Harc a vákuumért

2016.11.05. 15:22

Tisztelt Autódoktor!

Kicsit fura kérdésem lenne egy öreg géppel kapcsolatban. Az autó egy 86'-os Dodge Caravan minivan. Gyárilag egy karburátoros, 2,6-os Mitsubishi Anston motorral szerelték (Pajero-motor). Elég bonyolult vákuumos rendszerei vannak, köztük egy EVAP rendszer is bele van építve, meg jó pár cső a kartergázokat vezeti vissza a karbiba. Elméletileg a benzingőzök a tankból két aktív szenes szűrőbe vannak vezetve, majd üzemi hőmérsékletnél az itt "tárolt" benzingőzök a karburátorba vezetődnek. Kell-e cserélni ezeket a szűrőket?

Azért kérdezem mert lenne lehetőségem a katalizátor rendelésekor esetleg ilyen tartályokra is szert tennem. Működhet még ez a rendszer egyáltalán? A legtöbb "autószerelő" csak értetlenül pislog, és azt javasolja, dobjam le a katalizátort, meg ezeket a rendszereket dugózzam le, és a kartergázt se hagyjam bevezetni a karbiba. Már nem merem szerelőhöz vinni a kocsit, inkább vettem négy könyvet hozzá, és mindent a gyári leírások alapján csinálok meg. Az utolsó "szerelőtől" is úgy mentem el a tanácsai után, hogy míg hátrament valamiért, elhagytam az udvarát. Sajnos amin nincs adatcsatlakozó, ahhoz már nem értenek.

Tibor

Kedves Tibor!

Az ember olyan, mint a víz és az elektromos áram: a könnyebb irányt választja. Ritka autója olyan, mint egy felfedezetlen, buja növényzetű földrész, amely fehéren virít a térképen: hiszen nem sokan jártak még arra. Szakmai szemmel nagy kihívás, de gazdasági szemmel hatalmas bukta is egyben.

Főleg a mai szakemberhiányos időkben nagyon nehéz lesz olyan műhelyt találnia, amelyik gondosan kibogozza az elvarratlan szálakat a Dodge motorterében. Inkább megcsinál hat kuplungot, tizenöt olajcserét, vagy hét célműszer-támogatott diagnosztikát a kolléga, mely előre látható idő és bevétel: tiszta sor. A Dodge-matatással eltöltött időt nehezebb leszámlázni, mint az olajszűrőt és a kuplungszettet. Ez tiszta matek, a romantika ide nem nagyon fér be.

Ha érez magában affinitást a nem kis kihívás teljesítésére, és a leírásai, eszközei is rendelkezésre állnak, nyugodtan vesse bele magát az ismeretlenbe, rengeteg pénzt spórolhat, ráadásul a szeretett gépjárművel foglalkozhat egész nap. Egy nyolcvanas évekbeli "japán" autón rengeteg vákuumvezérelt rendszert fog találni, mely számos visszacsapó szelepet, mágneskapcsolót, és membrános beavatkozókat is tartalmaz, nem beszélve a porladásra hajlamos gumicsövecskékről.

Megéri beszerezni egy vákuum és nyomás mérésére/létrehozására alkalmas eszközt - autósboltokban, szerszámboltokban kapható. Az aktívszén-szűrők cseréje csak abban az esetben szükséges ha sérülés, átalakítás látható rajtuk - csereperiódussal nem rendelkeznek. A katalizátor cseréjének szükségessége - ha szemmel láthatólag ép szerkezetű az alkatrész - a hibátlanul beállított keverékképzésű motor emissziójának mérésekor derülhet ki biztosan.

Egyelőre a rendszer egyéb elemeinek pótlására tartalékoljon, remélem még beszerezhetőek a fent említett kis komponensek. Sok sikert kívánok a munkához, ugye egy Parkoló Parádén megcsodálhatjuk majd az autót?

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.