Felkeményedett a fék, indítani sem lehet

2017.02.02. 09:38

T. Autódoktor!

Azt szeretném kérdezni hogy VW Passat diesel autónál mit tudok tenni, ha indítani szeretném az autót, de a fék felkeményedése miatt nem tudom benyomni a fékpedált, és emiatt nem is indítja el a motort, hiába indítózom a kulccsal. Azt írja ki, hogy depress the break pedal. Bocsánat, remélem nem túl zavaros, amit kérdezek. Van amikor sikerül, de volt amikor egyáltalán nem tudtam beindítani.

Viktória

Kedves Viktória!

A fékrendszerben elhelyezett vákuumdob a motor leállása után a pedál nyomkodása nélkül nagyon hosszú ideig tárolja azt a vákuum-mennyiséget, amely elegendő nagyjából 4-5 könnyed pedál lenyomáshoz. Ha az álló motor mellett a fékpedál egyből kemény, a vákuum elszökésével van dolgunk, ekkor a csőrendszerbe épített nyomástartó szelep, vagy maga a dob ment tönkre. Kivéve azt az esetet, ha a járó motor sem képes felpuhítani a pedál lenyomását. Ekkor még mindig lehet csőhiba, és tömítettlen vákuumdob is, nem beszélve a legrosszabbról: a szivattyú problémája sem kizárható. A rendszer azonnali felülvizsgálata elengedhetetlen!

A rásegítés nélküli fékrendszer ugyanúgy teszi a dolgát - tehát a hidraulikus rész üzemkész, ahogy az ABS/ESP is, csak a pedálerő növekszik meg - igaz, az jelentősen. Ha akkora pechünk van, hogy a fékpedál kapcsolója is vacakol - ebból látja az autó, hogy le van-e nyomva a pedál - akkor az bizony dupla bibi, ezt célműszerrel lehet leellenőriztetni, mert a hátul felkapcsolódó féklámpák még nem jelentik azt, hogy a mikroszámítógép is tisztában van a fékpedál státuszával. Minden esetre ha nem megy másként, nyomja két lábbal a pedált indításkor, hogy a kapcsoló átkapcsolhasson a "lenyomva" állapotába. Ha a pedál indítás után is kemény marad, netán menet közben fel-fel keményszik, ne közlekedjen az autóval, mert pánikot kelthet önben ha hirtelen csak két lábbal lehet lenyomni a megálláshoz szükséges pedált. A menet közben keménnyé vált pedál esetén adjon bele anyait-apait a pedál taposásába, és motorfékkel is lassítva az autót meg fog tudni állni. A kézifék berántását nem javasolom - téli útviszonyok esetén könnyen irányíthatatlan autó lehet az eredménye, melyet az ABS/ESP sem fog tudni visszahozni - kivéve ha a villany-kézifékes kivitelről beszélünk, mert az nem is engedi behúzni. Kérem, gyorsan vigye szervizbe az autót, hogy a fenti kockázatok hamar a múlté legyenek.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu