90 lóerős autó lomha?

2008.10.11. 21:35

Kedves Autódoki!

Több helyen olvastam már, hogy 1.3-as dízellel lomha az Astra H. 26 éve sikeres fizikafelvételit írtam, még emlékszem is pár dologra, de ezt magam nem tudom összerakni. A 90 lóerőt kivesszük pl. 170-es tempónál. Mekkora teljesítmény kell, ha 100-zal utazunk? Nyilván sokkal kevesebb… Ha nem járunk autópályán, nem is illik 100 fölött nyomni. Vajon mekkora teljesítményt használunk a mindennapi gyorsításoknál (amiknek a vége csak 100 km/h)? Nekem nem kell a 170, viszont utálom, ha nem bírok sávot váltani városi forgalomban, vagy az országúton normálisan előzni.
A kérdés gyakorlati összefoglalása: milyen adatokból vagy próbákkal lehet azt megállapítani, hogy egy autó mennyire dinamikus? Gyakorlati próba esetén (15 perces próbaút autókereskedésnél) pl. hogy érdemes egy tök idegen autót kipróbálni?

Köszönettel:

Tamás

Kedves Tamás!

Az egyszerűnek tűnő kérdés olyan témakört feszeget, amivel kapcsolatban az emberek fejében nagyon nagy a zavar.

A jármű maximális teljesítménye, amit nyálcsorgatva szoktunk fürkészni, azt adja meg, hogy teljes gáznál, az autót a végletekig kipörgetve a motor mekkora teljesítményt ad le maximálisan. Sajnos arról szinte semmit nem mond, hogy az az üzemi tartomány, ahol az autót mi a dolgos hétköznapjainkban használjuk, milyen, ott a motor milyen erős, vagy ahogy a köznyelv mondja: milyen nyomatékos. Azt az autót, amely alacsony fordulaton nagy nyomatékot ad le, a hétköznapi vezetésben erősnek érezzük, mert gázadásra azonnal megindul, a gázadásra gyorsulás a válasz. A nyomaték és a teljesítmény egymáshoz kapcsolódó fizikai mennyiségek, fogalmak.
Hiába erős egy motor 7000-es fordulaton, ha mi csak 2500-ig forgatjuk…
A gyors próbaúton azt érdemes megnézni, hogy magasabb fokozatban kis fordulaton (pl. 5.-ben 50-ről) hogyan húz, milyen dinamikus, illetve hogy a legmagasabb fokozatban (ötödik vagy hatodik) mekkora az a minimális sebesség, ahonnan egyenletesen, szépen és viszonylag dinamikusan kigyorsul.

Ebben a mai korszerű dízelek nem annyira jók, mert a nyomatékhoz kell turbina- (turbó-) fordulat, ahhoz meg kis kipufogógáz-tömegáram, tehát fordulat… Ebben a nagy lökettérfogatú benzinesek jók, pláne az 5-6-8 hengeresek.

Ha az autót dinamikusnak érezzük kis fordulatról, spontán gyorsítás a válasz, ha megnyomjuk a gázt, akkor az az autó a hétköznapokban kellemesen vezethető lesz, függetlenül attól, hogy 6500-as fordulaton 90 vagy 120 lóerős-e.

Üdv:

Autódoktor