Kilométerre vetítve ennyire drága Magyarországon autópályázni

2019.04.12. 11:27
39 hozzászólás

Európai autópályák hossza, fajlagos költsége és állapota 2019-ben

Mielőtt útnak indulunk a szomszédos vagy a távolabbi országokba, nem árt, ha tudjuk, hol milyen minőségű autópályákra számíthatunk. A www.autopalyamatrica.hu összeállítása nem csak az autópályák minőségét, hanem a kiszolgáló létesítmények - benzinkutak, pihenőhelyek - sűrűségét is figyelembe vette az egyes országok autópályáinak jellemzésénél. Az is kiderül, fajlagosan hol a legdrágább és hol a legolcsóbb autópályán közlekedni (éves matrica mellett).

Ha személyautóval európai utazásra készülünk, valószínűleg az autópályákat fogjuk használni a gyorsabb és biztonságosabb utazás érdekében. Ilyenkor nem csak azzal érdemes tisztában lenni, hogy az egyes európai országokban milyen autópályadíjakra, matricaárakra számíthatunk. Ugyanilyen praktikus, ha képben vagyunk az autópályák minőségét, állapotát illetően is.

Az például bizonyára senkinek sem meglepő, hogy tőlünk nyugatra a miénknél jobb minőségű utakkal találkozik. Azonban itt is akad kivétel: Olaszország nem a kiváló autópályáiról híres. Ugyanilyen érdekes információ lehet, hogy 1 kilométerre vetítve hol mennyire olcsó vagy drága az autópálya-használat. Meglepő lehet, hogy ebből a szempontból a magyar autópályákat használni például nem csak az osztrák, de a svájci díjaknál is drágább (az utóbbiakhoz képest ráadásul lényegesen többe kerül).

Az alábbi táblázat 17 európai országra vonatkozóan részletes adatokat tartalmaz.

ORSZÁG AUTÓPÁLYÁK HOSSZA, FAJLAGOS KÖLTSÉGE, ÁLLAPOTA, 2019
Ausztria Autópálya-hálózat hossza: 1743 km 1 km-re jutó költség: 0,051 euró (16,3 Ft) Kiváló autópályák, jó kiszolgáló infrastruktúrával, de viszonylag kevés a pihenőhely és a benzinkút, bár parkoló sok van, és tágasak.
Bulgária Autópálya-hálózat hossza: 734 km 1 km-re jutó költség: 0,132 BGN (21,55 Ft) Az autópályák minősége változó: sok a kifejezetten jó minőségű szakasz, de pocsék, kátyús, tengely- és kerékgyilkos részek is jócskán akadnak. A rendőrökre figyeljünk, több van belőlük, mint nálunk, és a gyorshajtókat, valamint a ködlámpa indokolatlan használatát szigorúan büntetik.
Bosznia-Hercegovina Autópálya-hálózat hossza: 370 km Az A1-es az ország egyetlen autópályája, Bosznia-Hercegovinát észak-déli irányban szeli át, azonban mindezidáig csak egy kis része készült el.
Csehország Autópálya-hálózat hossza: 1240 km 1 km-re jutó költség: 1,21 CZK (14,9 Ft) A hazai autópályáknál jobbak a csehországiak, pl a német színvonalat messze nem érik el. Viszont sűrűn találunk benzinkutakat, bár a parkolók lehetnének tágasabbak.
Franciaország Autópálya-hálózat hossza: 11 618 km 1 km-re jutó költség: 0,09 euró (28,7 Ft) Nagyon jó minőségű autópályák, amelyeken gyorsan lehet haladni. A kapcsolódó infrastruktúra is kitűnő, a parkolókban bőven van hely.
Horvátország Autópálya-hálózat hossza: 1310 km 1 km-re jutó költség: 0,4 kuna (17,22 Ft) Új autópályákról van szó, így a minőségük is nagyon jó. A fizetőkapuknál a nyári szezonban lehetnek torlódások.
Lengyelország Autópálya-hálózat hossza: 1640 km Mivel kapus rendszerről van szó, az 1 km-re jutó költség a megtett távolságtól függ. A1 autópálya - kalkulátor A2 - kalkulátor A4 - kalkulátor
Németország Autópálya-hálózat hossza: 13 009 km Személygépkocsiknak ingyenes. Nagyon jó minőségű utak, igen sűrű hálózat. Sok benzinkút, pihenőhely, ahol nem csak tágas parkolókat, de gyakran éttermeket, üzleteket is találunk.
Magyarország Autópálya-hálózat hossza:1937 km 1 km-re jutó költség: 22,2 Ft A magyar autópályák minősége változó, az M6-os vagy az újabb építésűek elfogadhatóak, de például az M1-es vagy az M7-es állapota sok helyen igen rossz. Általánosságban elmondható, hogy a német vagy a francia pályákhoz képest jóval gyengébb az útburkolatok állapota, és a felújítások is lényegesen tovább húzódnak, mint tőlünk nyugatabbra.
Olaszország Autópálya-hálózat hossza: 6943 km 1 km-re jutó költség: kb. 0,09 euró/ (28,7 Ft) Az autópályák állapota nem túl jó, sok az úthiba, nagyjából a magyar állapotokhoz hasonlóra számítsunk. A nagy kikötővárosok környékén a biztonságra is jobban ügyeljünk, ha például éjszakára megállunk valahol.
Románia Autópálya-hálózat hossza: 763 km 1 km-re jutó költség: 0,037 euró (11,7 Ft) Az utak állapota meglepően jó, még ha nem is érik el a nyugaton megszokott színvonalat, a régió átlagát határozottan meghaladják. A kiszolgáló infrastruktúra is megfelelő.
Spanyolország Autópálya-hálózat hossza: 15 523 km 1 km-re jutó költség: kb. 0,09-0,1 euró (28,70-31,9 Ft) Az utak minősége kiváló, a közlekedést sem felújítások, sem más akadályok nem lassítják, nagyon jól lehet haladni. Pihenőhelyből lehetne valamivel több.
Svájc Autópálya-hálózat hossza: 1638 km 1 km-re jutó költség: 0,0244 CHF (6,68 Ft) A világ egyik legsűrűbb autópálya-hálózata, kiváló minőségű utakkal, amelyeken nagyon jól lehet haladni. Télen viszont, mivel az utakat általában nem sózzák, nagyobb havazásoknál először a kamionokat, komolyabb helyzet esetén a személyautókat sem engedik fel a pályákra, azokat lezárják, amíg az útviszonyok nem javulnak.
Szerbia Autópálya-hálózat hossza: 792 km 1 km-re jutó költség: 0,05-0,06 euró (15,95-19,13 Ft) Jó minőségű autópályák, és mivel a forgalom gyérebb, mint az EU-ban, jól lehet haladni. Benzinkutakkal, parkolókkal jól ellátott.
Szlovákia Autópálya-hálózat hossza: 482 km 1 km-re jutó költség: 0,104 euró (33,08 Ft) A magyarnál nem sokkal jobb autópályák, parkolásra alkalmas megállóból nincs túl sok, a parkolók nem túl nagyok.
Szlovénia Autópálya-hálózat hossza: 783 km 1 km-re jutó költség 3,5 tonnánál könnyebb járművek, max. 1,3 méteres tengelytávval: 0,14 euró (44,8 Ft) 3,5 tonnánál nehezebb járművek, 1,3 méternél szélesebb tengelytávval: 0,28 euró (89,6 Ft) Az utak minősége jó, de benzinkút, pihenőhely viszonylag ritkán fordul elő.
Ukrajna Nemzetközi úthálózat hossza: 4482 km Nincsenek fizetős utak. Az európai úthálózathoz tartozó E-38-as, E40-es és E-50-es utak átszelik az országot. Ezeknek csak néhány rövid szakasza 2x2 sávos gyorsforgalmi út vagy autópálya.

A táblázat adatai a 3,5 tonnát meg nem haladó tömegű járművekre, jellemzően személygépkocsikra vonatkoznak (kivéve, ahol ettől eltérő paraméterek szerepelnek). A forintösszegek az MNB 2019. február 12-i középárfolyamain alapulnak. Az autópályahossz-adatok forrása az Eurostat 2010-2017-es statisztikája, illetve Bosznia-Hercegovina, Ukrajna, Szerbia, Svájc esetében a Wikipédia. Az 1 km-re jutó költségadatok alapja az éves matricák ára.

Egyébként Európa nagy részén találkozhatunk azzal a jelenséggel, hogy a megnövekedett forgalommal - néhány ország kivételével - nem igazán tart lépést az autópályákhoz kapcsolódó infrastruktúra. Vagyis több szakaszon elférne még néhány benzinkút, pihenőhely, és gyakran a parkolók sem elég tágasak a forgalomhoz képest. Ehhez társul, hogy csúcsidőben, vagyis a nyári hónapokban, illetve az Alpok területén, illetve az odavezető autópályákon a sízeszonban rendszeresek a torlódások. Ezekkel főleg az útfelújításoknál, a fizetőkapuknál, illetve a matricás pályák külön is fizetős szakaszainál (pl. hágók, alagutak) találkozhatunk.

Autópályadíjak, matricák és útdíjak Európában 2019-ben

Utazás előtt arról is érdemes tájékozódni, hogy az adott országban milyen kiadásokra számíthatunk az autópálya-használat kapcsán. A 2019-es európai autópályadíjakról, matricaárakról az ezen az oldalon találhatóak részletes adatok.Az árak mellett autópályadíj-kalkulátorok is elérhetőek az előbbi oldalon, ezek főleg a kapus rendszerrel működő autópályákon segítenek kiszámolni a várható díjakat.

Kellemes utazást!