Golf és Ford Mondeo váltó update

2001.07.13. 14:52

Készülj rá, bárhova mész vele, hogy nem csak a hátrameneti egységet fogják javítani, vagy csak akkor lesz rá garancia! Bár a tapasztalatom nekem is az, hogy az utcáról beesőt a már említett helyen leveszik, mint a kalapot!

Kedves Autódoktor!
A közelmúltban vettem egy Golf II-t 1,3-as benzinest, amiben sajna csak 4 gangos váltó van! 100-as tempónál már kezd hangosodni a motorzaj, és mivel van fordulatszámmérőm, kereken 3000-t mutat 100-nál!
Kérdésem az lenne, kb. mennyivel csökkenne 5 gangos váltó esetében a fordulatszám? Azért kérdezem mert esetleg vennék egy váltót, és megéri-e foglalkozni vele?
Köszönettel T. Attila
(2001. 06. 14.)

Ha kapsz olcsón jó 5 sebességes váltót, tartó bakokkal, kapcsolórúddal és kulisszával együtt, érdemes cserélni, mert a fogyasztáson is meg fog látszani, nem csak a motor élettartamán és az utazás komfortján!
5. sebességben 100km/h sebességnél kb. 600 ford/perccel fog kevesebbet pörögni a motor.


Tisztelt Doktor Úr!
Az autó: Seat Cordoba, benzines, 1.4, központi befecskendezéses, 1995-ös évjárat.
A jelenség: az alapjárati - kb. 800-as - fordulatszám finoman ingadozik, leginkább lefelé és csak kis mértékben de ilyenkor már érezhető egy kis remegés. Egy másodperc múlva visszatér a 800 közelébe, majd 10-20 másodperc múlva a jelenség megismétlődik.
Egészen pici gázadás esetén is 800 alá süllyed, kis remegés, majd beáll. Nagyobb gázadás után szépen megáll 800-nál.
Hideg motor esetén nagyon ritkán előfordul, hogy a rakparton araszolva kis gáz után, fékezéskor le is áll a motor. Az autó egy hete vizsgázott, a szűrőket és gyertyákat cserélték.
Köszönettel, Máté Ferenc
(2001. 06. 14.)

Az alapjárati szabályzó rendszerben kell keresni a hibát, a legvalószínűbb, hogy a fojtószelep kapcsolója kezd behányni. Sajnos ez gyenge pontja nemcsak a Seat-nak, de az ugyanilyen befecskendező rendszerrel szerelt VW-nek is! Igazán biztosat csak akkor lehet állítani, ha ki van mérve a dolog, mert ennek a hibának a folyamatos jelenléte a computert is szervizüzemre kényszerítheti és azt csak a megfelelő célműszerrel lehet oldani. Ha gondolod, keres meg, még az sem lehetetlen, hogy javítható az a fojtószelep kapcsoló.


Hello Doki!
A következőben kérem a segítségedet: milyen motor- illetve váltóolaj van előírva a gépembe? Nevezett egy Daihatsu Coure 1981-es, 547ccm-es 2 hengeres motor (L55-os).
A motor 3 éve volt gyűrűzve-csapágyazva, azóta 50 ezer km-et futott (összesen ~205 ezer van benne).
Milyen sűrűséggel kell cserélni a vezérmű szíját? Legutóbb a gyűrűzésnél cserélték.
Köszönet, zs.
(2001. 06. 14.)

Motor: Ha nem fogyasztja az olajat, 10W-40, jó minőségű motorolaj. 10 ezer km után csere.
Váltó: 80W-90, vagy 70W-90-es hatóműolaj, kétévente csere.
Nem tudom milyen szíjat raktak bele, de az olyan keskeny vezérmű szíjakat, mint az L55-ös motoré, nem árt 50-55 ezer km után cserélni. Tehát a következő olajcserekor már ajánlott!


Hello Doki!
Nincs semmi baja a kocsimnak, de kedvtelve olvasgatom a válaszaidat!
Tetszik a stílusod és a hozzáállásod! Gratulálok!
Tisztelettel, Horváth Zoltan
(2001. 06. 15.)

Ne aggódj, lesz ez még így se! Ami ma hibátlan, holnap ki is feszülhet, tehát előbb-utóbb fogsz keresni. (Murphi-törvényei szerint!) Szóval örülök, hogy tetszik a dolog és ha tudok, mert szükséged lesz rá, hát szívesen segítek, írj! Köszi, hogy írtál, de nem azért, mert biztatsz, hanem mert nekem is öröm, hogy olyan is figyel rám, akinek nem égetően szükséges!


Helló Doki!
Egy Alfa 33 TD-vel van problémám.
Hideg motornál a fékrásegítő hatása megfelelő, ha fékezek könnyen benyomható a pedál és nincs semmi gond. Ha bemelegszik a motor, felkeményedik a fékpedál, olyan mintha a padlót nyomnám és alig fog a fék. Mi okozhatja ezt a jelenséget?
A másik kérdésem a motor hűtőrendszerét, hűtőjét mivel javaslod kitisztítani. Elég vízkövesnek tartom, városban sokat megy a ventilátor, de nem akarom tönkretenni a hűtők valami erős vegyszerrel. Válaszodat előre is köszönöm!
Üdv: Janó
(2001. 06. 15.)

A dízelmotorokon a fékrásegítőnek a szükséges vákuumot egy mechanikus pumpa hozza létre. Ez, mint minden mechanikus dolog, kopik és idővel tönkre is mehet. Első lépcsőben ki kell szerelni és jó alaposan átmosni, kitisztítani. Ugyanis a dízelmotor erősebb kartergáza is okozhat káros lerakódásokat! Ha ettől nem javul meg, a legolcsóbb megoldás bontott jó állapotúra cserélni. Viszont nem könnyű beszerezni!
Az új ára nem egyszerű móka, a felújított pedig csak akkor üzembiztos, ha szakember csinálja és ez igen fontos dolog a menetbiztonság miatt!
Ugyanis ha nem megy a kocsi, az kellemetlen, de ha nem áll meg, az életveszélyes! Mikor a pumpát tisztítod, a vákuumcsövek épségét és a benne lévő egy irányba záró szelep üzemképességét is ellenőrizni kell!
Ha a membrános vákuumpumpa van a kocsidban, kicsit könnyebb a helyzet, mert ott a membrán szokott átszakadni az esetek 95 százalékában, és ez kapható alkatrész, sőt a cseréje sem bonyolult.


Kedves doki
A 20010615-ban írtad a 88-as Corollámhoz:
Szerintem a választ már megkaptad (olvastad),
a szükséges tennivalókkal együtt.
Hogy hány számjegynek kell előkerülnie,
azt a forgalmi engedélyből megtudhatod!

Kösz a segítséget.
Erre mar én is gondoltam, csak az a baj, hogy a forgalmiban nincs benne, ugyanis külföldi forgalmi van hozza, és abban az országban nem tartják nyilván a motorszámot.
Zoltán
(2001. 06. 15.)

Ha teljes papírozottsággal van a birtokodban ez a kocsi, akkor kell lennie olyan dokumentumnak is amin szerepel a motorszám. Nem tudom miért titkolod, hogy milyen országbeli a kocsi regisztrációja?
Egyébként a gyártási kódon kívül,(mely különálló egységben van beütve és nagyobb betűvel, illetve számokkal) még hét számnak kell előkerülnie.
A japániai szekerek számai egyébként más karakterűek és méretarányúak, mint a legtöbb európai társuké.


Helló Doki!
Van egy Ford Mondeo 2.0 autóm, amiben az automata váltó nem működik tökéletesen. Előre gond nélkül kapcsolgat, tényleg hibátlan, de ha berakom hátramenetbe, alapjáraton nem kezd el kúszni az autó. Kis gázadásra (kb. 1.000 ford/perc) elindul hátrafelé, és ha egyszer bekapcsolta a fokozatot, gond nélkül megy hátra nagy sebességgel is. Ha ez a gázadás kicsit nagyobb, akkor elég nagy rántással kapcsol hátramenetbe.
A kocsi kb. 200 ezer km-t futott, egyéb szempontból hibátlan, de én még olajat nem cseréltem a váltóban, és szervizkönyv hiányában nem tudom, mikor volt utoljára cserélve.
A Bártfainál azt mondták, ne cseréljek benne olajat, mert az új, hígabb, frissebb olajjal meg fog állni a szerintük kopott váltóm. Nem akarom, hogy sufnimágusok szereljék, a Ford Solymárnál ha minden igaz, nem csak cserélik, hanem javítják is a váltókat. Én eddig csak márkaszervizbe vittem az autót, és nem hagytam ott a gatyámat sem, és az autót mindig korrektül javították, garanciával. Így a váltót is - ha kell - Ford szervizbe vinném. Írd meg kérlek, mit tanácsolsz, javíttassam, ha igen, hol?
Üdv: Dezső
(2001. 06. 15.)

Mindenképpen javítani kell és a lehető leghamarabb, mert a kapcsoló nyomás a hátrameneti fokozatban nehezen "jön meg". Emiatt akár leéghet ennek a fokozatnak a lamella sora is. Mindenképpen olyan helyre vidd javíttatni ahol tényleg javítják is, nem pedig leveszik és elküldik máshová javíttatni! Talán éppen a Bártfaiékhoz, mert hogy sok szerviz javíttat velük automata váltót! Egyébként elismert és jól dolgozó cég, csak az alkatrész tényleg nem olcsó egy ilyen váltóhoz. Ha csak a hátramenetet akarják javítani, ahhoz is szét kell szedni a váltót és sokszor az együttes olajtér miatt az egyik bolygómű hibája olyan károsodásokat is okozhat a másik, vagy a többi bolygóműben, esetleg lamella kötegekben, vagy tűgörgőkben, ami rövid időn belül másik hibához vezethet.
Tudod, ilyenkor aztán mindig úgy sül el a dolog, hogy "most javították a váltót és már megint rossz!" Ennél fogva készülj rá, bárhova mész vele, hogy nem csak a hátrameneti egységet fogják javítani, vagy csak akkor lesz rá garancia! Bár a tapasztalatom nekem is az, hogy az utcáról beesőt a már említett helyen leveszik, mint a kalapot!
Hogy hová vidd javíttatni? Na ezügyben nem szeretnék tanácsot adni, de az általad említett cégnek tényleg jó híre van a Fordos körökben.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.