (Stemmann-Technik GmbH) Németországból érkeztek. A szerelőkosaras felépítmény (Versalift) Dániában és az Egyesült Államokban, a síncsiszoló berendezés (Autech AG) Svájcban, a hómaró (Kahlbacher Machinery GmbH) pedig Ausztriában készült.

Budapest környékén 3 darab (ebből egy a MÁV-HÉV-nél), Miskolc, Debrecen, Szeged, Pécs, Szombathely térségében 1-1 darab, míg országosan változó munkahelyeken további 1 darab – a MÁV FKG Kft. kezelésében – látja el az üzemi feladatokat.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG