Skoda 120 kartergáz

Az Autódoktor válaszol

2002.12.29. 12:35

Gyanakodtam az AC-pumpa membránjára, amit kicseréltem, de a jelenség nem szűnt meg. A szelepeknel ugyan szivaroghat, de miért menne a szimmeringek mellett a gőz, ha mehet a kisebb ellenállású kipufogó vagy szívócső felé. Gyűrűprobléma állna a háttérben?

Tisztelt Doki!
Egy felújított motorú 120-as Skodárol van szó, a szelepek szimmeringezve lettek. (30000 km) Hidegen alig érezhető kartergáz melegen benzingőzt tartalmaz, ami az alapjáraton is "érződik", magyaran lehúzva a kartercsövet a legszűrőházrol az alapjárat lassul (ami egyébkent műszerrel be lett állítva). Fordulaton csökken a kartergáz mennyisege. Gyanakodtam az AC-pumpa membránjára, amit kicseréltem, de a jelenség nem szűnt meg. A szelepeknel ugyan szivaroghat, de miért menne a szimmeringek mellett a gőz, ha mehet a kisebb ellenállású kipufogó vagy szívócső felé. Gyűrűprobléma állna a háttérben? Az olajat nem eszi, a
gázelemző jó értékeket mutat. Valahogy nem örülök a benzinnek az olajtérben. Kérdésem igaziból az lenne, hogy van-e egyéb ötleted, illetve tapasztaltál-e valami hasonlót? Ha gyűrű volna, érdemes-e különösebb negatív eredmény nélkül) csak gyűrűket cserélni? Vékony olaj nem okozhatja, 10w-40 félszintetikus és 15w-40 ásványi olajjal ugyanúgy megvan a jelenség.
Észrevételeidet köszönettel várva, Laci
(2002. 08. 25.)

Tisztázzunk néhány alapvető kérdést! A Skoda öntöttvas hengerfejjel készül és nincs benne vezetőszár, amire rá lehetne ültetni a szelepszár szimmeringeket! Ha a szelepszárak illesztett furatai kikopnak, esetleg cserélik a hengerfejet, egy speciális szerszámmal a hengerfejet egyszer lehet javítani. Ez olyan spirált nyom a vezető furatba, mint egy menetvágó, csak nem forgácsolja, hanem meggyűri az anyagot és kicsit szűkíti a furatot. Ha ehhez még új szelepeket is kap a kocsi, nem rosszak az eredmények, akár 80-100 000 km-t is bír, ha nem főzik meg közben a motort. Hol van itt szimmering?
A benzin csak az AC-pumpa membránján át tud az olajba jutni, de akkor általában emelkedik az olajszint és hígul az olaj. Megfelelően beállított alapjárat esetén meleg motornál kivillan az olajnyomás kontroll lámpája üresjáratban. Általában erről szokták észrevenni, hogy baj van. Ilyenkor a kartergáz rohamosan erősödik és a cső lehúzásakor emelkedik az alapjárat, nem pedig csökken! Mivel az eredeti beszabályzás plusz a kartergáz "megfojtja" a motort. Ugyanez a helyzet a kopott gyűrűk esetében is, és mindkét esetben erős kék füst távozik a kipufogón át!
A motorban a gyertyák még hosszabb út után sem égnek ki megfelelően, színük fekete, kormos. Ha a porlasztóból kerül túl sok benzin a motorba, akkor a kipufogó feketét füstöl erős gázadásra és ilyenkor az alapjárat is fulladós, egyenetlen. Erősen megnő a fogyasztás is.
A szívócsőben vákuum uralkodik a motor működése közben, ezért a szívó szelepek mellett a szelepfedél alatti térből kopott vezetőfuratok esetén a leszívott olaj a szeleptányérra, aztán az égéstérbe kerül és elégve távozik a kipufogón át, jellegzetes kék füst kíséretében. Mint a kopott gyűrűk esetén.
A kipufogó csonkban meg túlnyomás van a kipufogó dob fojtó hatása miatt. (Torlónyomásl hoz létre.) Ha a kipufogó szelepek vezető furatai kopottak, kipufogó gáz feljut a szelepfedél alatti térbe és ez kartergáz formájában jelentkezik. Na ennek lehet benzinszaga úgy, hogy nem emelkedik közben a fogyasztás és az olajszint sem. A műszer azért nem jelez magas HC-értéket, mert a kipufogó szelep mellett felkerülő kipufogó gáz már a motorban elégett gáz, és nem olajfelhordásból eredő olaj égéstermék.
Mindent összevetve ez utóbbi verzió mellett voksolok. A hengerfej szorul javításra. Olyan javításra, amit el is végeznek, szakszerűen, ha javítható. Ha nem, bontott, jó állapotút kell szerezni és azt megfelelő ellenőrzés, javítás után felszerelni.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.