Állandóan berozsdásodó fékek

2018.07.12. 16:54

Tisztelt Autódoktor!

Egy huszonéves, megkímélt, garázsban tartott Mitsubishi Space Wagonról van szó. Ha egy hétnél tovább áll a garázsban, előfordul, hogy miután beindult, hátramenetbe tettem és indulnék, csak erőlködik, megemelkedik a hátulja, de nem megy. Aztán egy durranás, és gurul szépen hátra. Mióta ebben a garázsban tartom a kocsit (négy éve), elkezdett rozsdásodni a kerék körül. Lehet hogy a garázs magas páratartalma a ludas? Jobb lenne neki inkább a szabad ég alatt?

Flórián

Kedves Flórián!

Ha a féktárcsák néhány nap után barnás színűre váltanak, az nem jó jel. Főként ha ezt zárt térben teszik. Egy garázs akkor óvja az autót, ha száraz atmoszférával rendelkezik, az állandó nedvesség a négykerekű egyik legnagyobb ellensége. Az amúgy is korrózióra hajlamos öregecske japán sajnos nagyon rosszul tűri a víz jelenlétét, úgy is el tud indulni a rozsdás lejtőn, hogy kívülről a gyári, rugalmas alvázvédő épnek láttatja.

A kézifék tartós (több hétig tartó) behúzását amúgy sem javasolom ha az autó sík felületen áll: a korrózió és a vetemedés problémaköre egyszerre érinti a hátsó fékeket. A féktárcsa tehát nagyon jó pára-indikátor, ha teheti változtasson az autó tárolási feltételein, vagy a garázs állapotán - valószínűleg az épület sem szereti a vizes közeget.

A fékeket érdemes megbontásos felülvizsgálatnak, tisztításnak, beállításnak alávetni - ez évente egyszer amúgy is javasolt. A korrodált fékberendezés számos kockázatot tartalmaz: a mechanika szorulásán kívül a fékbetét/pofa hordozójának korróziója miatt a kopóréteg leválhat, ami akár a kerék hirtelen blokkolását is okozhatja, az pedig katasztrofális következményekkel járhat. Minden egyes pattanó hanggal és erőlködéssel zajló indulás egy tartóssági tesztnek felel meg: a ragasztás/szegecselés vagy a rozsda bizonyul erősebbnek? A végén sajnos mindig a rozsda nyer.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu