Olaj a légszűrőben − kopott a motor?

2008.12.29. 09:57

Kedves Autódoki!

2001-es Polo 1.4 16 szelepes (AUA motorkód) boldog tulaja vagyok (voltam?).

Ma elvittem vezérléscserére. Oké. Autó lerakva. Haza. Felhívnak, hogy a légszűrő tiszta olaj. Igen, mondom erre, bizonyos olajfogyasztás van is (10 000 km-en kb. 3-4 deci), a kartergázzal húz fel valamennyit a légszűrőre, hidegen olajszag a kipufogóból. Mondja erre szerelő kolléga: kopott a motor, valószínűleg gyűrűzni kéne (71 000km).

Kérdésem az volna: igaza lehet a szerelőnek? Az EGR szelepnek van valami köze ehhez? És az a alapjárat-ingadozáshoz? A városi használat kihat az olajfogyasztásra?

Tisztelettel:

Gábor

Kedves Gábor!

Alapvetően hibás az a következtetés, ha az autónak magas az olajfogyasztása, akkor biztos, hogy kopott. Ráadásul ebben az esetben a 3-4 dl olaj 10 000 km-re teljesen normális! A szűrőben lévő olaj sok dologtól lehet, pl. az alkalmazott kenőolaj jobban párolog, kicsapódik, illetve a kartergáz kivezetése és az ahhoz tartozó "lecsapó" berendezés is lehet problémás. De az is előfordulhat, hogy a városi közlekedéstől szorult meg egy gyűrű, és azért magasabb a kartergáz. Amennyiben a motor rendszeresen volt karbantartva, levegőszűrő is cserélve volt, akkor óvatosan fogalmazva is meglepődnék, ha a gyűrű kopása nagy lenne, a tapasztalat az, hogy 200 000 km-nél is még elfogadható a gyűrűhézag.

A városi üzem lehet oka az alapjárat-ingadozásnak, ahogy pl. a lefulladásnak is.

Az olajfogyasztáshoz az EGR-nek nem sok köze lehet, feltéve, hogy megfelelően működik. Ha nem működik megfelelően, akkor még az alapjárat-ingadozást is okozhatja.

Üdvözlettel:

Autódoki