Hetente kell cserélni az izzót a Peugeot-ban

2011.01.31. 11:45

Tisztelt Autódoktor!

2003-as évjáratú Peugeot 206 1.1-es autónknál kb. fél évvel ezelőtt kezdődött a probléma, hogy az első tompított világítás egyre gyakrabban kiég. Most már ott tartunk, hogy szinte hetente kell cserélni felváltva mindkét oldalt, és már a helyzetjelző is bekapcsolódott a "játékba". Több "szakértőt" megkérdeztünk, egyesek szerint nem tudunk semmit tenni, ez típushiba, egyesek a drágább, minőségi izzókat javasolták (ez nem vált be), mások azt ajánlották, cseréljük körbe egyszerre az összes lámpát, mert akkor működni fog (ezt még nem próbáltuk). Ez valóban normális jelenség és nincs mit tenni, költsünk hetente többezer forintot izzókra?

Köszönettel
hobeaa

Kedves Hobeaa!

Ha ebben az autóban H7-es izzók vannak (merthogy szerelték H4-gyel is), akkor valóban fel kell készülni arra, hogy relatíve gyakran kell cserélni. Ezek sajnos lényegesen kevesebbet futnak, mint a "klaszzikus" H4-esek. Nem tudom, mi lehet az oka, talán az, hogy relatíve kicsi térben izzik az izzószál, magasabb lehet a hőmérséklet, és így érzékenyebb a rezgésekre.

A heti csere persze ezzel együtt is extrém, meg kell keresni az okát.

Első teendő az autó töltésének ellenőrzése, az izzók fogyásának ez a leggyakoribb oka. Gyártótól függ, milyen feszültségre lövik be a töltést, de általános érvényű, hogy 14.00-14.40 V között kell lennie a maximális töltőfeszültségnek. Efölött az akku pezsegni kezd, az izzók pedig sorban halnak meg.

Ha ez rendben, jöhet a fényszórók ellenőrzése. Mint említettem, a rezgéseket nehezen viseli az izzószál, így gyakori, hogy a sérülés, javítás után rosszul, hanyagul visszaszerelt, nem megfelelően rögzített fényszórók mozgása miatt ég ki az izzó. Természetesen nem csak a lámpák rögzítését kell ellenőrizni, hanem az izzó megfelelő beépítését is.

Ha ezen mind túlestek, és még mindig fogynak az izzók, jöhet a félbarkács-megoldás. Ha jól emlékszem, épp valamelyik francia gyártó által javasolt javítási technológia volt ilyen esetekre, hogy a tompított izzó vezetékébe betoldottak kb. 1.5 méter vezetéket (megfelelő átmérővel persze), majd azt szépen elfektették a kábelkötegben. Ezen a darabon éppen annyi feszültségesés keletkezett, hogy az izzószál hőmérséklete esett néhány százalékkal (és így ellenállóbb lett a rezgésekkel szemben is), a kibocsátott fény azonban szemmel észrevehetően nem csökkent.

Remélem, tudtam segíteni.

Üdvözlettel:
Autódoktor