Összeragadt kuplung, lerakódás a Swiftben

2001.08.22. 10:55

A legutóbbi szerviznél a szerelő arra hívta fel a figyelmem, hogy a motorban túlzott, egészségtelen lerakódás található. De azonnal hozzá is tette, hogy ez nem olyan vészes, ettől nem fog leállni a motor és akár 500 ezer km-ig is még elmegy.

Szeva Doki!
Lenne egy-két kérdésem feléd, az autó egy 95'-ös Punto 1,6 HLX 90 8V.
Mi lehet a probléma, ha:
- ha leállítom a kocsit, néha nem indul elsőre. Másodikra is csak úgy, hogy az alapjárati fordulatszám minimális, és innen kúszik fel lassan a normálisra, onnan pedig minden OK.
- ha pl. kihuzatom a gépet (4000-vagy felette), és benyomom a kuplungot, hogy guruljak, leáll a motor. Ezt nem mindig csinálja, de a legváratlanabb esetekben előjön.
Végül ki szeretném cserélni otthon az üzemanyagszűrőt, de nem tudom hol van, hogy kell. Ez lehet, hogy megoldaná a gondom?
Végül: Sok helyen írtad, hogy a légmennyiség mérőt le kell kötni, hogy megpróbáljuk kizárni a hibáját. Ettől nem lesz baja semminek? És így hogyan megy a verda?
Előre is köszi a segítséget!
B. Zsolt
(2001. 07. 03.)

Na, ez pont az az eset, mikor biztos vagyok benne, hogy neked nem kéne a kocsidat szerelni. Ne sértődj meg, de a légmennyiség mérőt a lambda szondától egy figyelmes olvasással itt elméletben könnyű megkülönböztetni. Tehát, ha arra sem figyelsz, mit olvasol, nem kéne olyan szűrőt cserélned házilag, ami benzint tisztít és komoly nyomásnak van kitéve. Ugyanis üzem közben egy kisebb szerelési hiba miatt is komoly mennyiségű benzin kerülhet a kocsi alá, ami a forró kipufogó mellett nem jó jel!
Annyi hozzáértést és figyelmet azért igényel egy autó javítása még így külső segítséggel is, hogy az egyes részegységek nevével és szerepével, illetve a mechanikai kötések alapismereteivel senki se a saját kocsiján ismerkedjen meg!
Nem olyan komoly probléma van a kocsiddal, amit horror pénzért fognak javítani, de azt sem az üzemanyag filter okozza.
Azért a lambda szondát megpróbálhatod kikötni, mert ez okozhat ilyen hibát. Ezzel egy időben ki kell szedni a gyertyákat és megvizsgálni, illetve ha már lefutották a maguk 10 ezer km-ét, inkább cserélni! Ugyanez vonatkozik a motorolajra is, de semmi szín alatt ne a többször megénekelt szuper olcsó Tescoban kapható neve sincs márkájú olaj kerüljön a motorba, hanem jó minőségű 10W-40-es.
Ha erős a kartergáz, (ugyanis nem tudom mennyi km bántja a kocsid lelkét) nem árt hozzáönteni egy motorolaj adalékot is. (STP, Wynn's super charge, Jet go, stb.)
A benzinszűrőt a kocsi jobb hátsó részénél leled meg valószínűleg, de trükkös leszerelni és mint írtam, kockázatos is, tehát inkább vidd el egy szervizbe! Ha a fent említett dolgok nem segítenek, megint csak egy FIAT-szervizbe kell vinni a verdát, hogy kiolvassák a teszter műszerrel, milyen hiba kódokat regisztrált a computer.
Ne kockáztass többet, mint amennyit biztosan meg tudsz javítani, itt a jó szándék kevés. De nincs harag?


Tisztelt Autódoktor!
Az a gondom a 4 ütemű Wartburgommal, hogy téli időszakban hidegindítás után, ha a hűtővíz elér egy bizonyos fokot, akkor lefullad az autó. Ha leállítom a motort 1-2 percre, akkor minden rendbejön. Ez egy forgalmas helyen rendkívül bosszantó, sőt veszélyes.
A másik probléma, ezt csak nemrégen tapasztalom, hogy az üzemanyagszint-jelző legutolsó piros ledje már folyamatosan világít és tankoláskor kiderül, hogy még 15-20 liter benzin van a tankban! Tehát túl gyorsan csökken a szintjelző. Lehet-e ezzel valamit csinálni?
Köszönettel: Horváth Tibor
(2001. 07. 03.)

Az első hibát az automata szivató elállítása, vagy elállítódása okozza. Vagy egy aranykezű buherátor visszaállított az automata szivatón, hogy "kevesebbet egyen". Vagy az évek alatt fáradt és megnyúlt bimetall betét miatt igényel után állítást. Ilyenkor szoktam kicserélni a motor termosztátját is, mert az is fáradhat, és lassabban engedi bemelegedni üzem meleg állapotra a motort. Ez csak néhány száz Ft-os tétel.
Ugyanez a helyzet a tank jeladójával is. Ki kell szerelni és állítani az úszó karján. Aprólékos, pepecs meló és amíg nem bizonyosodik be az állítás helyessége, nem árt egy tartalék kanna benzint tenni a kocsi hátuljába!


Hello Doktor!
A következő a kérdésem: van egy 1997. X. havi (122 ezer km) Suzuki Vitarám (1.6 16V, motorkód: G16B587947), szervokormányos. A kezelési utasítás nem említi egy szóval sem, hogy mikor kell a szervóolajat cserélni. Ezek szerint nem kell? Vagy mégis? Ha igen, akkor kérlek írd meg, hogy milyen fajtára. Jó munkát!
Köszönettel: Józsi
(2001. 07. 03.)

Az erőátviteli elemekben és a kormány szervóban egyaránt két évente illik olajat cserélni. A kormány rendszerbe ATF automata váltó olaj való, de a cseréjét inkább olyan szakemberre kéne bízni, aki evett már ilyet, mert vagy nem lesz a teljes olajmennyiség kicserélve, vagy hazafeszítik a szivattyút, mire kicsiklandozzák az olajat a rendszerből!


Kedves Autódoktor !
Egy '93-as, 1.3-as Suzuki Swift-tel kapcsolatban kérnék tanácsot. Jelenleg 120 ezer km van benne, nálam 3 ezer km óta van. A legutóbbi szerviznél a szerelő arra hívta fel a figyelmem, hogy a motorban túlzott, egészségtelen lerakódás található. De azonnal hozzá is tette, hogy ez nem olyan vészes, ettől nem fog leállni a motor és akár 500 ezer km-ig is még elmegy.
Ezt a lerakódást az olajcsere után vette észre és azt mondta, hogy majd a következő 10 ezres olajcsere előtt kell valami tisztító folyadékot önteni bele és azzal járatni néhány percig és úgy cserélni olajat.
Én semmi problémát nem tapasztaltam a 3 ezer km alatt a motorral. A fogyasztása országúton 4,7 - 4,9 l körül van. Az olajszint ez idő alatt észrevehetően nem csökkent és még soha nem fulladt le a motor, csak amikor a két ballábammal összeakasztottam a pedálokat. Ereje is megvan, a járása is szép egyenletes.
Tudom, hogy ezt a lerakódást látni kellene, de lehetséges, hogy bármilyen kicsi, de észrevehető lerakódással lehet várni még 10 ezer km-t, vagy minél előbb cselekedni kell?
Ha minél előbb, akkor tudok én házilag valamit tenni, vagy keressek másik szervizt? Egyáltalán mi okozhat ilyen lerakódást? Lehet az oka, hogy igyekszem üzemanyag takarékosan vezetni, vagyis alacsony fordulaton, minél magasabb fokozatban, de persze úgy, hogy még ne rángasson, a gyári ajánlott sebességtartományokat betartva?
A választ előre is köszönöm, Z Laci
(2001. 07. 03.)

Korrekt megállapítást tett a szerelő és korrekten cselekedett, mikor a következő olajcsere intervallumot ajánlotta gazdaságossági okokból! Az ilyen lerakódást általában a nem megfelelő időben cserélt olaj, vagy a gyenge olaj motorba égése okozza. Vagy mindkettő. Be kell tartani az olajcserék idejét és meg kell venni a motorhoz előírt teljesítmény fokozatú és minőségű olajat, ha drága, akkor is! Ezt gondolom a kocsi előző tulajdonosának gondatlansága, ruppótlansága okozhatta.


Kedves Autódoktor!
Becsatolom múltkori levelemet, csak, hogy tudd miről is van (volt) szó.
Fél évvel ezelőtt vásároltam egy 1.2 16V-s Fiat Brava-t.
Kb. 3 hónap után jelentkezett először az alapjárat ingadozása, olyannyira, hogy szélsőséges esetben le is áll pl. a piros lámpánál. Elvittem a márkaszervizbe, ahol elsőször betettek egy új alapjárati motort kipróbálásra, de ez nem segített. Azután megnézték az autó gyári számát egy katalógusban és megállapították, hogy a vezérlés szofverét ki kell cserélni, mert ez típushiba az 1.2-eseknél. Ez meg is történt kb. két hónappal ezelőtt, és ez idő alatt tényleg nem jelentkezett a probléma.
Egészen a tegnapi napig. Azt hittem agyvérzést kapok. A motor alapjárata
megint le-leesett, sőt egyszer le is állt.
Nos kedves Doktor, erre mit mondanál?

Egyébként tényleg írhatom múlt időben, ugyanis ma elvittem a kocsit egy
közönséges szervizbe, ahol azonnal (kb. 2,5 perc alatt) megállapították a
hibát: elkoszolódott a pillangószelep.
Megtisztították és most jóóó!

Na remélem, hogy mások is okulnak ebből. Nem mindig a legbonyolultabb (legdrágább) egység okozza a hibát. Most már biztos vagyok abban is, hogy tök feleslegesen fizettem a szoftvercseréért is a Fiatosoknál.
Na csokoládé!
Péter
(2001. 07. 03.)

Köszi, hogy írtál ismét.
Ja, nem árt az övön aluli hibákkal kezdeni a dolgokat, mert ezek olyan dolgok általában, amiket könnyebb kiszűrni. Kis hozzáértéssel otthon is! A szervizekben és márkaképviseleteknél érdekes módon sosem, vagy csak igen ritkán találnak a kocsin egyszerű hibát a garanciális idő letelte után. No comment!


Helló Doki!
Nem akarom ismételni autóstársaim szavait, de én is nagyra értékelem, hogy
egy olyan szakember mint te, megosztja a tapasztalatait a "mezei" autósokkal! Szóval nagyon köszi! Nekem tulajdonképpen nincs nagy problémám, de gondoltam írok, nehogy unatkozz.

Szóval Opel Corsa 98-as 1.0 ?cotec 12 szelep (spanyol gyártmány, olasz forgalombahelyezés, de itthon vettem, bal eleje hátulja picit törött volt valaha) van benne minden földi jó (bőr és villanyablak kivételével full).

1. Az egyik "szak"szervizben azt mondták, hogy 1 literes motor mellé gyilkosság klímát szerelni, mert így meg úgy. De ebben gyárilag benne van (bár állítólag itthon nem lehet klímával rendelni az 1 literest), akkor csak nem lesz baja a motornak? Mit tehetek az egészsége érdekében?

2. A katalizátor tartókerete a hegesztésnél eltört, meghegesztették de azt mondták, hogy újra el fog törni, ez be is jött. Nem lehetne ezzel valamit csinálni? Mondjuk nem hegesztem meg, hanem kitámasztom valamivel (mert így olyan méltatlankodó hangja van)?

3. A hibajelző lámpa alapjáraton kb. 5 perc után kigyullad, de ha tartósan pörgetem a motort (mondjuk elindulok), kb. ugyanennyi idő után elalszik. A szervizben nagy nehezen kiderült, hogy állítólag lambda szonda hiba (mármint a hibajelzést a lambda szonda adja). Erre is azt mondták, hogy sürgősen cseréljem (cseréltessem ki), mert hogy ebből igen nagy problémák fognak származni. De már két éve megy vele! Azt is észrevettem, hogy (külső) hőmérsékletfüggő a dolog. Nem lehet ezen valamit gyógyítani. Tudom, valószínűleg megsérülhetett a törés során, de mégse két fillér.
Szóval előre is köszi a segítséget!
Laci
(2001. 07. 03.)

1.- A klímát ne azonnal a legerősebb fokozatra kapcsold. Ha városi forgalomban araszolsz vele és k. meleg van, akkor se tedd max. fokozatra, mert alapjáraton tényleg nem egy erőmű ez a motor. Ha tudsz tempósan menni, kend neki a klímát, azért van!
2.- Meg kell hegeszteni, mert meg kell. De nem taknyolni, hanem rendesen átolvasztani az anyagot. (Ezt egy lakatos barátom mondta, ugyanis én sík hülye vagyok a hegesztéshez.) És nem árt egy merevítőt is odahegeszteni, akkor nem fog törni a rezgés miatt!
3.-Gondolom, TEC-2 műszerrel lett kimérve, hogy mi is a bibi a hibajelző lámpa esetében. Bár az esetek 99,9 százalékában a szonda baja együtt jár rángatással és (vagy) alapjárati gondokkal. Nem ártana kiszerelni az EGR-szelepet és jó alaposan kimosni a kartergáz lerakódást belőle, utána kifújni sűrített levegővel. Közben az akku saruját több, mint 40 percig kell levéve tartani, hogy a computer "felejtse" a tárolt hiba kódokat. Ha a lámpa ezután is ég? Vagy így kell hagyni, (nem túl szakszerű megoldás!) vagy tényleg kell vásárolni egy szondát! Hogy drága, arról a szonda nem tehet, de az igazság az, hogy tényleg kell a kocsiba minden olyan alkatrész, amit a németek beleraktak!


Kedves Doki!
1987-es első magyar sorozatbéli Szamárról (1300) van szó. Rozsda egy szál se, a kocsival meg vagyok elégedve, már csak azért is, mert nagyon keveset hajtom (36 ezer km).
Mindazonáltal egy 4 évvel ezelőtti kuplungjavítás óta minden téli leállás után megjátssza, hogy beragad a kuplung. Most tavasszal már jó fél órát kellett kínozni szegény autót - körözve a háztömb körül, mint a vakegér - mire óriási csattanással végre szétvált, aztán ment ahogy kell. Természetes az, hogy minden tavasszal szét kell ezzel nyúzni az erőátvitelt? Mert azt mondják, kár szerelőhöz menni vele.
A másik: a vezérműszíjat ki kellene-e cseréltetnem? Az 'A' szerelő azt mondja, feltétlenül, mert már elöregedett, 'B' meg azt, hogy ha újabb 10 év után elérem a 70 ezret, majd akkor.
Ja, mégvalami! Kitalált esetleg már valaki olyan módszert a Szamara ablakmosó-tartályának rögzítésére, amikor a tartály nem reped meg és nem folyik el a lé - véletlenül épp a generátorra? Tudniillik úgy tapasztaltam, hogy ez elkerülhetetlen akkor, ha a gyári tartályt a gyári fülekre csúsztatja rá az ember.
Köszi, jstroller
(2001. 07. 03.)

Ha sokat áll párás helyen, szabadban és nem indítják be, nem járatják meg időnként, nem csak a szamár kuplungtárcsája ragad fel a lendkerékre a korrózió miatt! Ez független a kuplung javítástól.
A vezérmű szíj anyaga gumi. A gumi öregszik, repedezik, deformálódik és fárad. Legyen az akár köpeny, ékszíj, porvédő, tömítés, vagy akár vezérmű szíj. Tehát, ha a kocsi keveset üzemel, akkor is ki kell cserélni két-három évente. Az adott típushoz ráadásul nem is drága és a cseréje sem egy komoly mutatvány. Ha szakad, az már komolyabb érvágás a pénztárcára nézve! (ez is még egy komoly ok!)
Az ablakmosó tartály repedése is a téli pihenő egyenes következménye, mert a hidegtől fellépő feszültség nem tud a melegedés miatti lágyulással megszűnni. Sok gondot elkerülne, ha hetente egyszer egy rövidebb, néhány km-es utat megtennél a kocsival télen is. Ja, és nem kell a mosótartály csavarjait agyon húzni sem!


Helló Doki!
Van egy nyavalyás Punto II-es Sportingom, amivel immár 14 hónapnyi élete alatt sok bosszúságom volt, (ABS, bura párásodás, nyelestengely morgás, különböző nyikorgások).
A segítségedet kérném milyen irányba keressem a megoldást a legújabb problémámra, ugyanis 16,5 ezer km van benne és egyesből kettesbe 5000 fordulat/perc feletti váltásoknál kb. 4 napja elkezdett recsegni a váltó, mintha nem nyomnám ki teljesen a kuplungot (nem emel ki rendesen), vagy a szinkron nem működne.
14 ezer km-nél már elvileg garanciálisan (nem voltam ott a márkaszervizben így csak bízhatok benne, hogy igaz) kuplung szettet cseréltek, mert majd attól nem fog csörögni a nyelestengelyem - etettek.
Kérlek segíts, hogy mi lehet ez - ha egyáltalán ennyi info alapján lehet erről mondani vmit - hogyan lehet orvosolni. Váltó szinkroncsere lesz, vagy csak elegendő a kuplungon állítani.
Nem szeretném, ha megint levennének, mert nem értek annyira hozzá.
Válaszodat előre is köszönöm, Gabesz
(2001. 07. 03.)

Cseréld ki a váltó olajat 70W-90-es Castrol olajra és tegyél bele egy STP váltó olaj adalékot is! (sok autósboltban és kúton kapható!) Ha ettől sem jön rendbe, ellenőrizd a kuplung pedál holtjátékát, mely nem lehet több mint 10 mm. Ha kell, utána lehet állítani! Ha ettől sem javul meg, írj újra!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.