Magyar sikerek a Formula Student East hungaroringi versenyén

2021.09.03. 16:07
1 hozzászólás

Nagy küzdelmet hozott a Formula Student East a Hungaroringen. A nemzetközi konstrukciós versenyen magyar csapatok is sikerrel szerepeltek a világ legjobbjai között. 19 ország több mint 1500 hallgatója vett részt a szezon egyik legfontosabb megmérettetésén. A beszámoló sajtóközleményt az alábbiakban közöljük.

CSÚCS HELYSZÍNEN CSÚCS CSAPATOK

Formula Student East 2021.

2019 után ismét megrendezte a Járműmérnökök Egyesülete a Formula Student East nemzetközi konstrukciós versenyt. A nagy kihagyás után új helyszínen, a Hungaroringen, 84 meghívott csapattal nagyon éles küzdelmet hozott a térség legnagyobb Formula Student versenye.

Nagy kérdés volt, hogy a koronavírus okozta lezárások utáni első szezonban milyen versenyeket lehet majd tartani a Formula Student versenysorozatban? A Formula Student East a hazai szabályozásoknak megfelelően meghirdetett versenyére már a regisztráció során nagyobb érdeklődés mutatkozott, mint korábban valaha. A létszámkorlát nélkül, de külső vendégek előtt zártan megrendezett eseményre a több, mint 400 jelentkező csapat közül 84-et hívott meg a szervező Járműmérnökök Egyesülete, közülük pedig 64-en jutottak el a Hungaroringre, három kategóriában: belső égésű motoros, elektromos és önvezető autókkal. 19 ország több, mint 1500 hallgatója érkezett Magyarországra a szezon egyik legfontosabb versenyére.

PROFI BÍRACSOPORTOK A MAGAS SZÍNVONALÚ VERSENYEN

Mérnökverseny mivolta miatt a Formula Student East statikus versenyszámai mindig is kiemelték a rendezvényt a puszta motorsport események közül. Magyarországi top cégek mérnökei és vezetői érkeztek idén is, hogy felmérjék a csapatok felkészültségét és alkalmazott műszaki megoldásaikat.

Többek között az Audi Hungária, a Jaguar-Land Rover, a Siemens, a Thyssen-Krupp és a Knorr-Bremse alkalmazottai képviseltették az itthoni műszaki életet, míg külföldről a Rimac, Koenigsegg és számos autóipari beszállító képviselői utaztak a mogyoródi pályára.

Mindhárom kategóriában számos műszaki érdekességgel találkozhattak az Engineering Design Event bírái, míg az üzleti prezentációs kategóriában piacra kész pitchek közül válogatták ki a legjobbakat a zsűrizők. A hallgatók a gyártási ismereteikről is beszámoltak a Cost & Manufacturing versenyszámban, mely fontos pontokat hozott a győzelemért folytatott harcban.

A magyar indulók szépen szerepeltek, a győri Arrabona Racing Team a Cost&Manufacturing számban lett döntős, míg a BME FRT elektromos csapata az Engineering Design döntőben mehetett a versenyszámok legelőkelőbb helyezéseiért.

LEGENDÁK NYOMÁBAN A CÉLEGYENES VÉGÉN

A 2021-es FS Eastnek otthont adó Hungaroring hatalmas élményt szolgáltatott a csapatoknak. Mind a pilótáknak, akik a célegyenesben hajtották végre a gyorsulás versenyszámot, majd pedig az első kanyarban felbójázott pályán az Autocross- és Endurance kihívásokat, mind pedig az összes résztvevőnek, akik a boxokban a Forma-1-es szerelők után a saját járműveiket készíthették fel a versenyre, illetve reggelente azoknak, akik egy frissítő futásra indultak körben a pályán. A dinamikus versenyszámokban szokásosan szoros verseny volt, ám az Endurance döntőjében a vártnál is nagyobb csata alakult ki a dobogó legfelsőbb fokáért: a belsőégésű csapatoknál az esslingeni és a grazi főiskola csapatai a stuttgarti egyetemmel, míg az elektromosok között a stuttgarti és zürichi egyetemek a hazai elektromos csapattal, a BME FRT-vel vívtak. Körről körre változott, melyik a leggyorsabb autó a pályán, emiatt egészen a díjátadóig nem lehetett tudni biztosra, ki is viszi haza a legtöbb pontot, és ezeket az izgalmakat bárki átélhette, hiszen a versenyt élőben lehetett követni a rendezvény Facebook oldalán.

VERSENYAUTÓK A JÖVŐBŐL, SOFŐR NÉLKÜL

A sikeresen zajló hagyományos, pilótával vezérelt járművek versenye mellett az önvezető kategóriában versenyző csapatok is rengeteget dolgoztak, hogy megmutathassák elméletben és gyakorlatban is tudásukat. A verseny utolsó napján csak ők kaptak teret a pályákon, ezzel a legtöbb időt biztosítva számukra a hosszadalmas, legalább 15 munkaórát igénylő gépátvétel teljesítésére.

A résztvevő 12 önvezető csapat többsége képes volt legalább egy dinamikus versenyszámban részt venni, ami nagy eredmény a projekt komplexitását is figyelembe véve. Az ipar számára is érdekes, innovatív megoldásaikkal (pl. LiDAR kiváltása sztereokamerákkal) a csapatok az ipari partnereknek is tudtak újszerű technikákat mutatni, elősegítve a Formula Student két kiemelt célját, a szakmai utánpótlás biztosítását és a műszaki inkubációt.

A FORMULA STUDENT ÖREGJEI

Először a rendezvények során régi csapattagok régi autóval is rajthoz állhattak a saját ligájukban. Az Alumni Cup kategóriában csak a dinamikus versenyszámokban mérte össze tudását három olyan csapat, akik kizárólag korábbi Formula Student tagokból álltak össze. Karlsruhéból egy elektromos, és egy belső égésű, Győrből pedig az Arrabona Racing Team 2015-ös belső égésű autójával hozták vissza a korábbi versenyek hangulatát a meghívott alumni csapattagok.

Színvonalas és látványos versenyük mellett hatalmas segítséget nyújtottak a szervezőknek, hiszen tapasztalatukkal mind a bírálási folyamatban, mind pedig a gépátvételben hathatósan kiegészítették az önkéntes szervezőcsapatot.

A Hungaroringnek köszönhetően és velük közösen egy különleges élményben is részesülhettek az „öregfiúk”: versenyautóikkal először formációban, felvezető autóval, majd egyesével, önmagukban is megtehettek pár kört a teljes versenypályán, ami életre szóló élmény volt mindannyiuknak.

Siker a csapatoknak, siker a szponzoroknak.

Összesítettben a belső égésű kategória első helyét a Rennstall Esslingen, az esslingeni főiskola csapata vitte el, elektromos kategóriában a zürichi ETH AMZ Racing nevű csapata győzött, míg az önvezető járművek közül a Karlsruhe Institute of Technology KA-RaceIng alakulata állt a dobogó legfelső fokára. Magyar csapatok is szép eredménnyel végeztek, összetettben a BME FRT az elektromos kategória 3. helyén végzett, míg a belső égésű magyar csapatok közül az Arrabona Racing Team az összesített 11., a BME Motorsport pedig a 12. helyet szerezte meg. Kiemelt köszönetünket nyilvánítjuk a rendezvény szponzorainak, akik nélkül az idén nem jöhetett volna létre rengeteg mérnökhallgató álma, és nem szerezhettek volna felejthetetlen élményeket egy hosszú kihagyás után. 2022-ben pedig újult erővel, még több újítással és még több csapattal várjuk az érdeklődőket, hogy minél többen belekóstolhassanak a Formula Student magával ragadó világába!

Az esemény összefoglaló videóit a vimeo.com/fseast oldalon, az élő közvetítéseket a Formula Student East Facebook-oldalán tekinthetik meg. További fotók és videók az Instagramon.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.