Négyesbe autópályán

2008.11.02. 18:42

Kedves Autódoki!

Van egy 2000-es turbódízel RAV4-em, gyakorlatilag csak a városban használom.

Nemrég autópályán voltam vele, gondoltam, felpörgetem a motort, és csak négyesig váltottam föl vele az útidő alatt. 100-115-tel mentem végig.

A kérdésem az, hogy a többletfogyasztáson kívül van-e hátrányos hatása ennek. Nem éreztem, hogy nagyon kívánta volna az ötöst, de a motor pörgött rendesen.

Üdv:

János

Kedves János!

Az alacsonyabb fokozatban forgatott motor adott útszakaszon többet forog, így valószínűleg többet fogyaszt, a környezetet jobban szennyezi, és a kopások is nagyobbak lesznek.

A fogyasztás nem mindig arányos a fordulattal, egy magasabb fordulaton kisebb terheléssel járatott motor kevesebbet fogyaszthat, mint egy lassabban forgó, de nagy terheléssel üzemelő motor. Egy rosszul illesztett 5 fokozatú váltó lehet, hogy rosszabb, mint egy jól illesztett 4 fokozatú…

Egyébként, főleg a turbódízelek esetében okos dolog néha kicsit jobban megforgatni, kicsit meghajtani az autót, mert a városi és kis terheléses üzemben sok korom tud lerakódni. A lerakódások oka a kis hőfok, a kis kipufogógáz-sebesség (és -nyomás) és a részterhelésen állandóan működő EGR, azaz a kipufogógáz-visszavezetés. Idővel a korom nagyon össze tud gyűlni bizonyos helyeken, amit jó kicsit kiégetni.

Általánosságban azért elmondható, hogy ha 5 fokozatú a váltónk, akkor a normál utazósebességgel jobb, ha a legmagasabb fokozatban megyünk, mind a kopás, mind a környezetszennyezés és fogyasztás alacsonyabb így.

Üdv:

Autódoktor