Hova tűnhetett az olajnyomás?

2015.11.11. 14:22

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Opel G Astra GCC 1.2 2002-es évjáratú z12xe motorkódú autóm. Indításkor nem aludt el az olajlámpa. Olajszint jó, olajgomba csere volt, de az olajnyomás alacsony maradt. A kérdésem az lenne, hogy milyen hibák okozhatnak alacsony olajnyomást?

Válaszát előre is köszönöm. István

Kedves István!

Az olajnyomást érintő kérdésekben típustól függetlenül a nyomás pontos mérését el kell végezni! A kenés nélkül forgó főtengely olyan sérüléseket szenvedhet, ami akár egy későbbi nagy terheléskor okozhat végzetes motor károsodást. A visszajelző rendszerek nagyságrendi tájékoztatást adnak csak, sajnos dobtunk el már Renault SportClio motort a pontatlan visszajelzés miatt bekövetkezett teljes megszorulás miatt. Az Opel ennél a motornál a főtengely által hajtott térfogat kiszorításos külső-belső kerekes olajszivattyút alkalmaz.

A szivattyú stabil üzemű kivitel, megkopása nem igazán jellemző - természetesen nem kizárható. Amennyiben a mért nyomás valóban elégtelen, az olajszűrő cseréje javasolt, ha a motor kenése továbbra sem áll helyre, a rendszer alapos, megbontásos vizsgálata szükséges a hiba megszüntetésének érdekében. Az olajteknő lebontása után a teknő belsejének és a felszívőcső/kosár épségének vizsgálata szükséges. Érdemes néhány főtengely/hajtókar csapágy ellenőrzése is, ha már ott jár az ember, hogy a hajtómű állapota felmérhető legyen. A rajzon 7-es számmal jelezve látható egy nyomásszabályozó szelep, amely a túlnyomást hivatott leszabályozni: a jelzett dugattyú megszorulása esetén előfordulhat, hogy az olaj dolga végezettlenül a teknőbe kerül visszaengedésre. A rendszer hidrotőkéit is az olajnyomás működteti, az olajnyomás hiányát a tőkék csattogása is azonnal visszajelzi. A tőkék nagyon ritkán képesek az olajnyomás elengedésére, de ha a rendszer többi eleme rendben van, a tőkék környékén is érdemes vizsgálódni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu