Szorul a fék, nőtt a fogyasztás

2018.08.20. 13:33

Tisztelt Autódoktor!

2006-os 2.0 FSI Skoda Octavia-m van és ebben az évben már másodszor kell szerelőhöz vinnem az autót enyhén beragadt első fék miatt. Alig észrevehető, húzni sem húz félre (bár az előző javításnál a szerelő azt mondta, hogy a másik oldal is fogott), csak az enyhén megnövekedett fogyasztásból látni, hogy valami nincs rendben, ill. váltásnál kicsit jobban bebólint, mint mikor az ember lábai nincsenek összhangban egymással...

Minden nap- és viszonylag dinamikusan vezetek, tehát a féket is használom rendesen, ezért úgy gondolom, hogy nem ragadhat be ilyen gyakran.

Ismert esetleg ez a jelenség ezeknél a modelleknél vagy esetleg tipikus tünete ez valami problémának?

István

Kedves István!

Az évente egyszer aktuális karbantartás alkalmával érdemes a fékmechanikát az összes keréknél egy megbontásos-összerakásos-tisztításos vizsgálattal együtt elvégeztetni, előtte - utána fékpadi méréssel dokumentálva. Ha az autó sok időt tölt a szabad ég alatt, netán párás körülmények között parkol éjjelente, a fékbetétek előszeretettel berohadnak a kengyelekbe, így a fékpedál elengedése után nem távolodnak el a féktárcsáktól.

Első jelként az enyhe sípolás hallható, második fázis a lámpánál való megálláskor tapasztalható visszagurulás-hiány, majd a legdurvább esetben jelentkezik az ön által említett menet közben is észlelhető befogás. Az utóbbinál általában már nem csupán a betétek szorulása áll a háttérben, hanem komolyabb probléma is körvonalazódhat - a féknyereg csúszkái/dugattyú porvédői sérülése esetén a mechanika szorulása borítékolható.

Az elmúlt tizenkét évben legalább hat fékfolyadék-cserén kellett (volna) átesni a sportos limuzinnak, a tipikus eset azonban az, hogy valószínűleg fekete lötyi található az egykor aranysárgás színű folyadék helyén a tartályban. Ha a célműszerrel támogatott folyadékcsere elvégzése után sem oldódik meg a kitisztított, megjáratott fékmechanikájú autó problémája, előfordulhat, hogy az érintett kerékhez tartozó rugalmas fékcső hibája okozza az adott kerékfék oldhatatlanságát, de a főfékhenger tipikus belső gondja is jelentkezhet. Lépésről lépésre haladjanak végig a karbantartáson, remélhetőleg egyéb baj nem jelentkezik. Tapasztalataink szerint tíz autóból kilenc fékfolyadéka csak akkor kerül cserére, ha a fékhidraulika megbontásos javításra szorul, pedig az ABS/ESP pontos, gyors működésének alapfeltétele a hibátlan állapotú fékfolyadék. A kézifékkel kombinált hátsó féknyergek esetében sajnos a nyereg meghibásodása szintén tipikusnak mondható, ezt vagy az állandóan fogó hátsó fék, vagy a hatástalan kézifék jelzi. A fékpadi mérés nagyon fontos metódus, így megbontás nélkül gyors képet kaphat a rendszer üzemképességéről.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu