2007.09.25. 16:03


A speciális abroncsok fejlesztése és gyártása borzalmasan drága, ezért használunk olyan gumit, ami a mindennapi közlekedési körülményeink (időjárás, aszfalt minősége, az autónk és vezetési képességeink) alapján a legjobb kompromisszum. Mert ami jól tapad szárazon, gyorsan kopik, és nagyon csúszik nedves aszfalton, a túl peres viszont növeli a kanyarsebességet és az irányíthatóságot, de a kátyúk, esetleg egy nagyobb nyolcadik kerületi tankcsapda a felnivel együtt felfalja. Ami jó télen, nem jó nyáron, és fordítva.

A terepjáróként emlegetett kategóriában a személyautós műszaki alapokra épített, emelt karosszériájú, 4x4-es hajtásláncú szabadidő-autók (Alfa Crosswagon, Skoda Octavia 4x4, Audi Allroad Quattro) vagy az évtizedek óta szinte változatlan formában gyártott klasszikus terepjárók (pl. Land Rover Defender, Mercedes-Benz G osztály), sőt a sportkocsikat is alázó szörnyek (pl. Porsche Cayenne) éppúgy beletartoznak, mint a városban és terepen is viszonylag jól teljesítő úgynevezett crossoverek (Subaru Forester, Mitsubishi Outlander), a dinoszauruszok kasztját pedig éppen csak megemlítjük, hiszen a Ford négy tonnát is meghaladó össztömegű T-Rexe, az Excursion vagy a Mátrix-trilógiából jól ismert Cadillac Escalade már-már a non plus ultra kategóriába tartozik.

SUV- (Sport Utility Vehicle) abroncsok

A napjainkban divatos, optikailag a terepjárókra hasonlító, de műszakilag a személyautókhoz közelebb álló, általában egyszerű, automatikusan kapcsolódó négykerék-hajtással felvértezett járműtípusokhoz (pl. Land Rover Freelander, Honda HR-V, Kia Sportage, Toyota RAV-4) fejlesztett abroncsok.

Egyedi jellemzők: merevebb oldalfal, ballonosabb kialakítás.

Felhasználási terület: aszfalt, de alkalmas földutakon való autózáshoz is.

Előny: személyautókhoz mérhető vezethetőség, lassítási és gyorsítási képesség; alkalmas földút, gyenge terep legyőzésére.

Hátrány: a ballonos kialakítás és a merevebb oldalfal miatt kisebb kanyarsebesség aszfalton, a nyári mintázat nem alkalmas a téli közlekedésre, sárban használhatatlan, gyenge oldalfal-ellenállás kövekkel szemben.

Nagy teljesítményű (UHP) 4x4-abroncsok

Az általában nagy teljesítményű motorokkal szerelt, már-már sportkocsis menettulajdonságokra képes összkerékhajtású járművek (pl. Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz ML, Porsche Cayenne, Range Rover, VW Touareg) tipikus abroncsa. Ide tartoznak a főleg a tengerentúlon népszerű pickupok, a nagyméretű, akár tuningolt SUV-ok (pl. Dodge Ram SRT-10) abroncsai is, amelyek között manapság már a 22 colos méret is általánosnak mondható.

Egyedi jellemzők: alacsony, merev oldalfal, nagy sebességindex, kiemelkedő menetteljesítmények, személyautós viselkedés.

Felhasználási terület: jó minőségű, kiépített út, csak nyári abroncsként használható.

Előny: akár sportkocsikkal összemérhető menettulajdonságok, növeli a jármű megjelenésének különlegességét.

Hátrány: terepen és téli útviszonyok között egyáltalán nem használható, sérülékeny a peres oldalfal, nehéz szereltetni (20" fölötti méretek szerelésére kevés gumis van felkészülve Magyarországon), drága.

Klasszikus 4x4 abroncsok

A klasszikus felépítésű terepjárók (pl. Land Rover Defender, Mercedes G osztály) tipikus abroncsa, alkalmas kiépített úton való közlekedésre, de terepen is megállja a helyét.

Egyedi jellemzők: általános a 15-16"-nál nem nagyobb, ballonos, nem túl széles méret. Robusztus szerkezet, jellemzően négy évszakos kivitelű, tagolt mintázat.

Felhasználási terület: aszfalton is használható, de könnyű és közepes terepen is elboldogul.

Előny: erőteljes felépítése miatt jól bírja a terepi használatot, kevésbé sérülékeny; extrém körülmények kivételével egész évben használható.

Hátrány: kiépített úton visszafogott menettulajdonságok, a merev, erős oldalfal miatt szerényebb menetkényelem, zajosabb futás.

Terepabroncsok

A kifejezetten terepen használt (pl. mezőgazdasági, vadászati, építőipari célokra) robusztus 4x4-es terepjárók, pickupok abroncsa.

Egyedi jellemzők: nagyon erős, strapabíró szerkezet, nagyméretű, bütykös blokkokkal, mély mintaárkokkal erősen tagolt mintázat. Alacsony sebességindex.

Felhasználási terület: szinte csak terep, ott viszont a durvább körülmények sem fognak ki rajta. Kiépített úton használatuk nem ajánlott.

Előny: igazi 4x4-es terepes abroncs, megfelelő hajtáslánccal szinte garantált a továbbjutás, még extrém nehéz terepen, sárban, puha talajon is.

Hátrány: aszfalton csak kompromisszumokkal használható, szerény zaj- és menetkomfort.

Abroncsok szélsőséges terepkörülményekre

A sport-, expedíciós, hadászati célokra, extrém terepviszonyok és körülmények között használt járművek speciális abroncsai.

Egyedi jellemzők: mivel a felhasználás jellege és célja igen széles körű, az ide tartozó abroncsok is merőben eltérőek egymástól.

Felhasználási terület: terepen induló versenyautók (pl. Dakar-rali), extrém körülmények és terepviszonyok között használt kutatójárművek, katonai célokra fejlesztett terepjárók.

Előnye: jó autóval párosítva szinte nincs akadály, hatalmas teherbíró képesség, kiváló tartósság.

Hátránya: horrorisztikusan drága.

Nagyon fontos, hogy az abroncsválasztásnál elsősorban a jármű jellemző használati módjához és jellegéhez igazodjunk. Vagyis ha Subaru Foresterünket ritkán használjuk aszfalton, ne a SUV-kategóriának fejlesztett abroncsok közül válasszunk. Legyünk tisztában a kiszemelt gumi képességeivel, előnyeivel és hátrányaival egyaránt. Ne feledjük, hogy a gépkocsi gyártója által megszabott paraméterek is határt szabnak a választásnak.

Szélesebb, peresebb abroncsok felszerelése előtt figyeljünk a megfelelő váltóméret* kiválasztására éppúgy, mint a sebesség- és terhelési index** helyességére! A kiépített utakon használt és ennek megfelelően kialakított nyári terepjáró-mintázatok téli abroncsra való cseréje a hideg évszak beállta előtt ugyanúgy javallott, mint a személyautóknál.

Az oldalfalon található jelzések magyarázata

A 4x4-gumik méretjelölései a személyabroncsokéhoz hasonlatosak:
Például 255/55 R18TL 109V
255: a gumiabroncs teljes szélessége mm-ben (nem a futófelületé!)
/55: a széria, azaz az abroncs oldalfalmagasságának és szélességének százalékos arányszáma
R: az abroncs radiális felépítésű szerkezetét jelöli
18: az abroncs peremátmérője colban megadva
TL: tubeless type, azaz tömlő nélküli kivitel
109: terhelési index (LI)**
V: sebességindex (SI)**
 
A terepjáróabroncsoknál amerikai méretjelölések is előfordulnak, például 33x12.50 R15TL 108S
33: az abroncs átmérője colban
12.50: az abroncs szélessége colban
R: az abroncs radiális felépítésű szerkezetét jelöli
15: az abroncs peremátmérője colban
TL: tubeless type, azaz tömlő nélküli kivitel
108: terhelési index (LI)*
S: sebességindex (SI)**
 
*Terhelési index (LI): ez a számkód az abroncs maximális terhelhetőségét (kg) adja meg
Néhány példa:
80: 450 kg
85: 515 kg
90: 600 kg
95: 690 kg
100: 800 kg
**Sebességindex (SI): ez a betűkód azt a sebességhatárt adja meg km/h-ban, amellyel abroncs még biztonságosan használható Néhány példa:
Q: 160 km/h
R: 170 km/h
S: 180 km/h
T: 190 km/h
H: 210 km/h
V: 240 km/h

A 4x4-es abroncsok oldalfalán az alábbi fontos jelölések találhatók még:
M+S: mud+snow;
a négy évszakos és téli mintázatok egyezményes jele: hópihe;

Váltóméret: az abroncs (és a felni) méretének megváltoztatásakor nagyon fontos, hogy az eredeti, gyári kerékátmérő ne, vagy csak igen kis mértékben (max. 1%) módosuljon. Nagyobb abroncsszélességhez alacsonyabb oldalfal és nagyobb keréktárcsa szükséges. Természetesen radikálisabb változtatásokra is van lehetőség, ekkor azonban elkerülhetetlen a futómű kisebb-nagyobb átalakítása.