Amit tudni akarsz a Golf-váltóról...

2000.09.19. 11:20

Tavaly novemberben kezdődött a probléma az 5 éves VW Golf III váltójával. Éppen külföldre indultam vele, amikor úgy 200 km megtétele után, elkezdte kidobálni az ötöst a váltó. Mivel viszonylag új (!) autóról van szó, azt hittem, csak egy lokális problémáról van szó, és továbbmentem.

Tavaly novemberben kezdődött a probléma az 5 éves VW Golf III váltójával. Éppen külföldre indultam vele, amikor úgy 200 km megtétele után, elkezdte kidobálni az ötöst a váltó. Mivel viszonylag új (!) autóról van szó, azt hittem, csak lokális problémáról van szó, és továbbmentem. Gondoltam majd a hosszabb külföldi tartózkodás során megnézetem. Persze nem kellet volna: az eredmény már olasz földön a négyes kidobálása, váltótörés és hazaszállítás lett. Itthon egy csomó fémforgácsot találtak a váltóban. A saját hibámnak könyveltem el - bár a német autókban is megrendült kissé a hitem - és új váltót rakattam bele (bevallom bontott, felújítottat).

Ámde nyáron, amikor ismét hosszabb utat próbáltam megtenni vele, a Balaton környékén ismét jelentkezett a probléma, a teljesen új váltóval! Ugyanaz: kidobálja ötösből, de csak hosszabb autózás után. A napi 70 km-es bejárást simán bírta. Persze megint nem akartam elhinni, így ismét elindultam vele. Persze megint ugyanaz, de először Siófoknál! Így majdnem kudarcba fulladt a tengerparti nyaralásunk. Kissé bő lére eresztettem a mondandómat, és ezért elnézést kérek, de ez történetnek sem rossz. Az biztos, hogy a német autókban erősen megingott a bizalmam. Ezek után már márkaszervízhez fogok fordulni (annak is a főnökéhez), de kíváncsi lennék, hogy Önöknek mi a véleményük erről a problámáról.

1.: A Volkswagen váltója, a Golfot is beleértve, általában két-három autót is ki szokott szolgálni. Ha a II-es Golf váltóját bontják, miért kellene felújítani? Valószínűleg karambolos autóból szedték ki, biztos nem felújított váltó volt.
Néhány 10 ezer km után teljesen felesleges felújítani. 1976-99-ig 1500 ccm-től felfelé az összes négyhengeres motor az összes ötsebességes váltóval simán összerakható. Elképzelhető, hogy egy jóval régebbi gyártású váltót kapott, vagy nem megfelelő minőségű váltóolajat töltöttek bele. Az eredeti váltót valószínűleg az tette hidegre, hogy elfolyt a váltóolaj (tömítéshiba), ennek következtében túlhevült a váltó, ez okozta a kopást, szorulást, törést.
Tipikusan a Golfoknál: ha a váltó 5-ös fokozatával kezdődik a probléma, kenetlenség az oka. Egyébként az én versenyautómban (I-es Golf) egy 20 szelepes, négyhengeres motort hajt egy közel nagykorú 4 sebességes váltóval. Még ezt a teljesítményt (200 LE felett) is jól bírja.

Tisztelt Szakértő!
1994-es Ford Escort 1.3 autóról van szó. Kb. egy hónapja nem túl hangos, de folyamatos csörgést hallok. A motorból jöhet, mert akkor is hallatszik, ha áll a kocsi. Benéztem a motorházba, és úgy tűnt, hogy egy szíj környékéről jön (gőzöm nincs, mit hajt, vagy mi hajtja). Mennyire veszélyes ez? Sürgős lenne szervizbe vinni? (decemberben kell zöldkártya-vizsgát végezni, akkorra terveztem, hogy megnézetem).
A másik: a csomagtartót az utastérből is lehet nyitni, de most éppen elromlott, tavasz óta másodszor. Előtte a szervizben kijavították, de csak ezért nem vinném be. Hogyan lehetne házilag javítani?

Hibamegállapítás céljából mindenképpen be kéne vinni, mert több dolog okozhatja. Így, hang nélkül nem tudom konkrétan - lehet generátor, vízpumpa, vagy a bepiszkolódott hidraulikus szelepállító elemek csörgése.

Csomagtartó? Hát erre mit mondjak - szét kell szedni és megnézni.

Toyota Corollám van. Most cseréltem ki a fékbetéteket, de fékezéskor mindig nyikorgó hangot hallat az autó.
Mi lehet a gond?

Rossz minőségű fékbetét.
A féktárcsa enyhén kopott, vállas volt és nem lett leszabályozva.
Vagy a fékmunkahengerek dugattyúinak, illetve a nyereg csúszkájának hibája.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.