Elpilledt a Citroën reggelre
Tisztelt Autódoktor!
Érdeklődni szeretnék, hogy vannak-e ismert típusbajai a Citroën Xsara Picasso-nak? Ma reggel teljesen lemerült akkumulátorral találtam az autómat (2002 év végi 1.6 benzin), ami azért furcsa, mert az akksi viszonylag új, a lámpát nem felejtettem égve, és nincsenek utólagosan beszerelt elektromos fogyasztók. A generátort négy éve cseréltettem, amikor megvettem az autót.
Mostanában csak annyi érinthette az elektromos rendszert, hogy múlt héten, amikor a fékeket generáloztattam, két új fényszóró izzót is rakattam az autóba. Hol kezdjem a nyomozást? Van valami terület, amit külön érdemes kivizsgálni az autó elektromos rendszerében?
László
Kedves László!
Említhetném a nem francia autósok gúnyos kijelentését, miszerint: " Hja, francia? Azokkal mindig van valami elektromos nyűg... " De a valóság az, hogy még az elektromos kütyüket vödörszám tartalmazó egykori XM jelű modell sem kotlott meg gyakrabban, mint a nem francia társai. Kivételt jelent - és ez minden autóra igaz, úgy általában - ha szakszerűtlen javítás, átalakítás, törés, beázás szerepelt a jármű életében. Elég egy bizonytalan testelés, és oda a megbízható működés...
Az akkumulátor lemerülése sajnos nyomozgatós eset, és a Picasso is komplikáltabb elektronikával van ellátva, mint az előbb említett zászlóshajó. A multiplex rendszer lényege, hogy a kommunikációra, és elég sok önállóságra feljogosított vezérlőegységek hálózata lényegesen kevesebb kábelezést igényel, mint anno a reléerdőket tartalmazó, "alkarnyi vastagságú" kábelkötegű előző generációk. Az önállóság átka, hogy egy hiba esetén a vezérlőegység akár a gyújtáskulcs távollétében is bekapcsolhat ezt-azt az autón, amivel az akkumulátor bizony merülésnek indul.
A hibakeresés mégis a töltőrendszer és az akkumulátor műszeres ellenőrzésével kell kezdődjön, leggyakrabban ezen a téren vérzik el a legtöbb autó. Az akkumulátor otthoni tesztje a hagyományos "leveszem este a sarut, meglátom reggelre lemerül-e" megoldás örökzöldnek tekinthető, és akár eredményes is lehet, leszámítva, hogy minden fedélzeti beállítás el fog szállni, de ez viszonylag gyorsan pótolható.
A szakértő kezek közé adott autó hibája viszonylag gyorsan megfejthető, ha az alapok rendben működnek, a rendszer szekcionált vizsgálata szükséges egy pontos Ampermérő közbeiktatásával. Itt nem kezdem el ecsetelni, mennyit spórolhat a tippre cserélgetéses gyógyításokkal szemben. Nagyon sokat. A négyéves akkumulátor sajnos már középkorúnak tekinthető, és akár el is fáradhat: a gyártók általánosan 4-6 évvel számolnak a telep tervezésekor. Az akkumulátor legtöbb jellemzője szerencsére mérhető.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu