Létezik olyan négy évszakos gumi, amit a rendőrök elfogadnak télinek?

2020.10.07. 10:09

Ártatlan sajtóközleménynek indult a négy évszakos gumikról, meg arról, hogy egyre többen vesznek ilyet, de az tényleg elgondolkodtató, hogy a németeknél ezek aránya elérte a 20 százalékot. De a négy évszakos gumik szárnyalása csöppet sem meglepő, mert:

  • úgy 20 éve minősíthetetlen hulladékokat lehetett kapni négy évszakosként, mostanra egészen elfogadható négy évszakos abroncsokat árulnak a gumigyárak – erről pár éve volt egy komoly tesztünk, azóta pedig csak javulhatott a helyzet, és nőtt a jó és biztonságos négy évszakosok köre – lásd még az ADAC idei tesztjét a négy évszakosokról;
  • senkinek sem hiányzik a gumiváltás költsége tavasszal és ősszel, de talán a vele járó hercehurca még kevésbé: a gumi tárolása, külön felnigarnitúra beszerzése, és persze az, hogy mindenki egyszerre akarja lecserélni a kerekeket, tehát ilyen időszakban még az időpontfoglalás is egy komoly mutatvány;
  • valójában a gumigyáraknak sem poén a dupla termékportfólió fenntartása: mennyivel egyszerűbb lenne ez egyféle gumitípussal a számukra: kevesebb fejlesztési és minősítési hercehurca, egyszerűbb gyártás és logisztika, satöbbi. (Bár a gumis műhelyek persze lehet, hogy mást gondolnak.) Erről is volt szó az egyik Égéstér-epizódban, amelynek vendége Urbán Péter, az Apollo-Vredestein minőségbiztosítási igazgatója volt.
  • az egyre melegebb és rövidebb telek miatt is csökken a téli abroncsok jelentősége;
  • a covidos korlátozások pedig egy csomó ember éves futásteljesítményét is lecsökkentették, így hirtelen az ő igényeiknek is megfelel már egy ilyen gumi.

Viszont a közlemény végén szemet szúrt egy mondat:

Egy alpesi sítúrára mindenképp téli garnitúrával ellátott autóval utazzunk, de ha erre nincs módunk, akkor olyan négy évszakos gumit válasszunk, amelynek oldalfalán megtalálható a 3 hegycsúcs és hópehely (3PMSF) jelölés. A költséghatékonyság csak másodlagos szempont legyen.”

A probléma ugyanis az, hogy bizonyos országokban kötelező a téli gumik használata a téli hónapokban, hogy mást ne mondjak, Ausztriában, Csehországban, Szlovéniában, egyes olasz tartományokban (erről itt találnak részletesebb cikket). Úgyhogy visszakérdeztem a közlemény küldőjének, Attilának, hogy mi a helyzet az olyan négy évszakosokkal, amelyeknek az oldalán látható a 3PMSF jelölés. A következők derültek ki:

Ahol kötelező a téli gumi, ott elfogadják azokat a négy évszakos gumiabroncsokat, amelyeknek az oldalfalán a 3PMSF jelölés szerepel. Ennek az az oka, hogy ezt a jelölést a gyártók már nem önkéntesen helyezik el a gumik oldalfalán (mint a régi M+S, azaz Mud and Snow jelölést – a szerk.), hanem csak akkor tüntethetik fel, ha az adott gumiabroncs részt vesz egy tanúsításon, amit csak kijelölt minősítő intézmények (jellemzően TÜV) adhatnak ki egy specifikus téli közlekedési teszten való megfelelés után. Ezek objektív, független tesztek, ahol havas és jeges felületeken és előírt meredekségű emelkedőkön-lejtőkön tesztelik a gumiabroncsokat. A 2018. január 1. után gyártott gumiknál ez a jelölés már kötelező, tehát az eddigi „M+S” jelölést vagy felváltja, vagy kiegészíti. A még „készleten” lévő, kereskedelmi forgalomban megtalálható régebbi, „M+S” jelölésű gumikat csak 2024-ig lehet értékesíteni.”

Vagyis ez jó hír azoknak, akik négy évszakos abroncs vásárlását tervezik. Az is nagy fejlődés, hogy míg a régi M+S tulajdonképpen csak egyfajta szándéknyilatkozat volt a gyártó részéről, hogy havon (és sárban) használható mintázatot akart készíteni, a 3PMSF viszont azt jelzi, ha ez sikerült is. Tegyük hozzá: a négy évszakos abroncsoktól ezzel együtt sem várható, hogy egyenértékűek legyenek a téliekkel. Ahogy a nyáriakkal sem. De elég jól megközelítik azok tulajdonságait.

Még egy fontos infómorzsa: a gumi oldalfalán még véletlenül sem a 3PMSF feliratot kell keresni, ami valójában annak a rövidítése, hogy „three-peak mountain snowflake”. Vagyis háromcsúcsú hegy hópihe – ez egy a szimbólum, amit a gumi oldalfalára vulkanizálnak. Mindannyiunk meglepetésére egy olyan hegy látható rajta, aminek három csúcsa van, továbbá egy hópihe figyel a hegy gyomrán. Íme:

Winter-Designation-2
Fotó: Totalcar

Ha viszont a neten keresgél az ember, az árlistákon sok esetben a 3PMSF is szerepel az abroncs típusjelzései között.

Minden más a Bridgestone sajtóközleményéből:

Az autósok egyre nagyobb aránya tér át a négy évszakos gumiabroncsra

A Bridgestone szakértői szerint 2020-ban a járványhelyzet alatt kevesebbet autózók abroncshasználati szokásainak megváltozása is növeli a négy évszakos gumiabroncsok iránt évek óta bővülő hazai keresletet. Az évről évre tapasztalható növekedés elsősorban a folyamatos új technológiai fejlesztésekből eredő minőségjavulásnak köszönhető. Eközben a nyári és téli gumikból idén januártól szeptemberig kevesebb fogyott 2019 azonos időszakához képest. A 2020-ban eladott abroncsok 5,5 százaléka volt négy évszakos, és az év hátralévő részében ez az arány várhatóan még tovább fog növekedni.

2020 januárja és augusztusa között itthon a négy évszakos abroncsok iránti kereslet mintegy negyedével nőtt, miközben a nyári és téli gumik eladásai mérsékelten, 6-10 százalékkal csökkentek. Az Europool adatai azt mutatják, hogy míg a teljes abroncspiac az elmúlt öt évben lassú emelkedést, illetve az utóbbi másfél évben stagnálást mutat, addig az egész évben használható gumik gyors ütemben törnek előre.

Az négy évszakosok eladási aránya júliusban kiugró volt (8,5%), elérte a tavalyi 4,4 százalékos éves szint közel kétszeresét, és augusztusban is átlagon felüli maradt ez a szám (6,9%). Lengyelországban a 2020-as arány már 12 százalék feletti, Németországban pedig idén először átlépte a 20 százalékot.

Az ősz rendszerint a téli abroncsok vásárlásának időszaka, ám a várható hazai és nemzetközi utazási korlátozások hatására többen dönthetnek úgy, hogy a téli garnitúra helyett négy évszakosra váltanak, hogy a téli alacsonyabb kihasználtság esetén tavasszal megspórolják az abroncscserét.

„A Bridgestone-nál azt tapasztaljuk, hogy az autótulajdonosok egyre inkább nyitnak a négy évszakos abroncsok irányába. Egyrészt az autós utazások számának és távolságának korlátozások miatti csökkenése hosszú távon a költséghatékonyabb alternatíva felé tereli az autósokat, másrészt az elmúlt években megjelenő új fejlesztésű keverékek megbízható teljesítményükkel egyre inkább elnyerik a bizalmukat” – hangsúlyozta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Europe NV/SA, Magyarországi Fióktelepének személygépjármű-abroncs üzletágvezetője.

A prémium négy évszakos termékkategória az abroncsgyártási technológiák egyik leggyorsabban fejlődő ága. A legújabb termékek akkor versenyképesek, ha a lehető legszélsőségesebb útviszonyok között is ugyanúgy vagy közel olyan jól teljesítenek, mint a nyári és téli gumik az adott évszakban. Ideális esetben a keveréknek akár a levegő 40-50 fokos hőmérséklet-ingadozását is el kell tudnia viselni – az aszfalton a határértékek pedig akár még szélsőségesebbek lehetnek –, miközben folyamatosan jó teljesítményt kell nyújtania.

BS W20 Weather-Control-A005-EVO KeyVisual Q Extended WORKFILE pr
Fotó: Bridgestone

A szakember a kategória egyik csúcstermékét, a 15 és 21 col között 82 méretben gyártott Bridgestone Weather Control A005evo prémium abroncsot hozta fel példának: „Az A005evo gumi valamennyi méretben kategóriájának „A”, azaz legjobb besorolású nedves tapadási mutatójával rendelkezik, kiváló havas teljesítményére megkapta az igazolt 3 hegycsúcs és hópehely jelölést (3PMSF), illetve a prémium nyári abroncsok futásteljesítményével bír. Ezeket az eredményeket az egyedi mintázaton túl egy teljesen új keverési eljárásnak, a Nano ProTech technológiának köszönhetően tudtuk elérni, ami a szilika sokkal egyenletesebb elkeverését tette lehetővé, biztosítva a kiemelkedő teljesítményt vizes aszfalton az abroncs teljes élettartama alatt. Ráadásul az öt méretben kapható Driveguard változat az abroncs különösen erős kiképzésének köszönhetően defekt esetén akár további 80 km-t is meg tud tenni, elkerülve az út szélén történő kerékcserét” – mondta el a szakember.

Tanácsok a Bridgestone-tól – Kinek éri meg négy évszakos abroncsot venni?

Négy évszakos abroncs megvételének mérlegelésekor fontos figyelembe venni számos tényezőt, hogy olyan abroncstípus kerüljön az autóra, amely garantálni tudja a biztonságos vezetést. A legfontosabb tényezők az éghajlat és az időjárás, valamint az utak állapota.

A négy évszakos gumi azoknak lehet tökéletes megoldás, akik általában nem szélsőséges időjárási viszonyok között autóznak, akik elsősorban városban vagy kezelt, jó állapotú közutakon közlekednek, illetve akik évi szinten legfeljebb 20 ezer kilométert tesznek meg a járművel.

Ha bizonytalanok vagyunk, mindenképp a biztonságot tartsuk szem előtt. Egy alpesi sítúrára mindenképp téli garnitúrával ellátott autóval utazzunk, de ha erre nincs módunk, akkor olyan négy évszakos gumit válasszunk, amelynek oldalfalán megtalálható a 3 hegycsúcs és hópehely (3PMSF) jelölés. A költséghatékonyság csak másodlagos szempont legyen.