Gólyalábú Datsun

2002.12.29. 12:27

Gondolom a problémát az okozhatja, hogy túl hosszú vagy túl erős rugó van betéve. Talán egy korábbi tulaj kicserélte, és túl erőset tett be, mondván, minél keményebb, annál jobb.

Kedves Attila!
Az autóm 1981-es Datsun Cherry 1.2, N10-es kaszni.
A problémám, hogy a gép fara felűnően magasan nyugszik. Legutóbb, mikor felelmeltem a hátulját, azt vettem észre, hogy a gátló nem tudja már lejjebb engedni a kereket. Ebből arra következtetek, hogy nyugalmi helyzetben a lengéscsillapító maximálisan ki van húzva. Szerintem ez így nem normális. Azért is gondolom, hogy nem így kellene lennie, mert csattognak a lengéscsillapítók.
Gondolom a problémát az okozhatja, hogy túl hosszú vagy túl erős rugó van betéve. Talán egy korábbi tulaj kicserélte, és túl erőset tett be, mondván, minél keményebb, annál jobb.
Kérdéseim:
1. Normálisan kb hol szokott lenni a gátló nyugalmi állása (pl. félig kihúzva?)
2. Megoldható a probléma a rugók megrövidítésével? És szerinted ez házilag elvégezhető-e?
Válaszodat előre is köszönöm, Pál
(2002. 08. 24.)

Általában a két kerék közti alsó küszöb él vízszintesen kell, hogy álljon. Tehát párhuzamosan a talajjal.
Ez a legtöbb típusnál annyit tesz, hogy a lengéscsillapítók 20-25 százaléknyit vannak összenyomva az üres kocsi súlya alatt. Például a Suzuki Swift modellek első lengéscsillapítói azért olyan hosszú életűek, mert alapban majdnem félig vannak összenyomva. (Nem is nagyon fogynak az első lengéscsillapítók hozzá)
Visszatérve a te gondodhoz. Nem okoz komoly gondot a hátsó rugók kiszerelése és egy flex-szel nem is nagy mutatvány levágni rövidebbre. Ha a rugók nem keményebbek, mint az eredeti. Ha a küszöbél vízszintesbe kerül és úgy érzed, kemény a kocsi hátulja, mert pattog, inkább látogass el egy bontóba és vásárolj hozzá két hátsó rugót. Ugyanis ha túl kemények a rugók, az a hátsó doblemezek és rugótornyok szétverésével fenyeget.
21 éves kocsinál már kicsit a doblemezek anyaga is fáradtabb, gyengébb, mint új korában, tehát könnyebben sérül az üzemszerűre méretezett terhelésnél nagyobb igénybevétel esetén!
Nem beszélve a hátsó pattogás okozta menetstabilitás romlásról, ami egy rázós úton, kritikus esetben kivédhetetlen balesti forrássá is válhat, mivel az első rugók és lengéscsillapítók végzik dolgukat. A kocsi hátulja azonban nem rugózik, (vagy nem eléggé!) és a rugóút drasztikus csökkenése miatt a hátsó lengéscsillapítók sem mozognak, nem tudják felemészteni a lengőmozgást. A rugók keménysége a kocsi súlyához van méretezve, és ettől jelentősen eltérni nem érdemes. Legalábbis közúti autóknál nem!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.