Régi Audi 200 ezer felett

2001.12.09. 20:42

Mostanában akarom átnézetni, mire térjek ki? Mennyi van még neki hátra? Mire vigyázzak a használata során? Mikor érdemes inkább egy újabbra cserélni? Mennyire véres a torka?

Kedves Doki,
Az autójavítással kapcsolatos ismereteim 90 százalékát a rovatodból szedtem fel, ami rád nézve hízelgô, rám nézve már kevésbbé, így inkább igyekszem is szakemberrel megoldatni a problémáimat. Saját kezűleg próbálok az üzemanyag - ablakmosó folyadék - motorolaj - autóhangszóró területeken belül maradni. Vannak azonban olyan problémák, amelyeket nehezen tudok a szerelônek elmondani, mert nem mindig reprodukálhatóak.
Az autóm (Audi 80 quattro, 5 hengeres, motorszám: kk007411, alvázszám:wauzzz85zea029154, a forgalmi szerint 2119 köbcentis 1983-as, de vannak benne 1986-os dátumú alkatrészek, mi lehet az igazság? Meg aztán hány lóerôs lehet?) Az óra nemrég lépte át a lélektani határnak számító 200 ezer km-t.
Mostanában akarom átnézetni, mire térjek ki? Mennyi van még neki hátra? Mire vigyázzak a használata során? Mikor érdemes inkább egy újabbra cserélni? Mennyire véres a torka?
A konkrét hibajelenségek:
1: az utastérben némi fagyálló szag terjeng, amikor a fűtés kezd beindulni.
2: ha teljesen hideg a motor, akkor pöccre indul, ha nem, akkor néha elég sokat kell köszörülni, utána is mintha az alapjárat eltűnne, persze az egész hômérsékletfüggô, és ôsszel-télen jön elô
3: kanyarodáskor, fékezéskor mintha lötyögne-zörögne valami a
benzintankban, de csak ha kevés van már benne
4: parkoláskor amikor nagyon lassan megy az ember és nagyot kanyarodik, olyan, mintha a toronycsapágy nyikorogna
5: a kuplung nem úgy fog, mint az újabb autóknál, hanem majdnem a teljes pedál visszaeresztésnél, néha viszont mintha lassan reagálna indulás után, hidegben. A pedál rugóereje, mintha növekedne, és néha meg is fájdul a térdem, viszont aki nézte azt mindta, hogy ne egy 1.4-es autó kuplungjához viszonyítsak, mert itt mégis csak nagyobb nyoimatékot kell kapcsolni. Mikor lehet tudni, hogy cserélni kell? Nem szeretném azért, ha otthagyna valahol, habár legtöbbet Bp-en használom, de nem lanne nagy élmény a havi egyszeri vidéki úton kisgyerekkel az autóban várni a trélerre.
6: a sebességváltó néha két ujjal vált, máskor meg elég nehézkes, különosen 1-2-3-ban, ilyenkor 3-ból 2-be vagy 1-be könnyebb úgy betenni, ha elôtte üresbe rakom (tavaly cseréltek olajat a váltóban), az egész viselkedése más, ha állt egy napig vagy ha már bemelegedett.
Szerettem volna hozzá venni egyet az Így gondozd a xxx-t sorozatból, de még a Liszt Ferenc téren a műszaki könyvesboltban sem találtak megfelelôt. Annyira régi lenne már ez az autó? Mit ajánlanál? Nem szerelgetni szeretném, csak szeretem elolvasni a leírásokat, mivel nem tiszta mindennek a működése.
Nem tudom, hogy lehet-e egyáltalán vontatni? Eddig még csak trélerrel vitettem, amikor lefittyent szegény.
Van a sebességváltó és a rádió között egy kihúzható háromállású gomb (mint a szívató a régi autókon). Mit csinálhat ez pontosan? Van mellette egy rajz, amelyik a négy kereket ábrázolja, és az elsô és hátsó pár között egy-egy zöld lámpa, amelyik még soha nem gyulladt fel. Annyi sejtésem van, hogy középsô állapotban talán olyan, mintha összezárná mind a négy kereket. Gondolom, ebben az üzemmódban csak egyenes úton és rövid ideig célszerű használni, amíg kijön az ember a lekvárból. Az elôzô tulaj annyit mondott csak, hogy hagyjam mindig teljesen benyomva. Ennél azért tudatosabban szeretném használni. Az interneten olvastam pár dolgot a négykerékhajtásokról, de azon kívül, hogy általánosan tájékozottabb lettem, erre az autóra vonatkozóan semmit nem találtam.
Ha van bármi megszívlelendô tanácsod az autóval kapcsolatban, azt szivesen venném, mert vezetni elég jó, még a mai újabb darabokhoz többségéhez képest is.
Üdv, Tibor
(2001. 11. 19.)

Bocsi, de egy egész könyvet nem tudok írni egy embernek. Dióhéjban:
Elég pancser emberekkel lehetsz körülvéve auto ügyben. A szerelőd sem lehet egy zseni. Ez nem bűn (persze ez nem egy olyan új technika, hogy nem illene már ismerni egy szakembernek.) De azért legalább annyit mondhatna neked, hogy sík hülye hozzá, és keress olyan szakembert, aki már látott is ilyet!
A kuplung kopásnak két jele van: magasan fog és kemény a pedál, nehéz kinyomni. Ha rendesen javítják, puha lesz, mint a vaj. Persze lóerőtől független a dolog. Vagy akkor egy 911-es Porschét már csak Fekete László tudna vezetni?
A toronycsapágy nem nyikorog, az kopog. Középen a gombok a difizárakat kezelik egy bowdenes rendszeren át. Ha régen volt használva, először ellenőriztetni kell, mert gond lehet, ha később nem old ki! A motor és az injector rendszer is megérett már egy alapos revizióra, beállításra. Ha tovább hanyagolod a kocsit, meg fog szivatni! Nem is kicsit!
Egyébként ehhez a kocsihoz kis utánjárással nem nehéz beszerezni, vagy itt a neten az Audis honlapon letölteni, beszerezni a szükséges tudnivalókat, információkat. Utoljára, nem is régen a Cora áruház könyvespolcán láttam ilyen könyvet, kb. egy hónapja. Bele is lapoztam.
Azonban mindenképpen keress egy olyan szerelőt, aki boldogul a kocsiddal, és egy átfogó állapotvizsgálatot tud végezni, hogy mennyit is kell költeni a gépre. Ez adja meg a választ, hogy javíttass, vagy kocsit cserélj!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.