Nyomaték kontra teljesítmény

2004.05.24. 10:46

Nagy vehemenciával lendül neki a gyorsulásnak, de hamar bevérzik a szeme.

Kedves Autódoki!

Nekem elméleti kérdésem lenne arra vonatkozólag, hogy az autók lóerő és nyomaték adata mit is mond lényegében a felhasználó számára.
Mit éreznék egy nagy nyomatékú, de kis lóerővel rendelkező motornál, vagy mit éreznék fordított esetben? A gyorsulásnak van-e köze a nyomatékhoz? Milyért van az, hogy a lóerőt minden adatlapon meg lehet találni, míg a nyomatékról már ritkábban szónak, legtöbben talán nem is tudják, miről van szó.

Tisztelettel:
Horváth Csaba

Kedves Csaba!

Igazából a nyomaték a számunkra fontos.

A teljesítményt az adott fordulatszámon mért nyomaték és egy viszonyszám segítségével számoljuk ki.
A nagy nyomatékú és kis teljesítményű autó alacsony fordulaton adja le a maximális nyomatékát és magas fordulatszámon már lecsökken benne. A nagy teljesítményű és kis nyomatékú motorok (ez kicsit morbid és nem is valós) magas fordulaton adják le a maximális forgatónyomatékukat.
Nekünk a teljesítménynövelésnél a célunk, hogy a motor rugalmasságát minél inkább megnöveljük, vagyis alacsony fordulatszámon ébredjen viszonylag nagy nyomaték, és hosszan meg is maradjon. Csak így érhetünk el teljesítménynövelést. Az, hogy hogyan történik meg, már egy másik történet.
A nagy nyomatékú és alacsony teljesítményű autó, viszonylag nagy vehemenciával lendül neki a gyorsulásnak, de hamar bevérzik a szeme.
Tulajdonképpen a teljesítmény bizonyos szemszögből a motor rugalmasságát is mutatja.

Ficzere Miklós