Nissan Cherry-tuning

2004.06.07. 11:35
Egy kinyitott hengerfejjel sokkal nagyobbat lehetne húzni rajta...
Tisztelt Autódoktor!

A levelem valószínűleg hosszabbra sikeredik majd, mint az átlag, de azért remélem, kapok rá választ!
A csoda tárgya egy Nissan Cherry turbo 1,5-ös kis méregzsák. 1985-ös évjárat, szóval nem mai gyerek. Gyárilag 115 lovas hengerenkénti injektor, turbo csak 0,5 baros nyomáson, szerintem szép teljesítmény 20 évvel ezelőttről. Most éppen egy jóval nagyobb Nissan 200sx turbója ketyeg rajta de szigorúan gyári nyomáson. Még.
Viszont nem lehet olyan egyszerű az élet, ezért jönnek a kérdések. Az első ami számomra és mások számára is felfoghatatlan de a következő.
1. Interneten is és más dokumentációkban is utánanézve, a gyári sűrítési arány 7.4:1. Na akkor mérjük meg. Megmértük, nem hittem a szememnek, és elvittem egy másik mesterhez, aki szintén megmérte és ugyanolyan értékeket kapott. (meleg motornál mértük+ mindent úgy ahogy meg van írva) a következő értékeket kaptuk: 1.henger: 7.2 2.henger 9 !!! 3.henger 8bar 4.henger pedig 9 bar.
Hogy lehet 3 hengerben is nagyobb az érték a gyárinál? Volt, aki azt válaszolta, hogy valószínűleg tuningolt volt a járgány. Szerintem ez a válasz azért nem állja meg a helyét, mert turbós autónál kompressziót kismértékben csökkenteni szokták tudtommal, hogy a töltőnyomást még feljebb emlehessék. Szóval ez volna az első kérdés. Hogy növekedhet a kompresszió gyári érték felé?
2. kérdés. Az előgyújtási szög gyárilag 15 fok, amit ha beállítunk, érezhetően javít a motor járásán de olyan 1000-1500 km megtétele után már megint utána kell állítani. Én szívesen állítgatom, csak félek hogy meg fogom unni egyszer. Itt mik lehetnek a hibaokok???
3. Igaz, hogy egy turbós autó mindig több olajat fogyaszt (pláne ha nehéz a lábam) mint az átlagos autók? És hogy soknak számít-e egy ilyen korú autónál a kb 3000 km-kénti 1 literes olajfogyás. (többnyire városi használat, hétvégenkénti erőfitogtatás, nem ritka hogy a fordulatszámláló pirosba szalad). Félszintetikus, nem gagyi O5-W40 olajat használok.
4. Egy elég látványos de számomra már inkább aggasztó jelenséget produkál az autó, főleg padlógáz üzemmódban. Váltásoknál, vagy gáz visszavételekor (viccet kizárva) olyan alkarnyi nagyságú lángot nyom a kipufogó, amit mindenki igencsak megnéz. De a másik dolog, hogy egyre gyakrabban szikrák is megjlennek a kipufogóból. A szikra azt jelenti tudtommal, hogy valmiből darabok válnak le és elégnek, flexelésből kiindulva fém. De honna válik le az a bizonyos fém? A kipufogórendszer egyes részeiről? (Természetesen jóval vastagabb kipufogó rendszer van rajta mint a gyári, a katalizátoral pedig nem vagyok köszönő viszonyban) Szóval a láng még elmegy, de a szikra már kicsit sok. Mi okozhatja ezt és mire számíthatok?
5. Egy internetes oladlon ajánlanak olyan tuningot, hogy rögtön a kipufogórendszer elejébe beépítenek egy Y elágazást, amin egy szelep van és a kocsiból egy kapcsolóval azt állíthatjuk hogy a kipufogógáz szokásosan a rendszeren és a dobokon végigáramolva jut a szabadba vagy rögtön az elágazásnál a szabadba jut (hatalamas hanghatással) így kikerülve az egész rendszer fojtását. Mik lehetnek ennek a káros hatásai azon kívül hogy Juli Néni hajnali fél kettőkor leesik az ágyról mikor a házuk előtt elmegyek egy kövér gázzal, mert azt hiszi megint lőnek az oroszok?

Szóval ez lenne a kérdések hada, előre is megköszönöm a Doktorúr válaszát!
Péter

Kedves Péter!

1, A kompressziót mérésnél könnyen növelheti, ha olaj kerül a dugattyúra, mivel ott a gyűrűk mellé folyva tömít. Ez okozhatja a növekedett nyomást. Ezt alátámaszthatja a későbbi kérdésben említett olajfogyasztás is.
2, Könnyen lehet, hogy a gyújtásrendszer részei kopottak, így hiába állítja be a gyújtást, az bizony elmászik. Igazából, ha nem nagy az eltérés, kár vele foglalkozni, mivel nem pár forintos dologról van szó.
3, Javasolnék egy kicsit vastagabb olajat. Talán egy 10W40-est.
4, Nem mindig a könnyű kiáramlás a lényeg! Bizonyos fojtás kell a motornak. Ez segít elkerülni a káros lengéseket. A lángok egyértelműen az el nem égett keverék kipufogóban történő begyulladása miatt vannak. A szikrák sem feltétlenül fém részecskék, hanem a kipufogó faláról leváló felizzó koromszemcsék. Tehát kicsit csalóka dolog ez. Amúgy pedig, érdekes lenne kipróbálni, mit művel a gyári rendszerrel. Lehet, kicsit nagy meglepetést okozna!
5. Nem tudom elfogadni, hogy ez igazi tuning lenne. Nagyon nagy lökettérfogatú motoroknál és nagy turbóval esetleg pillanatnyilag, de igazából szerintem (is) inkább káros. Egy kinyitott hengerfejjel sokkal nagyobbat lehetne húzni rajta, sőt, valószínűleg a fogyasztás is csökkenne.

Ficzere Miklós