Hurrá, süllyedünk! De nem annyira

2021.05.28. 11:22

Bár sok elemzés szól a koronavírus hatásairól az autós világra, ezek gyakran egész kontinensek szintjén vizsgálják az ügyeket. A mi hétköznapjaink azonban nem ugyanolyanok, mint mondjuk egy spanyol vagy dán hétköznap, ezért tanulságos a régiós piaci helyzet elemzése, melyben jóval nagyobb súllyal esik latba a magyar autópiac teljesítménye. Erről szól többek között a jóautók.hu sajtóközleménye. 

2021 első négy hónapjában 3,42 millió új személyautót helyeztek forgalomba az Európai Unióban, amely érték 24 százalékkal marad el a koronavírus időszakát megelőző év, 2019 hasonló időszakában mért 4,48 milliótól. A magyar újautópiacon az idei első négy hónapban eladott 42 700 jármű ugyanakkor mindössze 9 százalékkal kevesebb, mint a 2019 januártól áprilisig értékesített 46 800 személyautó.

Európai uniós kitekintésben is kiemelkedően jónak számítanak az első négy hónapra vonatkozó magyar autópiaci adatok. Ennél kedvezőbb arányban csupán három uniós ország, Svédország (+8%), Finnország (-5%) és Észtország (-7%) autópiaca tudta megközelíteni a két évvel ezelőtti szintet az európai autógyártók szakmai képviselete, az ACEA által közölt adatok szerint.A négy legnagyobb uniós autópiac közül a spanyol van a legnagyobb, 39 százalékos elmaradásban a járvány előtti időszakhoz képest. Az eladások Németországban 26, Franciaországban 21, míg Olaszországban 17 százalékkal vannak elmaradva a 2019 év eleji mértéktől.

A piacok eltérő alakulását számos tényező együttesen befolyásolta a gazdaság általános helyzetétől kezdve a kormányzat konkrét korlátozó intézkedésein keresztül a lakosság és a vállalatok körében kiváltott reakciókig - magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója – Bár mind az első, mind a második-harmadik hullámban a korlátozások bevezetése gyakorlatilag egy időben történt, azok szigorúsága országról országra jelentősen változott.Az adatok tükrében a magyar piac a járvány időszakát relatíve hatékonyan volt képes kezelni: a pandémia kitörését követő teljes zárás során relatíve keveset esett vissza, és a harmadik hullám időszakában is fenn tudott tartani egy viszonylag aktív forgalmat.”

A JóAutók.hu becslése szerint Magyarországon az újonnan forgalomba helyezett személyautók száma a teljes idei évben várhatóan újból meghaladja majd a 140 ezret, ami a 2020-as 128 ezerhez képest 10 százalékos növekedést jelent. A 2019-es 158 ezerhez képest azonban éves szinten továbbra is 10-12 százalékos elmaradás valószínűsíthető.