Vezérműláncot kell cserélni?

2011. augusztus 30., 11:32 Módosítva: 2011.08.30 11:32

T. Autódoktor!

A minap olvastam egy cikket a motorokon levő hajtólánc karbantartásával kapcsolatban. Felvetődött bennem a kérdés, hogy egy vezérműlánc mennyit bír? Tudom, függ a vezetési stílustól, az olajtól, de van-e valami korhatár, ami felett a láncot érdemes cserélni? 1992-es Alfa 155-öm van 2.0 TS 8V. Tehát még a láncos kivitel. Nemrég ellenőrzés miatt szedtem szét a motorját és a lánc nekem rendben volt. Ön szerint érdemes-e láncot cserélni?

Tisztelettel, Péter

Kedves Péter!

Nem tudok hirtelen olyan autóról, ahol a láncra konkrét csereintervallum volna megadva. A gyakorlatban akkor szokás cserélni, amikor hangja van - ez elég jellegzetes, felismerhető zaj.

A tapasztalatok szerint – eltekintve a konstrukciós hibáktól, mint mondjuk az ezres Corsa C-knél – a vezérműlánc élettartama százezres nagyságrendű.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nem merek klímával előzni

2011. augusztus 26., 11:22 Módosítva: 2011.08.26 11:22
6

Tisztelt Autódoktor!

Kis lökettérfogatú autóm manuális klímával van ellátva. Jól érezhetően fogja vissza az amúgy sem vehemens autót a bekapcsolt klímaberendezés. Kérdésem pusztán elméleti. A "hőmérséklet szabályozón" beállított érték befolyásolja-e a hűtőberendezés motorra gyakorolt terhelését, vagy a beállított értéktől -ide-oda tekert kb. hőmérséklettől- függetlenül fojtja meg az autót? Illetve létezhet-e olyan inteligens vezérlés, ami a motor közlekedésből származó terhelését figyelve engedi a klímát dolgozni- a motort terhelni /pl. előzéskor/. Válaszát előre is köszönöm.

Gábor

Kedves Gábor!

A klímaberendezés a kompresszor ki-be kapcsolgatásával állítja elő a kívánt hőmérsékletet. Egy manuális szabályzású berendezés esetén a hőfokszabályzás ráadásul elég "fakerekű", egyszerűen a teljesen hideg levegő és a teljesen meleg levegő keverésével tudja szabályozni a beáramló levegő hőmérsékletét.

Így tehát a beállított hőfok, bár valamennyire befolyásolja a ki-bekapcsolás intervallumát, sokat nem változtat a kompresszor okozta terhelésen.

A gyártók - főleg a kisebb motoroknál - legtöbbször alkalmaznak egy ún. "kick-down" kapcsolót, amely padlógázas gyorsításnál nem engedi bekapcsolni a kompresszort, megakadályozva ezzel az előzés közbeni meleg helyzeteket. Ez azonban csak végső megoldás.

Sajnos a gyengébb motorokból kevesebb teljesítményt lehet "ellopni" a klíma működtetéséhez, így az autó tervezésekor meg kell találni a megfelelő kompromisszumot a relatíve lendületes haladás és a megfelelő hűtés között. Ez a gyártás pillanatában már eldőlt, később nem nagyon lehet már változtatni ezen. Igaz, néha ez nem sikerül túl jól, néhány gyengébb autón a klíma bekapcsolása közel egyenértékű az üzemi fék használatával...

Utólag tehát sokat nem tehet, ezzel együtt kell élni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Áramvámpír egy Golfban

2011. augusztus 25., 15:03 Módosítva: 2011.08.25 15:03

Üdvözletem!

Problémám a következő. Van egy Golf 2 1.8 GTI 16v autóm a 88-as évjáratból. Autóvillamossági problémája lehet, egyszerűen valami leszívja az akksimat. 1 hét garázsban állás, akksicsere után is fennáll eme probléma. A riasztó ideiglenes kikötése után továbbra is fennáll a probléma. Elektromos ablakemelö is van benne, de nem hinném, hogy az szívja le, bár az a gyújtás levétele után is működik.

Több szerelönél jártam már, de nem tudják orvosolni a problémámat. Azon a szinten vagyok, hogy átvezetékeztetem az egész autót. Ha esetleg tudna segiteni a problémában, a válaszát elöre is köszönöm!

Zsolt

Kedves Zsolt!

Először is mérjék meg a nyugalmi állapotban felvett áramot. Amennyiben ez tizedamperek alatt van, valószínűleg az akku lesz cserés.

Ha a felvett áram nagyobb, szedjék ki egyesével a biztosítékokat, és figyeljék, melyiknél szűnik meg az áramfelvétel. Ha megvan, már csak azokat a fogyasztókat kell megkeresni, amelyeket véd ez a biztosíték, ileltve a hozzájuk vezető csatlakozásokat, vezetékeket.

Ha az összes biztosítékot kihajigálva sem szűnik az áramfelvétel, a generátor vagy az önindító környékén kell keresgélni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Melegben sztrájkoló Xsara

2011. augusztus 25., 14:58 Módosítva: 2011.08.25 14:58

Tisztelt Autódoktor!

Citroen Xsara II. 2006-os, benzines 1,6-osom van. Találkozott már olyan problémával, hogy nagy melegben nem indul el az autó? Napközben kiszálltam egy üzletnél ebben az embertelen melegben, 15 perc múlva indultam volna, de az önindító csak kattant egyet és más semmi. Fél óra pihenés/lehűlés után viszont, mintha mi sem történt volna, startolt a gép. Akku kicserélve (sajnos), zsír új. Ha hidegebb a levegő, indul reggel, indul délután. Az önindító cseréjét javasolták, de szerintem máshol lehet a hiba. Mire utalhat a jelenség?

Köszönöm válaszát

László

Kedves László!

Ha az önindító kattan, akkor a rajta lévő behúzómágnes működik. Innentől bizony, a probléma lelke nagy valószínűséggel az önindító maga.

A cserét nem javaslom, drága móka - ellenben kiszerelés után egy felújítóműhelyben olcsón újjávarázsolják.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Ingadozó alapjárat, nagy fogyasztás

2011. augusztus 25., 14:55 Módosítva: 2011.08.25 14:55

Tisztelt Szakértő Úr!

Számomra fontos kérdéssel fordulok Önhöz. Eddig nem tudott senki segíteni, még a számítógépes vizsgálat sem. A lényeg: van egy Peugeot 106 1.4 hengerenkénti injektoros autóm. Az alapjárat ingadozik, amit nem tudtak eddig orvosolni. Amit cseréltem eddig:


-  Alapjárati motor
- Lambda-szonda
- MAP-szenzor
- Gyertyák
- Gyújtókábelek
- Hűtőfolyadékhőmérséklet-érzékelő

Egy kicsit szerintem sokat fogyaszt/városban, 8-at, de télen akár 10-et is. Kétszer voltam vele szakszervizben, minden jó a számítógép szerint, meg a többi műszer szerint is. Ha tudna valami tanácsot adni nagyon megköszönném.

üdv
Béla

Kedves Béla!

Roppant divatos, ám költséges és ritkán célravezető a javításnak az a módja, amikor hasraütésszerűen cserélünk alkatrészeket.

Én inkább azt javaslom, egy alapos diagnosztikát végezzenek el az autón, a szemrevételezésnél komolyabban megvizsgálva a gyújtás, az üzemanyagrendszer, a motor állapotát, derítsék fel az esetleges tömítetlenségeket, és ennek eredményétől függően folytassák a javítást.

Ha ez nem megoldható, esetleg cseréljenek ki még néhány drága alkatrészt, hátha...

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nem alszik el az ABS-visszajelző. Rossz?

2011. augusztus 25., 14:51 Módosítva: 2011.08.25 14:51

Tisztelt Doktor Úr!

Egy 1995-ös Toyota Carina E 1.6 xli-m van. Az lenne a kérdésem, hogy az ABS-visszajelző fény nem alszik el indítás után, a műszerfalon folyamatosan világít. Azelőtt kialudt mindig, ha beindítottam. Mi lehet a probléma? Az ABS romlott el vagy csak valamiért úgy marad? Mertha most indítom, akkor egy pillanatra elalszik, aztán újra kivilágít és nem alszik el. Mielőbbi válaszát előre is köszönöm.

Köszönettel:
Sándor

Kedves Sándor!

Ha a lámpa világít, az ABS valószínűleg nem működik - bár ezt könnyen kipróbálhatja, ha poros úton fékez.

Az mindenesetre biztos, hogy a lámpa hibát jelez. Ilyenkor leggyakrabban a kerekek fordulatszám-érzékelője a probléma forrása - de nyilván ki kell olvasni a hibakódot, és ellenőrizni a gyanús alkatrészeket.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Amcsi kocsi eukomfortosítása

2011. augusztus 22., 16:43 Módosítva: 2011.08.22 16:43
1

Jó napot kívánok!

Két éve hoztam be az USA-ból egy 2007-es Chrysler Pacifica típusú gépjarművet. Sajnos ezt a márkat nem gyártották európai piacra, így nincs hozzá eu-i szabványú első lámpa! Mit tehetnék? Hogy tudnam mégis forgalomba helyezni a kocsimat? Kihez kellene,hogy forduljak? Hogyan tudnák asszimetrikussá tenni a két lampa fényverését? Kérem gyors válaszát uram, mert már az őrület szélén állok!

Előre is köszönöm:
Zoltán

Kedves Zoltán!

Nehéz dolga lesz. Hacsak nem talál egy más típusú autót, amelyen azonos fényszórókat használtak, és létezett európai kivitelben, akkor nem fogja tudni megoldani az átalakítást.

Létezik azonban egy úgynevezett egyedi forgalombahelyezési eljárás, amelynek során bizonyos előírásoktól eltekinthetnek, mentességet adhatnak például a fényszóróra vonatkozó szabályok alól is. Ezzel kapcsolatban keresse meg az NKH területileg illetékes kirendeltségét, ahol tájékoztatják önt a lehetőségekről és a szóba jöhető költségekről.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Lehúznak az Octavia lambdaszondájával?

2011. augusztus 15., 14:23 Módosítva: 2011.08.15 14:23
3

Tisztelt Autódoktor!

Skoda Octavia II. 2005-ös autóm van, 50000 km van benne, motorkódja:BCA. 2010. július 9.-én megjelent egy hibaüzenet a kijelzőn, miszerint motorelektronikai meghibásodás van. Elmentünk egy autóteszelőhöz, aki a fedélzeti számítógépre csatlakozva megállapította, hogy a lambdaszonda fűtő áramköre meghibásodott. Elmondta, hogy nem feltétlenül lambdaszonda hibáról van szó, lehet érintkezési hiba is. Ezután kiütötte a hibakódot. Másnap vidékre mentünk, kb. 100 km megtétele után, újból megjelent a hibakód. Ma 2010.július 12.én, felkerestük, a szerelőt, de sajnos egész héten szabadságon van. Ezután elmentünk néhány szerelőhöz, mindegyikük azzal kezdte, hogy "lambdaszondacsere". Én nem vagyok benne biztos, hogy az kell, mert a motor teljesítményén, fogyasztásán, semmilyen hibát nem vettem észre.(régebben olvastam is, hogy nem biztos a csere,l ehet csak érintkezési hiba) Az utoljára felkeresett autóvillamossági szerelő is lambdaszonda cserét javasolt. Felhívtam a Skoda boltot, s kérdezték, el ső vagy hátsó lambdaszonda kell? Felhívtam a szerelőt, aki azt mondta, hogy az Octaviaban csak egy van a katalizátor előtt. Én is utána néztem, kettő van. Ezek után nem tudom mit tegyek, mert félek, hogy "le akarnak húzni". Minden szerelő úgy vállalná a cserét, hogy otthagyom az autót, tehát nem tudom, hogy valóban kicserélték-e vagy nem?!Tanácsát kérem, hogy mit tegyek.

Köszönettel:
Újpesti

Kedves Újpesti!

A BCA motorkódú Octaviában két lambdaszonda van, ez teljesen biztos. Egy a katalizátor előtt, egy pedig mögötte. Az első OEM-cikkszáma 047 906 262, a hátsóé 036 906 262P.

A szondák fűtőkörét feltétlen érdemes ellenőrizni a csere előtt. Nem ördöngősség, multiméterrel mérhető a belső ellenállás és a fűtés vezetékeinek feszültsége is. Ezt jó esetben a szerelő is megteszi, mielőtt cserél.

Ha egy szerelőhöz úgy esik be, hogy kéri a szonda cseréjét, mert valaki már megállapította a hibát, a szerelő csak arra fog garanciát vállalni, hogy a szondát cserélte. Ha nem szűnik a hiba, ön joggal gyanakszik majd, a szerelő pedig joggal védekezik azzal, hogy amit ön kért, azt elvégezte. Ha a hiba eredeti oka nem maga a szonda volt, sosem jutnak majd közös álláspontra, és nagyon sokáig fogják egymást Sidney.

Azt javaslom tehát, hogy a diagnosztikát és a javítást egy szerelőnél vigye végig, így lesz alapja az esetleges későbbi reklamációknak.

Üdvözlettel:
Autódoktor

A vizsgán bukta a kék műszerfalvilágítás?

2011. augusztus 15., 14:21 Módosítva: 2011.08.15 14:21

Tisztelt Autódoktor!

Kérdésem az lenne, hogy ha a műszerfal világítást kicserélem mondjuk kék led világításra, a műszaki vizsgán visszaküldhetik emiatt az autót, vagy ez a kis átalakítás nem jár semmilyen következménnyel?

Válaszát előre is köszönöm!!!

Kedves Érdeklődő!

A műszerfal-világítás színe nincs szabályozva, így - ha a sofőr szemébe nem világít - nem vizsgálják a műszakin.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Automatát nem lehet vontatni?

2011. augusztus 12., 13:47 Módosítva: 2011.08.12 13:47
3

Tisztelt Autódoktor!

Azt szeretnám Öntöl megtudni, miért van, hogy az automata sebességváltós autokat nem lehet vontatni vagy megtolni? Én úgy hallottam, lehet vonatatni bizonyos tipusokat, de ez a váltót tönkreteszi. Vagy ez abszolút lehetetlen? Köszönöm a válaszát!

Tisztelettel: Cs. Imre

Kedves Imre!

Az automataváltók kenését a működtetésükre is használt hidraulikaolaj látja el. Ennek keringetéséről a váltó olajszivattyúja gondoskodik, amely vontatáskor nem, vagy nem megfelelően működik. Ilyenkor egyszerűen nincs kenés.

Rövid távra, kis sebességgel lehet azért vontatni az ilyen autókat, hiszen alapvetően nem száraz a váltó ilyenkor. Az olajfilm azonban gyorsan felszakad, ezért nem ajánlott ilyen módon hosszabb út megtétele.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Gyári szűrő többet, utángyártott kevesebbet bír?

2011. augusztus 12., 13:45 Módosítva: 2011.08.12 13:45
5

Tisztelt Doki!

Ford Mondeo 2001-es évjáratú TDDI 116- lE-s dízelautóban hány kilométerenként kell gázolajszűrőt cserélni? Sok mindent hallottam már, ezért érdeklődök nálatok. Ha gyári a szűrő, akkor többet, ha utángyártott, kevesebbet bír? És kb. hány km-t?

Kedves Érdeklődő!

Erre az autóra az előírás a következő:
– 2001/07-ig, D6BA motor: minden 45 000 km vagy 3 év
– 2001/08-tól, HJBA és D6BA motor: minden 60 000 km vagy 3 év

Az utángyártott szűrőt (ha többé-kevésbé márkás gyártmány) semmivel sem kell hamarabb cserélni, mint a gyárit.

Üdvözlettel.
Autódoktor

Fiesta tiszta etanollal

2011. augusztus 11., 15:08 Módosítva: 2011.08.11 15:08

Tisztelt Autódoktor!

2007es Ford Fiestába (1.25 16V Duratec) tankolhatok-e tisztán etanolt? (átalakító nélkül) Egyenlőre csak kipróbálni szeretném vele és ez után eldönteném hogy használom-e tovább vagy nem, de nem tudom azt, hogy a motordiagnosztika lámpa világítani fog-e vagy nem? (gyanítom hogy lambda szonda jel miatt fog) és ha világít, akkor benzin tankolása után magától kialszik-e avagy addig világít amíg a hiba kódot ki nem törlik? Benzin szűrőt valószínűleg nem cserélek mert csak 9E km van az autóban.

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Nagyjából azt tudom elmondani önnek is, amit már olvashatott itt:
http://totalcar.hu/tanacsok/autodoktor/2010/02/01/etanol_-_csokorban/
http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/02/06/anonim_alkoholistak/

Az üzemanyagszűrő cseréjét ilyen kevés futott kilométer esetén is javaslom.

A hibajelző lámpa valószínűleg kivillan majd a tiszta etanol-üzemnél, és még ha el is alszik egy idő után, a hibatárolóban megmarad majd.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hogy kerül olaj a kipufogóba?

2011. augusztus 11., 15:07 Módosítva: 2011.08.11 15:07

Üdvözlöm!

Egy '86-os Ford Escort 1,6D kipufogójánál vettem észre, hogy olaj került oda, valószinüleg a hengerekből.Mi lehet a probléma?

Köszönüm!

Kedves Attila!

Két jellemző helyen kerülhet olaj az égéstérbe, és így a kipufogóba - a kopott gyűrűk mellett, illetve az elöregedett szelepszár-szimmeringek mellett.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Milyen jelentősége van a féknyereg elhelyezkedésének?

2011. augusztus 11., 15:07 Módosítva: 2011.08.11 15:07
1

Tisztelt Autódoktor!

Azután érdeklődnék, hogy milyen jelentősége van a féknyereg elhelyezkedésének? A sportautókon általában a tárcsa hátsó felére szerelik, míg a családi autóknál előre. Persze ez alól is vannak kivételek. Pl. Audi, KIA cee'd, Hyundai i30, stb.

A netet böngészve nem találtam rá magyarázatot, így az ön segítségét kérném.

Üdvözlettel:
GH

Kedves GH!

Nincs nagy jelentősége a nyereg elhelyezkedésének. Mondanám, hogy ötletszerűen kerül fel a tervezéskor, de azért nyilván vannak olyan szempontok, amely alapján eldől, hová teszik végül. Súlyeloszlás, a fékcsövek elvezetése, a rendelkezésre álló hely, stb...

Üdvözlettel:
Autódoktor

Féléves autó rángat,de semmi baja?

2011. augusztus 9., 10:37 Módosítva: 2011.08.09 10:37
1

Tisztelt Autódoktor!

Skoda Octavia 1.4 Tour típusú autóm 2008-as évjáratú 17000km-rel. A használatba vétel után fél évvel sebesség váltásnál elkezdett rángatni. Alacsonyabb sebesség fokozatnál erősebb, magasabb fokozatoknál egyre gyengébb a jelenség. Egészen pontosan, amikor váltásnál felengedem a kuplungot akkor ránt egyet az autón. A sebesség váltó kar is kotyog. Álló motornál legalább egy centis holtjátéka van, menet közben pedig gázadásnál előre bukik, ugrál. A szakszervizben azt mondták, hogy ettől nem lesz baja az autónak, ne aggódjak. De én aggódom! Mi lehet a probléma, és hogy vehetem rá a szervizt, hogy foglalkozzanak vele?

Köszönettel, Károly

Kedves Károly!

Az ön által leírtak alapján sokkal inkább gondolnék valamelyik motortartó bak hibájára. Azt javaslom, ezeket ellenőrizzék elsőnek!

Üdvözlettel:
Autódoktor

Tönkremegy a motor a gyertyától?

2011. július 18., 13:16 Módosítva: 2011.07.18 13:17
1

Szia Doki!

Van egy 1993-as B Corsám, C14NZ motorral. Az a kérdésem, hogy milyen gyertyát rakjak bele?

Jelenleg NGK BKR5EK van benne, csereérett már. Próbáltam utánaolvasgatni de nem igazodok el a rengeteg információ között. Annyit sikerült kideríteni, hogy egypólusú kell bele, mert a gyári gyújtórendszer ehhez van méretezve és a nagyobb pólusszám nem fog tisztább égést eredményezni. Legalábbis a rendelkezésemre álló információk alapján ezt szűrtem le.

Kérlek, mondd meg a tutit! :)

Köszi:

Tamás

Kedves Tamás!

Ha ez a Corsa 1993-as, akkor a BKR5EK nem jó hozzá.

Nem az egy- vagy két testelektróda miatt, ezeknek semmi köze a gyújtórendszer méretezéséhez. Itt jegyezném meg, hogy óriási tévedés azt gondolni, hogy a többelektródás gyertyákon több szikra - pontosabban ív - keletkezik, mint az egypólusún.

Az Opel 1995 júliusáig - egészen pontosan 02BF1475 vagy 19241622 motorszámig - "egypólusú", alátéttel tömítő gyertyákkal (például NGK BPR5ES) szállította ezeket a motorokat, ezután pedig "kétpólusú", kúppal záró gyertyákkal (például NGK BKR5EK).

Az óriási különbség tehát nem a testelektródák számában, hanem a tömítésben van. A teljesen eltérő kialakítás miatt szigorúan tilos felcserélni a két különböző gyertyát, ezzel ugyanis akár véglegesen is tönkreteheti a gyertyafurat tömítőfelületét.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Elcseszte a szakszerviz?

2011. július 15., 10:32 Módosítva: 2011.07.15 10:32
19

Kedves Autódoktor!

Van egy 2.0 dízel Mondeóm. Gondom volt a lendkerékkel és a kuplunggal. Nem akartam sufniműhelybe vinni, ezért a hozzánk közeli Ford-márkaszervizzel javíttattam meg. Azt gondoltam, a minőségi, hozzáértő munka megéri azt a pluszt, amennyivel többe kerül majd.

Az alkatrészeket azonban én vittem. Luk szettet vásároltam, jóval a gyári ár alatt, pedig gyári beszállító - ezt a Fordosok is elismerték. A kiszedett eredeti alkatrészeken is ott volt a Luk-logo.

A javítás után azonban nem volt tökéletes a kuplungom. Olyan volt, mintha levegős maradt volna a kuplung-hidraulika. Visszavittem, gépre tették, és villámgyorsan lelégtelenítették. Nem kértek egy fillért sem érte.

Másnapra viszont ismét levegős lett. Újra légtelenítettek, ingyen, másnapra megint levegős lett.

Itt már kértem, hogy járjanak alaposabban utána, mi lehet a gond. Szétszedték újra az autót, és közölték - rossz az utángyártott hidraulikus kinyomócsapágy, ereszti az olajat. Elfogadtam, és megvásároltam - jóval drágábban - a gyárit. Összerakták, működött.

Két napig. Azóta újra levegős. Azt javasolták, menjek be újra, elsőre sosem sikerül teljesen légteleníteni. Felteszik gépre, percek alatt megoldják, és jó lesz. Nem mentem bele, kértem a hidraulikus csapágy cseréjét, erre viszont várnom kell.

Ezalatt azonban visszavittem a kinyomócsapágyat oda, ahol vettem. Elmondtam a történetet, ill. vittem a szerviz szakvéleményét is, amelyben leírják, hogy szakszerűen szerelték be, megfelelő készülékkel légtelenítették, de ereszti az olajat.

Erre ők elmondták, hogy bár elindítják a garanciális elbírálást, ne számítsak sok jóra - a forgalmazó valószínűleg elutasítja az igényt arra hivatkozva, hogy a kuplunghidraulikát nem szabad géppel légteleníteni.

Most várok. Van egy használhatatlan autóm és egy rossz kinyomócsapágyam, amely valószínűleg nem garanciális. Nem tudom, kinek van igaza, és tartok tőle, hogy az összes felesleges költséget nekem kell állnom.

Önnek mi a véleménye?

Köszönettel:

Endre

Kedves Endre!

Ön valószínűleg egy hosszadalmas és nehézkes vita elé néz - de ezt talán már sejti.

A helyzet az, hogy a hidraulikus kinyomócsapágyak többségénél valóban tilos, kisebb részüknél pedig nem ajánlott a légtelenítést féklégtelenítő készülékkel végezni, márpedig az olvasottak alapján a szerviz éppen ezt tette.

Ezek a féklégtelenítő készülékek praktikus és gyors segítséget jelentenek a fékrendszer megbontásánál, a kuplung-hidraulika légtelenítése azonban nem végezhető el velük megfelelően. Ráadásul veszélyes is, ha a gépi légtelenítés közben a pedálra lépnek, túlnyomás léphet fel, amely egyszerűen és gyorsan teszi tönkre a munkahenger tömítéseit, olajfolyást és esetenként működésképtelenséget okozva.

Épp, mint az ön esetében.

Amennyiben a forgalmazó megvizsgálja az ön által visszavitt alkatrészt, és arra jut, hogy a nem megfelelő munkavégzés okozta a meghibásodást, a rossz csapágyat az ön kezébe adják, hogy a továbbiakat a szervizzel intézze. Ebben az esetben - a fentiek alapján - a szerviznek kellene állnia az alkatrész cseréjét, illetve az ezzel kapcsolatos egyéb kiadásokat is, beleértve a gyári munkahengert és a kapcsolódó munkadíjakat is.

Ez persze nem lesz könnyű menet. Feltétlen javaslom, hogy várja meg az utángyártott alkatrész forgalmazójának döntését, és a tőlük kapott írásos szakvéleménnyel forduljon majd a szervizhez.

Remélem, sikerrel jár:

Üdvözlettel:

Autódoktor

Kettőt-hármat nem veszi a Swift

2011. július 15., 10:27 Módosítva: 2011.07.15 10:27
Tisztelt Autódoktor!

2001-es Suzuki Swift 1.0 autómmal visszaváltáskor van egy "kis" probléma: 2. és 3. fokozatba nem mindig lehet visszatenni, olyan, mintha a tengelykapcsoló nem oldana teljesen. DE!! A többi fokozattal semmi gond nincs, és a 2-3 -nál sem jelentkezik mindig, és többnyire csak visszaváltáskor. Mi okozhatja?

Köszönettel:
András

Kedves András!

Mint általában a legtöbb kéziváltós autónál, a Swifteknél is jellemző, hogy a kettes és hármas fokozat szinkrongyűrűi jobban kopnak a többinél. Ennek oka csupán annyi, hogy ezeket a fokozatokat gyakrabban használja a sofőr, mint a többit, ráadásul az intenzív gyorsítások miatt nagyobb lehet a fordulatszám-különbség.

A nagyobb igénybevétel miatt ezek gyorsabban kopnak - ez történhetett az ön autójával is. Amikor a kopás eléri azt a szintet, ahol már a vezetést zavarja, akkor bizony egy váltójavítás vár önre és az autóra.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Mintha kipörögne a kerék...

2011. július 14., 17:16 Módosítva: 2011.07.14 17:16
Jó napot!

Az alábbi problémát figyeltem meg az autómnál:

Egyes sebesség fokozatban induláskor éppen hogy elérném azt a szintet a kuplunggal hogy leveszem a lábam, elkezd bepattogni az eleje. Berázkódik, mintha elkaparna, de mégsem lehet úgy, mert lassan indultam és nem hallottam, hogy kipörög a kerék.

Szép szabályos induláskor is ez van.

Minden indulásnál jelen van a probléma. Mindig, minden induláskor.

Mi lehet a probléma?
Előre is köszönöm.

Viszlát

Kedves Érdeklődő!

Mivel nem derül ki, milyen autóról van szó, csak általánosságokat tudok mondani - bár nem vagyok teljesen biztos, hogy ugyanazt értjük pattogás alatt.

A kuplung hibája (egyenetlen felületű lendkerék, tárcsa vagy szerkezet, szétesett tárcsa, törött torziós rugók, stb...) okozhat ilyesmit, mint ahogyan az extrém kopott, esetleg részben szétesett féltengelycsukló is. Ha a fantáziámat igazán szabadjára engedem, még a sebességváltó vagy a differenciálmű sérült fogaskerekei is felrémlenek.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Legalább öt autószerelő és a nagy étvágyú Astra

2011. július 14., 17:14 Módosítva: 2011.07.14 17:14
Üdvözlöm!

Kérem segítsen! Már legalább öt autószerelőnél voltam, de egyik sem jött rá, mi a gond az autómmal.
Astra F Ecotec X16XEL autóm nagyon sokat fogyaszt. 45 km-t gurultam 10 liter benzinnel. Amikor beindítom, szép folyamatos a hangja, majd amikor beáll az alapjárati fordulatszám, dadog, pufog összevissza.

Van olyan, hogy menet közben semmi gond, szépen gurul, de legtöbbször nem is bír menni.

Például olyan is előfordult hogy hiába léptem padlóig a gázpedálra, 70-nél nem ment gyorsabban.

A kipufogó benzinszagú és a gyertyák kormosak.

Kérem, segítsen!

Tisztelettel:
Attila

Kedves Attila!

Az öt autószerelő legalább egyike nyilván elvégzett egy környezetvédelmi mérést, amelyből kiderül a lambda-érték.

Szintén egyikük valószínűleg ellenőrizte a gyújtási időpontot és azt, hogy van-e szikra, és megfelelő időben van-e.

Azt gondolom, valószínűleg a hibatárolót is kiolvasták, hogy megfelelő információkhoz jussanak.

Ennyi próbálkozás után a nagy számok törvénye alapján kellett lennie valakinek, aki ellenőrizte a különböző szenzorok megfelelő működését, nagy hangsúlyt helyezve például a MAP-szenzorra és vízhőfok-jeladóra.

Bízom abban, hogy az öt autószerelő mindegyike levont valamilyen következtetést a rendelkezésére álló adatokból, és ezeket a következtetéseket és adatokat önnel is megosztották.

Ezek birtokában azt javaslom - hiányuk esetén meg pláne -, hogy keressen fel egy hatodik, IGAZI autószerelőt, aki minden bizonnyal megtalálja a betegség ellenszerét.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Leáll a Polo

2011. július 11., 13:41 Módosítva: 2011.07.11 13:41
6

Kedves Autódoktor!

Egy 97'-es VW Polo - AEX-es alvázszám - tulajdonosa vagyok. Az utóbbi egy évben vettem észre, hogy az autó menet közben, főleg amikor lenyomom a kuplungot és üresbe rakom, egyszerűen leáll. Nem történik semmi különös sem, egyszerűen csak nem jár többet a motor. Utána rendesen indul és megy tovább. Kezdetben azt hittem a hideg miatt van, de itt a meleg, a jelenség pedig nem szűnt meg. Rendszeresen szervizelt autó, olaj mindig időben cserélve. Köszönöm előre is szíves válaszát!

Beny

Kedves Beny!

Motorszám (illetve motorkód) lesz az AEX.

Ezekre a motorokra jellemző, hogy az alapjáratot is jelentősen befolyásoló fojtószelep-állító motor nem teszi megfelelően a dolgát. Ez egy szerelt egység, házilag nem bontható, nem javítható.

Gyakran segít a tisztítás, ezt feltétlen érdemes megpróbálni. Féktisztító, makacsabb szennyeződések ellen karburátor-tisztító spray megfelelő erre a célra.

Ha a tisztítás után sem javul a helyzet, a csere marad. Gyári alkatrészként ez igen vaskos tétel, ám neves gyártótól származó utángyártott is kapható, az egy fokkal pénztárcakímélőbb megoldás.

Mellékesen jegyzem meg, hogy az elektromos hálózat hibája is okozhat ilyesmit. Testelési gond, kontakt-problémák - bár ezek kevésbé jellemzőek erre a típusra.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Kopogó Swift - nem is hidrotőkés?

2011. június 30., 12:22 Módosítva: 2011.06.30 12:22
2
Hello!

Van egy 99-es februári kiadású 1-es Swiftem, 1,3-as, 8 szelepes.

Azt hittem, olajcsere után csendesebb lesz a motor, de ugyanúgy csattog. Alapjáraton is hallani, de ha nyomom neki, akkor erősebb a csattogás, mintha a szelepfedél alól jönne.

Az lenne a kérdésem, hogy hidrotőkések-e ezek a motorok, és azok rosszak? Vagy csak szelephézagot kellene állítani?

A választ előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Miközben az 1.0 Swiftek hidrotőkés szelepállításúak, a nyolcszelepes 1,3-asok bizony nem, így időszakonkénti (30-40 ezer km-enként, de legkésőbb minden harmadik szerviznél) szelepállítást igényelnek.

Ennek hiányában a szelepek csattogni kezdenek, ami a kellemetlen hang mellett emelkedő fogyasztást, csökkenő dinamikát és gyorsabban kopó vezérműtengelyt is eredményezhet.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Zörög a Felicia

2011. június 30., 12:13 Módosítva: 2011.06.30 12:13
Kedves Autódoki!

Felicia Magic típusú verdám van.

Mostanában egyre töbször hallok csörgő hangot a katalizátorból, vagy arról a részről. Mit kellene tennem, mi okozza a csörgést?

A katalizátoron nincs semmi külsérelmi nyom.


Kedves Érdeklődő!

A katalizátor felől jövő zörgő-csörgő hang a legtöbb esetben vagy a hővédő lemez elszabadulását, vagy a katalizátor magjának törését jelzi. Mindkettő előfordulhat külső sérülés nélkül is.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Hideg az Astra, ezért szegény a keverék?

2011. június 30., 12:11 Módosítva: 2011.06.30 12:11
Tisztelt Autódoki!

1992-es Opel Astra F 1.4 8v-ről lenne szó.

A hőmérséklet-visszajelző lámpa a műszerfalon a hideg szintnél feljebb nem mászik, a gombát teszteltük, cseréltük az mér rendesen. Indításnál a szívató sokáig rajta marad, és nem akar lekapcsolni.

A műszerfalon kigyullad a motor ellenőrzőlámpa, és utána nem sokkal elkezd fulladozni a motor, és leáll.

Kivillogtattuk a hibát, kettőt jelzett:
- Fojtószelep/potenciométer feszültség túl alacsony
- Lambdaszonda/befúvásjel keverék túl szegény.

Ezek összefüggésben lehetnek a hőmérsékletjelzés hibával?

A termosztát folyton nyitott állapotban van.

A lambdaszonda új.

Tisztelettel: Kurucz Péter

Kedves Péter!

A nem-melegedési probléma minden bizonnyal a termosztát problémája, ahogyan az ön is jó szemmel észrevette - nyilván ezért is tudja, hogy folyamatosan nyitva van. Bármilyen meglepő, még ilyen melegben is jóval tovább tart elérni a motor üzemmeleg tartományát, ha a termosztát nem teszi a dolgát.

A két hibakód közül a túl szegény keverék problémáját elvileg okozhatja a folyamatos hidegüzem, bár sokkal valószínűbb, hogy egy, vagy néhány alkalommal a szükségesnél szegényebb volt a keverék - és itt utalnék a másik hibára. A fojtószelep jelzésének hibája, vagy hiánya a hidegüzemtől teljesen független probléma lesz, viszont okozója lehet a szegény keverékre utaló hibakódnak.

Javaslom, hogy a fojtószelep állásának megfelelő jel meglétét ellenőrizzék első nekifutásra, valószínűleg ott lesz a probléma gyökere.

Ezután persze erősen javasolt egy jól működő termosztát beszerelése is.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Nem indul a Volvo, kivéve a szervizben

2011. június 29., 14:18 Módosítva: 2011.06.29 15:48

Üdvözlöm!

Van egy Volvo S40 2.0 140 lóerős, 1996-os évjáratú autóm.

A problémám hogy néha nem indul, természetesen amikor elviszem szervizbe mindig indul (ilyenkor a válasz, nem tudnak vele mit kezdeni amíg indul). Tolásra indul, az akku jó, önindító rendben.

Amikor nem indul, indításkór felgyulladnak a visszajelzők, de nem rendesen csak halványan vagy villogva. Ha sebességbe teszem, rendesen kigyullad, ilyenkor előfordul hogy elindul, de ha megmozdítom az autót néha ennyi is elég és indul. Ha egyikre sem akkor meg kell tolni.

Előre is köszönöm a segítséget!

Attila

Kedves Attila!

Nagy valószínűséggel a motor és a karosszéria közötti testeléssel van a probléma, kisebb eséllyel valamilyen más testkábellel.

Előbbi könnyen ellenőrizhető: vegyen magához egy testkábelt, és amikor az autó éppen nem indul, kösse direktben az akku negatív saruja és a motorblokk közé. Ha a probléma megmarad, tegye ugyanezt a negatív saruval és a karosszériával - persze semmiképpen se valamilyen fényezett felületen, inkább egy, a lemezen átvezető csavaron próbálkozzon.

Ha ez sem vezet célra, sajnos végig kell járnia a kábelköteg testelési pontjait és a köteg csatlakozóit.

Üdvözlettel:
Autódoktor