Karambol után alszik a ménes

2016.05.27. 11:27

Tisztelt Autódoktor!

Adott egy Opel Corsa C 1.3 CDTi kisautó. Egy komolyabb baleset következtében, a helyreállítás során a karosszéria javítása, majd összeszerelés után nem indul (légzsákok is nyíltak). A hibajelenség az, hogy gyújtásra nem indul az ac pumpa a tankban, méregetés után kiderült, hogy nem jut el áram odáig.

Gépre tettük és nem lehet csatlakozni a következő rendszerekhez: ABS, immobilizer, motorvezérlő, légzsák. Érdekes, hogy a karosszéria vezérlőmodulhoz viszont enged csatlakozni, ennek adatait és hibakódjait látni is, de semmi olyan hiba nincs benne amitől ne indulna.

Biztosítékokat, reléket ellenőriztük és azt tapasztaltuk, hogy annak ellenére, hogy a üzemanyag szivattyú reléje jó nem kapcsol. Kábelek elvileg jók, legalábbis látható helyeken nem észleltünk szakadást, vagy ilyesmit. A első biztosítéktáblából halk, gyors kattogás hallatszik gyújtáson és mintha 1-2 relé kicsit melegedne is, de nem számottevően. Létezik, hogy esetleg a motorvezérlő nyiffant ki vagy valamilyen csatlakozás lehet a ludas? A sérülés jobb oldalt történt, a motorvezérlő és biztosítéktábla bal oldalon helyezkedik el.

Ernő

Kedves Ernő!

Villamossági bogarászás nélkül sajnos nem valószínű, hogy dorombolni fog a Corsa. Ha egy tápellátás vagy testet biztosító áramkör hibázik, már az egész rendszer megbénulhat tőle. Hasonló probléma áll fenn az EOBD csatlakozóval is, igaz ekkor a motor még működhetne, de a célműszer hasonlóan válasz nélkül maradna.

Keressen egy kapcsolási rajzokkal felvértezett, elszánt villamossági szakembert, és remélhetőleg néhány óra alatt megtalálja a hibát a rendszerben. Előtte még vizsgálják meg az összes csatlakozást, testpontot a karosszéria megbolygatott részein és a motoron is. Ha az autó hegesztése előtt nem került leválasztásra az akkumulátor, akkor a vezérlőegységekig eljuthatott olyan áramlökés, ami károkat okozhatott a rendszerben - a legjobb a vezérlőegységekről is lehúzni a csatlakozást, ha biztosra megy az ember. Ez utóbbi elég nagy nehézségekbe ütközik a valóságban, mert manapság számtalan mikroszámítógép csücsül a fedélzeten jól elbújva, és nem nagyon bújnak elő szólongatásra sem.

A problémával küzdő vezérlőegységek csatlakozóinak végigmérése szükséges - a lábkiosztás ismeretében - így a kábelek nem látható szakaszai is vizsgálhatóak nagyobb megbontás nélkül. Ha a fedélzeten alkalmazott a gyártó ütközésbiztonsági kapcsolót, a pumpa áramkörének működésképtelensége megmagyarázható - és visszakapcsolható - lenne, de a további hibákra nem adna megoldást. Információim szerint a Corsában nincs ilyen kapcsoló, de azért érdemes végignézni a rendszert és az autó gépkönyvét, hátha mégis gondolt a gyár a plusz biztonságra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu