Olaj a szívócsőben

2016.12.04. 09:22

Tisztelt Autódoktor

Egy 2012-es 1.7 Opel dízel motornál (motorkód: A17DTS) fedeztem fel a következőt: Az intercooler után, ahol a szívócső csatlakozik a fojtószelephez (azt hiszem így hívják, a szelep után jön majd az EGR becsatlakozása), a szívócső alja olajos, olajsaras volt, és természetesen az olaj a szívócsőből jött, a csatlakozásnál. (egy kézzel oldható bilincs - ami egy drót - tartja ott a csövet, van benne egy O gyűrű is)

Mintha a megnövekedett turbó nyomás préselne ki ott egy kis olajat, és itt jön a kérdésem: kezdjek el gyűjteni új turbóra? Miért olajos belül a cső, mi okozhatja ezt, mekkora probléma? (gondolom a turbóból jöhet az olaj) Nem nagyüzemben termelődik ott az olaj, vagyis nem eszi az autó az olajat, nem kell töltögetni.

Ferenc

Kedves Ferenc!

Sajnos a patyolat tiszta szívócsöveknek búcsút mondhattunk miután a motorokban megjelent a kipufogógáz-visszavezetés. Ezt a sokszor erősen szemcsés végterméket a motorolaj-származékokkal kiegészítve meg is kapjuk a szurokszerű, tapadós matériát, amit legtöbb esetben csak manuális kapirgálással lehet kiirtani az akár számottevően keresztmetszet-csökkent szívórendszeri járatokból.

A turbós motorok esetében a szívórendszerbe kerülő kenőanyag/olajpára jelenléte bizonyos mértékig normális, továbbmenve a témán, a szívómotoroknál sem ritka látvány - ott leginkább a kartergáz-visszavezetés felől származtatható a dolog. Amíg az autó olajfogyasztása a gyári kereteken belül marad - ez a gyárilag megadott nagy tolerancia töredéke kellene legyen: a legtöbb gyártó 0.8-1 litert ad meg 1000 kilométerre - a gyakorlatban inkább kb. 2 liter/ 15 000 km, addig nincs ok az aggodalomra.

A turbófeltöltő mechanikus ellenőrzése javasolt a karbantartási munkák elvégzése közepette, a töltőnyomás célműszerrel gyorsan ellenőrizhető, de a vezérlőegység is azonnal piros lapot mutat fel, ha az optimális zónából kicsusszant az érték. A manapság gyakori drótos-gumigyűrűs rögzítések könnyezése gyakori, nem feltétlenül jelent hibát, szintén a karbantartások alkalmával érdemes a maga köré piszkított részeket letisztítani, ellenőrizni. A motorolaj cseréjekor különös fontossággal bír a megfelelő kenőanyag megválasztása, nem érdemes a végletek irányába elhúzódni, az arany középút mindig bejön - minél hígabb az anyag, annál több juthat ki a feltöltőből és a motor finoman illesztett részeiből.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu