Ford Taunus-támcsapágy

2004.03.09. 15:43

Természetesen cserélni kell, és gépműhelyben ellenőriztetni...

Kedves Autódoktor!

Egy 1979-es 2.0-es V6-os Ford Taunus teljes felújításán dolgozom, és lassan eljutok a motor szereléséhez is.
Amikor kb. egy hónappal ezelőtt szétszedtük a motort, nagyon meglepődtünk rajta, hogy az összes tömítés gyári volt még benne. Azért is szedtük szét, mert úgy havonta kellett rajta szelephézagot állítani, mert már nem igazán jött fel olaj a himbasorhoz. Ahogy az olajteknőt levettük, láttuk a lágyfémforgácsokat az alján, gondoltuk, hogy biztosan kapott a hajtókarcsapágy, de mikor lekötöttük őket, tökéletes állapotban voltak. Viszont a főtengely kivételekor azt tapasztaltuk, hogy a támcsapágyak teljesen szét voltak kopva.
Ez vajon mitől lehetett? És mit tegyek összerakás előtt? A hengerek tökéletes állapotban vannak, ez elég hihetetlen, de épp hogy csak gyűrüzni kell majd. Az olajfuratokat kitakaritottuk, mindenhol el volt dugulva. A szelepszár-szimmeringek mind tökrementek, ennek ellenére nem nagyon füstölt a motor.
Annyi kérdésem lenne még, hogy ha a hengerfej aljából le szeretnék vetetni egy kis kompressziónövelés céljából (egy német tuningleírás alapján), de arról nem irtak hogy ha V-motornál leveszek a hf-ből, akkor hogy fog középen illeszkedni hozzá a szívóteknő?
Ha ezekre a kérdésekre választ kaphatnék nagyon megköszönném!

A támcsapágy kopása az alulméretezés és a nem kielégítő olajnyomás miatt fordulhatott elő. Rengeteg motornál történik meg. Természetesen cserélni kell, és gépműhelyben ellenőriztetni, hogy belül van-e még a méreten. Elvileg kapható hozzá javítóméret, de előfordulhat, hogy a főtengely olyan mértékben kopott, amit már nem tud kompenzálni a túlméret. Ilyenkor nem szakszerű, de a főtengelycserét elkerülendő, hézagolni szoktak. Ebben kérje a gépműhelyes segítségét!
Mindenféleképpen javasolnám a többi csapágy cseréjét is!
A hengerfejekben a szelepvezetőket is ellenőrizni kellene.
A tuningolás miatt nem kell aggódnia. A méretcsökkenés gondolom tized milliméter nagyságú, ez nem okozhat akkora változást, ami a szívócsonk illesztésében problémát okozhatna. Hengerfej további tuningolását nem tervezték? Szép eredményeket lehetne vele elérni.

Ficzere Miklós