Ideális fogyasztás

2008.12.15. 08:02

Kedves Autódoki!

Kollégáimmal hosszas vitákat folytatunk az autóbusz ideális vezetési technikájával kapcsolatban. Most a váltásra szeretnék rákérdezni. Mi a jobb:
a) 2-3-4-5-6, tehát sorba minden fokozat 1500-as fordulatig, vagy
b) 2-4-5-6, tehát a 3-as kihagyva? !

Hozzáteszem, korszerű autóbuszokat vezetünk, nem füstöl, nem rángat, van elég ereje kis fordulatszámnál is.

Válaszát előre is köszönöm:

Feri

Kedves Feri!

Ez nagyon sok dolog függvénye, a váltó áttétele, a motor karakterisztikája, a jármű tömege, stb. !

Általánosságban elmondható, hogy tüzelőanyag-fogyasztás szempontjából úgy érdemes gyorsítani, hogy a motor a maximális nyomatékának a közelében legyen, mert itt biztosítható a relatíve erőteljes gyorsítás és az utazótempó gyors elérése. Az sem jó, ha kis fordulaton hosszabban erőltetjük a motort, és a gavalléros start (ez a kifejezés a néhai Surányi Bandi bácsi szótárából származik), amikor kihúzatjuk a fokozatokat, sem járul hozzá az energiatakarékossághoz, noha a gyorsítási szakaszon hamar túljutunk, és elérjük az állandó sebességű utazótempót.

El tudom képzelni, hogy bizonyos járműveknél gazdaságosabb, ha (pláne üresen, terhelés nélkül) kihagyjuk a sűrű osztású váltó egy-egy fokozatát, azonban az általános az, hogy sorban végig kell kapcsolgatni, és félgázzal, de relatíve dinamikusan gyorsítva érni el az utazótempót... ez a leggazdaságosabb. Általában.

Üdvözlettel:

Autódoki