2012.01.03. 11:50


Tisztelt Autódoktor!

A kérdésem a következő lenne:
A Renault-knál a főtengely csavarja, (ami a vezérmű+segédszíj kerekét tartja) meghúzása Nm+fokban van megadva: 20Nm+135fok+-15fok.
A kérdés, hogy amikor a fok szerint történik a meghúzás, mennyire lehet a maximális nyomatékot hanyagolni? Ami M12x1,25-ös 10,9-es csavarnál 120Nm.
A +15 -15 fokot ki vagy mi dönti el?

Előre is köszönöm válaszát!

Tisztelettel, Zoltán


Kedves Zoltán!

Az ilyesfajta előírást, ahol nyomatékra, majd utána fokra kell lehúzni az adott csavart, átalában "nyúló" kötőelemekre adják meg. Jellemzően ilyen a hengerfejcsavar, ahol a három lépcső mondjuk 100 Nm, majd 75 fok, végül még 15 fok.
Ezekben az esetekben a meghúzási nyomatékig a csavar nem szenved alakváltozást, utána azonban, amikor a nyomatékra húzott csavarokat adott szögelfordulással tovább fordítják, ezek a csavarok megnyúlnak. Emiatt ezek egyszer használatos csavarok, a gyártók szinte minden esetben tiltják is ezek újbóli felhasználását.

Az ön esetében tehát a 20 Nm után még 135 +/-15 fokot kell fordítani a csavaron, azaz 120 és 150 fok között kell megállnia. Ezen a tartományon belül szabadon dönthet, bár a gyakorlatban ez inkább az AEUP-szabvány szerint megy, azaz Ahogy Esik, Úgy Puffan.

Üdvözlettel:

Autódoktor