Megette a gyertyát és a torkán akadt

2016.07.19. 12:40

Tisztelt Autódoktor!

Frankfurttól 29 km-re megállt az autóm (Opel Vectra B, 2000-es évjárat, 92 kW, 125 Le). A szervizben azt mondták amit láttam, hogy a gyertya menetes oldali része teljesen leégett vagy letörött. Azt mondja a szervizes, hogy annak a hengernek annyi és motorfelújítás vagy csere szükséges. Azt nem tudom, hogy másik gyertyával próbálták-e indítani. Az autó nekem beindult de le is állt. Mi a teendő szerinted? Feleslegesen nem szeretnék pénzt kidobni az ablakon. Kompressziómérést végeztünk a motoron kb. 5 hete és minden hengerben 14,7 volt a kompresszió. Az jó?

Mihály

Kedves Mihály!

Ha a gyertya hiányzó részei a hengerbe estek (hova máshova estek volna) akkor sajnos nagy valószínűséggel nem kis mértekben átrendezték az égésteret. Sajnos a gyengébb minőségű vagy hamisítvány gyertyák képesek elejteni a porcelánjukat a középső elektródával együtt, ami a fatális mechanikai problémát okozza.

Ha a gyertyák nem a motorhoz valók voltak (hőértékében, kialakításában) akkor is felléphet hasonló károsodás, igaz ebben az esetben a motor működési jellemzői távol sem voltak optimálisak még működő korában. Jelen esetben az égéstér ellenőrzése és kompressziómérés javasolt.

Ha valami csodával határos módon megúszta a hengerfej, hengerfal, dugattyú és a forgattyúsmű a balesetet, akkor egy sor típushoz való gyertyával próbát kell tenni a beindításra. Sajnos a jármű piaci értéke nem nagyon teszi gazdaságossá a német árfekvésű motorfelújítást - még a magyar költségek is az autó értékével megegyezőek lehetnek. Egy bontott motor megbontás nélküli beépítését nem javasolom, nem sokkal lenne előbbre hosszú távon gondolkozva.

Ha nem valami különleges kiadású, jól felszerelt, megkímélt Vectráról van szó, akkor erősen el kell gondolkozni a süllyedő hajó elhagyásáról. Vagy bele a lóvét, de akkor még nagyon sokat kell vectrázni, hogy megtérüljön a befektetés. A kormány az ön kezében van.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu