2009.12.01. 15:56 Módosítva: 2009.12.01. 15:58

Tisztelt Autódoki !

A helyzet a következő: elkövetem életem legnagyobb hibáját. Vásároltam egy Citroën Saxo SX-et 2008 decemberében, 1996 évjárat, 1.4-es, 75L, benzines, 499 000 Ft.

1-2 hónapig élveztük is, de aztán gondoltam elviszem egy kis rutin vizsgálatra, az egyik autószerelő ismerőshöz. Na ez az, amit nem kellet volna.

Ami történt: olaj, levegőszűrő, olajszűrő, vezérműszíj, gyertya, hűtővíz csere.
A szerelő átmosta a hűtővíz rendszert is. Ez olyan jól sikerült, hogy a hűtőborda orrán-száján elkezdet spriccelni, na ezért ez is cserére szorult, 115 000 Ft összesen.

Azt hittem, hogy minden jó lesz, de sajnos nem így történt. A szerelő mondta, hogy nézegessem az olajszintet. Na, erre ráfáztam, természetesen eszi az olajat.

Eddig mentem nagyjából 12 000 kilométert, 7 liter olajat öntöttem bele. A szerelő megnyugtatott, hogy kb. 250 000 Ft-ból megcsinálja a motort meg a váltót. Erre én: miért a váltó is rossz? Természetesen igen.

A váltó álló helyzetben az egyest recsegve veszi be. Ha jár a motor, és üresben van, úgy zakatol,  mint egy traktor, de ha kinyomom, akkor elhallgat.

2009 november: a testvérem hazajön Spanyolországból, kimegyek elé a reptérre. Haza felé az autó elkezd rángatni, 1-es, rángat, 2-es rángat, 3-as már csak nagy fordulatszámon rángat, nagy nehezen haza érünk.

Másnap reggel hívom az autószerelőt, erre mondja ő, vigyem el hozzá a kocsit.
Megpróbálom. Beülök a kocsiba, nem csinálja, gondoltam magamban, ha már elindultam, akkor már nézze meg.

Megérkeztem, kiszállok, az autószerelő hátúról közelit, egyszer csak megszólal: Te, a hátsó kereked be van dőlve!

A hátsó futómű eltörött, gondoltam magamban, milyen jó hogy van kocsim, de sikerült 25.000 Ft ért venni egy bontottat, ami jó állapotban van.

Természetesen az asszony mondta: Drágám minden rosszban van valami jó is. Azt már nem írom, hogy mit gondoltam én.

Ha esetleg azt gondolod, hogy itt befejeződött, akkor tévedsz. A hátsó futómű 45.000 Ft-ba került összesen. Mivel mondtam, hogy már nem rángat, ezért azzal nem foglalkoztunk.

Elindultam kocsival haza felé, na most kapaszkodj meg, bemelegedett a motor, elkezdett rángatni, mint állat. És most jön a poén, mivel a hátsó kipufogódob és a katalizátor közti rész, már egy kicsit korhadt volt, és meg lett piszkálva, ezért leszakadt az egész!

Felhívtam telefonon, jöjjön értem, 40.000 Ft a kipufogó, a katalizátortól lefelé végig.

Na most szeretném tanácsodat kérni:

Az autószerelő felhívott, hogy már mindent átnézet, de nem találja a hibát, ami a rángatást okozza.

Ha hideg a motor nem csinálja. Amint bemelegszik, 1-es, 2-es, kuplungot elkezdem felengedni, adok gázt és rángat, vagy lefullad, vagy gyorsan hármasba játszom, 3-as ban pedig nagy fordulatszámnál jelentkezik.

Mi lehet a gond?

Köszönöm, hogy meghallgattál, és várom válaszod.

Kedves Érdeklődő!

Nem egy kellemes történet, de talán lehet szép a vége.

Kezdjük a váltóval. Majdnem biztos, hogy a csapágyak szólnak, ennek oka valószínűleg a kevés, vagy nem megfelelő minőségű váltóolaj. Sajnos komoly bontás nélkül ez nem lesz orvosolható. Fontos, hogy amennyiben rászánja magát a javításra, megfelelő minőségű olajjal töltsék fel. Ennél az autónál ez legalább GL-4 minősítést, 75W-85 vagy 75W-90 viszkozitást jelent.

A motor olajfogyasztása, bár az autó futott kilométereit nem írta meg, nem is tűnik olyan veszélyesnek. Ha mégis tenni akar ellene, először is fel kell mérni a fogyás okát, okait. Egyszerűbb esetben egyszerűen szivárog valahol, ez kívülről nagyjából beazonosítható. Ilyenkor néhány tömítés és szimmerring cseréjével orvosolható a probléma. Célszerű ezt összekötni a váltójavítással, ez úgyis alapos bontással jár majd.

Ha a motorolaj nem a tömítéseknél szivárog el, szóba jöhet még a szelepszár-szimmerringek öregedése, a gyűrűk kopása, extrém esetben a hengerfejtömítés átégése, esetleg a hengerfej repedése. Utóbbi kettővel kapcsolatban megnyugtatnám, kevésbé valószínűek, ezek ugyanis együtt járnak egy rakás egyéb idegesítő jelenséggel, amelyet már bizonyára észre vettek volna.

A szelepszár-szimmerringek cseréje nem egy nagy feladat, áruk pedig még jó minőségű készletben is nagyjából 2500 forint. A gyűrűk kopása már komolyabb feladat, bár itt is inkább a munkadíj-vonzata érdekes. No és persze az, hogy a motor megbontásakor esetleg a főtengely- és hajtókarcsapágyakról is kiderülhet, hogy nem állnak a helyzet magaslatán.

A rángatás pedig alapos vizsgálatot igényel. Ellenőrizni kell az üzemanyagnyomást (vákum nélkül 2,5-3,0 bar, 0,5 bar vákummal 2,0-2,5 bar), a fojtószelep-potmétert (teljesen zárva 1kOhm, teljesen nyitva 3kOhm), a MAP-szenzort (0,4 bar mellett 2,1V, 0,6 bar mellett 3,45V, 0,8 bar mellett 4,75V), az összes vákumcsövet (nem repedt, nem törik meg, nincs lecsúszva), a beszívott levegő hőmérséklet-szenzorát, (20˙C: 2.5KOhm, 40˙C: 1.2kOhm, 60˙C: 600Ohm, 80˙C: 320Ohm), az alapjárati levegőszelep működését, a vízhőfokjeladót, a főtengely jeladóját, a gyújtókábeleket, gyertyákat, stb.

Emellett persze javaslom, hogy az autót alaposan vizsgálják át minden más tekintetben is, hiszen tartogathat még egyéb kellemetlen meglepetéseket is.

Remélem, tudtam segíteni, és a rémálom lassan átfordul majd az autózás örömébe.

Üdvözlettel:

Autódoktor